Västeråsare: Vems ansvar är ordningen på Centralstationen?
Relaterat
Jag är en av de många pendlare som kommer till och åker från Västerås central varje vardag. Under snart två års tid så har jag lagt band på mig och inte sagt något, men jag måste få ställa en fråga. Vems ansvar är egentligen ordningen inne på Centralen? Det är ingen nyhet för någon att Västerås central är ett ställe där många missbrukare samlas. Ett ställe att värma sig på under vintern och kanske söka skydd från regnet. Det är helt okej för mig också.
Vad jag har problem med, det är när dessa individer blir alldeles för påflugna och närgångna. Och tro mig när jag säger att det händer en eller ett par gånger i veckan. Jag har personligen ingripigt vid över ett dussin tillfällen när det kommit missbrukare och antastat unga tjejer och kvinnor som bara suttit och väntat på tåget. Och nej, prata och be snällt med dessa individer är inte ens aktuellt. Man får mer eller mindre gå dit och fråga om de inte vill mucka gräl med någon som är i deras egen storlek i stället, vilket kan leda till rätt obehagliga situationer. Men det löser ”problemet” som finns för stunden.
Jag har varit och hämtat SJ-personal för att få hjälp att få bort dessa personer också.
I hörnet längst in mot Sigurdsområdet ligger cigarett-, sprit- och cannabislukt i en salig blandning.
Vid ett tillfälle i april ringde jag polisen för att be dem komma att hämta en man som sonika lagt sig utanför entrén på Sigurdsidan och nästan blockerade utgången.
Måttet var rågat strax före semestern, när jag hade med mig min 8-åriga dotter till jobbet. Vi hade en jättetrevlig dag i Eskilstuna och när vi kommer hem till Västerås så bestämmer sig en av dessa individer för att väsa: ”Men tjenare lilla gumman” till henne när hon kom skuttande över bron. Jag var två steg bakom henne och hon tittade sig vettskrämt om och jag sade åt henne att gå ner för trapporna i förväg till cyklarna. Jag satte ner väskan och talade om för honom att om han någonsin tilltalade min dotter igen så skulle jag slå ut varenda en av hans återstående tänder. Det var inte bara ett tomt hot. Hans inte fullt så påverkade kompis insåg vad som var på väg att hända och bad om ursäkt å hans vägnar och inget mer hände.
Nu undrar jag, vems ansvar är det här? Är det dessa personer Västerås stad vill att besökare i staden ska möta direkt vid ankomst? Vad säger personalen som jobbar i Jernhusens lokaler? Är det en polissak? Något för vaktbolagen? Behövs en uniformerad vakt på Centralen precis som inne i galleriorna?
Jag förstår självklart att det är svårt att avgöra vems ansvar det här är. Det är ett socialt problem som inte går att blunda för. Men om alla slår ut med händerna och säger att det är någon annans problem så kommer inte mycket bli gjort alls.
Men så som det är i dag, så vill nog ingen ha det. Så vill vi inte att Västerås ska uppfattas, det tror jag alla håller med om.
Jag förväntar mig någon form av svar från staden och ansvariga. Vill staden att vi åker tåg och gynnar miljön, eller ska vi börja ta bilen till jobbet för att slippa allt det här?
Jonas Strandell
Västerås


4 m/s



























Vad tycker du?
Senaste kommentarerna:
Skrivet 20 aug 2009 08:15 Cogito
Så du tycker att alkisen var den som felade här? Han säger "Tjenare lilla gumman" till en lite flicka och du hotar att slå in tänderna på honom?
Du borde gå i terapi...
Visst är det trist med utslagna människor, men att hota dem med våld är kanske inte den bästa lösningen...
Skrivet 20 aug 2009 09:34 Hårdare Tag
Nej, den bästa lösningen vore att transportera dom till ett arbetsläger i Norrland, fjärran från sprit o droger. Efter några år är dom säkert av med sitt beroende.
Och du Cogito, bättre att du gick i terapi tycker jag. Du verkar inte förstå problemet.
Men du är säkert en sådan där drogliberal som tycker att man kan flumma var man vill i samhället :)
Skrivet 20 aug 2009 10:27 strandell
Jösses. Ja jag borde naturligtvis istället anammat en SF-Journalröst och sagt något i stil med: "Nej du, vet hut människa!" För barn tycker inte alls att det där är obehagligt eller ställer frågor om det i timmar framöver.
Skrivet 20 aug 2009 10:33 Jens
Cogito, du kanske ska släppa flaskan och vifta bort röken från ansiktet. Att en av stadens "elit" tilltalar dina barn är inget annat än rent jävla äckligt. Om vi stänger bolaget på stan så kanske vi blir av med skiten, som du nu försvarar, från centrum.
Skrivet 20 aug 2009 11:26 021
Strandell,
Förstår fullt att du reagerar ordentligt, inget konstigt alls i det.
Faktum kvarstår dock alltjämt, du har begått ett brott i och med vad du sagt, det har inte missbrukaren gjort.
Ditt brott, olaga hot = allvarligt i straffskalan
Missbrukaren har bara agerat i ditt tycke olämpligt och även skrämt din dotter. Ur dennes synvinkel kanske han endast menade att vara vänlig om än klumpigt sådant. Det är väldigt få av dessa olycksfåglar som är rent eleka, än mindre av pederastisk natur. Även o dom tilltalar barn.
Sedan tycker jag även att det finns betydligt lämpligare ställen för dessa missbrukare att hänga och skråla på än centralen samt zigmatorget. Är det något som väcker förargelse hos allmänheten så är det detta. Å det är ett brott även det, "förargelseväckande beteende" = straffbart.
Å det är väl det som är pudelns kärna, vem bär ansvaret att upprätthålla lag och ordning på gator o torg?
Skrivet 20 aug 2009 11:41 Pelly
Håller med Cogito i detta.
Tycker inte alls att alkisen gjorde något FEL. Han hälsade på din dotter.
Det är ju DU sjlv som gjort fel genom att hota honom.
DU ska be honom om ursäkt.
Han skada aldrig din dotter på något vis.
Och hon kommer ju inte få men för livet.
Oftast när barnen är rädda för brukare/Alkisar så är det föräldrarnas egna fel. Oftast är det dom som tutat i dom att dom här människorna är farliga och dåliga människor. Oftast är dom ju ganska harmlösa.Om man är trevlig tillbaka när dom tilltalar en.
Sedan att droger och alkohol aldrig är bra är en annan sak att predika om för sina barn.
Men lite ONT nu då. Det är väl V-ås stad som har ansvaret för att det ska vara rent och en trevlig atmosfär att vistas i.? Dom har väl också väktare som går där regelbundet? Som kör iväg dom?
Skrivet 20 aug 2009 11:48 Tobias
Jag är med på problemet med dessa människor, men det jag reagerar över är det olaga hot som framfördes. Du kan aldrig som människa bestämma vem som får och vem som inte får tilltala dig eller andra. Det du kan göra är att inte svara tillbaka och gå därifrån.
Dina kompisar tycker säkert att du är jättehäftig som sa så där till en knarkare/fyllo, men jag ställer mig väldigt skeptisk till detta agerande.
Försvara gärna din dotter, men gör det vid rätt tid och på rätt sätt.
Ta reda på fakta om missbruk och annat och försök lära din dotter lite om saken istället så hon slipper bli skraj när någon som ser konstig ut säger hej.
Skrivet 20 aug 2009 13:30 condore
Skrivet 20 aug 2009 11:41 Pelly
"Men lite ONT nu då. Det är väl V-ås stad som har ansvaret för att det ska vara rent och en trevlig atmosfär att vistas i.? Dom har väl också väktare som går där regelbundet? Som kör iväg dom?"
Varför bemödar du dig att kommentera när du bara ställer frågor. Läste du ens artikeln? Skulle herr Strandell skrivit detta om Västerås stad höll snyggt rent och fritt från missbrukare?
Ta en sväng ner till Centralstationen och se eländet med egna ögon.
Ska man gå över bron till Sigurdsgatan är ju urinstanken så stark att man lika gärna kunde ha en lök i vardera öga.
Men det är kanske så vissa vill ha det...för de som gör sina behov där är ju så harmlösa.
Det är helt uppenbart att ingen vill ta det yttersta ansvaret och det är förmodligen det som myndigheterna kommer svara på detta.
Skrivet 20 aug 2009 13:34 Skurr69
Frågan är väl vem som överhuvudet tar ansvar för alla de utstötta som city. Pinsamt att inte någon politiker på allvar törs lyfta denna fråga som är så viktig för city.
Skrivet 20 aug 2009 13:44 Ankan
Måste säga jag håller med Cogito i det han säger, men samtidigt förstå reaktionen från insändaren som förälder även fast det var lite väl att hota en annan individ för att han bara hälsade. Individen har rätt att tänka och tycka som denne vill. De kan väl för fasens inte rå för att de gör det, eller?
Det som stör mig i insändaren, lika mycket som jag tycker det är bra någon säger emot, är att det känns som om det inte enbart handlar om att missbrukarna antastat folk, utan att det är något sorts förakt av de med problem och sjuka i samhället. Man klagar och försöker trycka ner och bli av med sådant som man inte tycker är fint nog för ens egen lilla värld. Kommer det sluta vid missbrukare som konstaterar det här samhällets baksida? Eller kommer det gå vidare till att omfatta andra utstötta i samhället som ej klarar av att leva upp till kraven att vara fina nog för att vistas på ett ställe.
Faktum är att missbrukarna är där i den omfattning de är för att samhället misslyckats för dem.
Skrivet 20 aug 2009 13:51 Dekal
Herregud.... Nog för att du älskar att sticka ut hakan på din blogg men det här är ju bara larvigt.
Du ska slå sönder snubben för att han hejar på din dotter och att han har hamnat snett i livet och inte ör en sån mystoffel som du och din familj.. Hur länge ska pappsen skydda sin lilla dotter från verkligheten. Tills hon flyttar hemifrån...
Skrivet 20 aug 2009 14:04 Ankan
@Jens:
Låt mig berätta en sak för dig. De där alkisarna och missbrukarna på stationen är harmlösa jämfört med en person som lider av stressrelaterade/psykiska sjukdomar exempelvis. Det är inga droger inblandade där inte. Och dessa personer finns överallt runtom dig, utan att du har en susning om att de 10 ggr minst om dagen exempelvis står bakom dig i kön och tänker tanken att gå till trädgårdsavdelningen efter något tungt eller vasst och börja bana väg hänsynslöst. Och det är ingen skillnad på vuxna och barn. Folk hinner inte reagera eller ana därför att det är ingen ovårdad svajjande individ de har att göra med, där reflexer, omdöme och motorik är kraftigt nedsatt dessutom.
De har att göra med en som har full koll och i panik, ofta är dessa individer dessutom väldigt intelligenta.
Jag väljer helt klart att en a-lagare, eller missbrukare morsar på en eller gruffar lite än att överraskas av en nykter individ med stress relaterad panikångest som samhället ignorerar.
Skrivet 20 aug 2009 14:20 Västerås 1
haha..ja vad ska man säga?
Tror jag börjar såhär..märkligt hur någon människa kan vara så brutalt oförstående och tunnelseende att man lägger vikten vid TS´s handlande vid en enskild situation när han i en lång text påpekar att det är ett problem dom funnits under en väldigt lång tidsperiod.
Alla som någon gång har varit på centralstation måste ju veta att detta problem finns, det är ju inte för inte som vlt varje helg skriver om folk som blivit misshandlade på centralstation, och jag kan säga att jag skulle ha reagerat precis som TS gjorde om någon av dom personerna som kretsar där hade tilltalad den personen som betyder mest i mitt liv.
Sen.."Pelly" vilken planet bor du på? Kan jag få komma och hälsa på? Föräldrarnas fel att barnen är rädda för missbrukare? Det är klart att det är det, men det är väl 100 gånger bättre att barnen vet om, och tar avstånd än att barnet helt ovetandes följer med när "gubben i bilen" ska visa sina kattungar och har godis i bilen..skrämmande..
Skrivet 20 aug 2009 14:30 A-S
Jag är också en pendlare som dagligen åker från V-ås station och ser då ständigt dessa utsatta människor, vilket är ett förvånandsvärt stort antal. Jag tycker inte heller att centralen ska vara en uppehållsplats för dessa då de tyvärr både stör och förstör.. Man skulle istället önska en plats som skulle kunna ge dem nå mer i utbyte än att bara hänga på och vänta ut dagen, borde inte kommunen ha en plan för detta? Att sedan se till att ordningen hålls på stationen tycker jag SJ stå för, eftersom trivseln för deras resor redan börjar på perrongen.
Skrivet 20 aug 2009 15:49 strandell
Haha, jösses. Här ligger fokuset verkligen på diskussionen att skapa en trygg miljö för resenärer till och från Västerås. Det är det här fokuset eller bristen på, som gör att inget kommer att göras åt själva kärnan i artikeln.
Är det verkligen så här vi vill att folk ska inleda sin upplevelse när de kommer till Västerås?
Skrivet 20 aug 2009 15:58 Ankan
@Jonas Strandell:
Läste din blogg och hur du gråter över att du minsann inte fick den respons du önskade dig. Bland annat detta säger du:
"Men att döma av responsen på VLT.se så verkar det ju krylla av folk i stan som tycker om dessa mysfarbröder. Då kan ju missbrukarna komma och bo hos dem istället för att vara hemlösa. Problem solved.
Skönt också att fokuset bara blir på det faktum att jag hotade en person med stryk. För det var ju verkligen själva kärnan i artikeln. Hm."
Herr Strandell, är du en egotrippad människa som har svårt att se objektivt på saker och ting? Och du bor väl för fasens inte på centralstationen eller hur? Varför tycker du då att de ska komma och bo hos oss som argumenterar utifrån en objektiv och bredare spektra?
Och vad hade du väntat dig? Du går ut med att erkänna att du hotar slå in tänderna på folk när de morsar på din dotter? I mina ögon är du inte riktigt stabil. Tråkigt att din dotter får lära sig att man hotar spöa folk som säger bu.
Skrivet 20 aug 2009 18:04 SolFia
Så länge dessa MÄNNISKOR inte utgör något hot. Ska de naturligtvis kunna söka skydd mot regn och kyla och kanske kunna ta en dusch på Centralstationen.
Skrivet 20 aug 2009 18:22 Tobias
SJ AB är statligt ägt, stationshuset ägs av statliga Jernhusen AB, perrongerna ägs av Banverket som också är ett statligt bolag.
Alltså är ansvaret Statens. Så har man problem med ordningen så ringer man till polisen, som är statens ordningsmän.
Kan inte dom lösa situationen så är det förmodligen en svårknäckt nöt.
Kan det vara därför det inte händer något? För att det inte finns någon vettig lösning. Sen undrar jag om det ens är något problem. Säg hej och gå vidare bara. Funkar alltid!
Jag tycker nog att ett gäng alkoholpåverkade fotbolls/hockeynördar som gapar och skriker på gator och torg är minst lika irriterande att höra på. Kan jag leva med det? Ja då,, jag vet ju att precis som missbrukarna är dom inte vid sina sinnes fulla bruk. Men när dom sover så är dom säkert snälla också.
Skrivet 20 aug 2009 19:47 Jens
Ankan> Hur mår du egentligen? Är du missförstådd och sviken av samhället? Behöver du någon att samtala med?
Skrivet 20 aug 2009 19:48 Henkan
Hmm... Klart det är fel att hota andra människor. MEN är det verkligen det den här diskussionen handlar om och ska handla om?
Någon skrev att psykpatienter är betydligt farligare och mer oberäkneliga än vad stadens missbrukare är. Orsak bland annat skulle vara droger och att alkisarna endast avr fulla. Oboy alltså...
Tror du dtt missbrukarna är lugna, fina och beräkneliga när de går omkring fulltankade på benso, ghb eller kanske amfetamin?! Alltså... det är ju absurt att säga annat.
Ofredande, förargelseväkande beteende, andra penningbotsbrott är alla högaktuella brott som begås av de dagligen. De har egna boenden och lokaler att vistas i. Centralstationen är inte ett av de.
Skrivet 20 aug 2009 19:51 Henkan
Det är SJs egna ansvar. De äger lokalerna och ansvarar för säkerheten där. De kan i sin tur anlita hjälp från vaktbolag och påpassning från polis.
Missbrukarna skulle jag heller inte säga är ofarliga... En person som både är full och påverkad av kanske benso, ghb eller amfetamin skulle jag inte kalla beräknelig...
Intressant diskuss dock!
Skrivet 20 aug 2009 21:26 Henkan
Det är SJs egna ansvar. De äger lokalerna och ansvarar för säkerheten där. De kan i sin tur anlita hjälp från vaktbolag och påpassning från polis.
Missbrukarna skulle jag heller inte säga är ofarliga... En person som både är full och påverkad av kanske benso, ghb eller amfetamin skulle jag inte kalla beräknelig...
Intressant diskuss dock!
Skrivet 20 aug 2009 21:36 T. Yckare
Well..
Mycket som tycks om detta och en del pajkastning också. Fokus verkar hamna lite snett här, i mitt tycke.
Problemet var svårdefinierat.. -utgör dessa människor reella hot eller är det störande att de vistas på Centralstationen?
Jag tycker att det är beklämmande att se dem jag också - på så vis att de på nåt sätt är "utslagen som bekräftar sjukdomen". Sveriges misslyckande att ge dessa individer en bra tillvaro.
Lugn Strandell -jag tror inte fula gubben slänger sig över din dotter. Klart det känns obehagligt - men det där är dessvärre en del i livets skola.
Västerås stad - agera och HJÄLP dessa människor! Det är ni i Stadshuset som är en SKAM för den här staden och inte de stackars utslagna och uträknade!
Skrivet 21 aug 2009 04:34 Ankan
@Henkan:
"Någon skrev att psykpatienter är betydligt farligare och mer oberäkneliga än vad stadens missbrukare är. Orsak bland annat skulle vara droger och att alkisarna endast avr fulla. Oboy alltså..."
Det var jag som skrev det och jag har VÄLDIGT bra skäl, information och anledning till det. Det är bara det att de flesta av er ser inte vad som sker varje dag. Ni går i er lilla bubbla och tror alkisar, drogpåverkade är största hotet mot er. I alla fall är det vad du tror uppenbarligen. Tror du det här stressiga och ytliga samhället kommer utan risker när det misslyckas med att upprätthålla psykvården och stöter ut människor ännu mer?
Det farligaste i ett samhälle är paranoida och desperata människor som inte har något att förlora, inte ens livet. Och när ingen lyssnar på dem, är risken stor att de gör ett val där de har som mål att dra med sig så många de kan i fallet som straff för ignoransen.
Jag sa inte det är patienter nödvändigtvis eller gjorde jag det?
Skrivet 21 aug 2009 04:53 Ankan
@Jens:
"Ankan> Hur mår du egentligen? Är du missförstådd och sviken av samhället? Behöver du någon att samtala med?"
Försöker du projicera något nu?
Skrivet 21 aug 2009 12:55 mieitte
Men, vad jag förstått så "Gud bevare" om jag skall tro, om jag missförstå att döma för i andras räknig.....???
Skrivet 21 aug 2009 14:12 021
Till VLT.
Tar ni den här debbatten/pajkastningen vidare till någon ansvarig politiker och/eller POLIS?
Vore mycket spännande att höra hur dessa ser på problemetiken med missbrukare, och andra, som på ett eller flera sätt stör och förargar allmänheten på offentliga platser.
Skrivet 21 aug 2009 17:58 Tobias
021: Polisen och kommunen känner redan till problematiken med folket. Polisen är ju på centralen i stort sett dagligen av just nämnda orsak. De som arbetar på centralen och en del resenärer har fått säga sitt i en enkät om centralen. Åtgärder som ordningsvakter har kommit till, men det är ju en kostnadsfråga också.
Det svåra är ju hur man ska lösa det. Visst kan man avvisa folk, men efter ett tag är de tillbaka igen. Samtidigt kan man ju inte bara avvisa någon för att denne ser lite läskig ut, eller låter konstigt. Då skulle ju tex inte en strokepatient få komma in på centralen.
Personen måste ha gjort något brottsligt. Det är ju inte direkt fängelsestraff på att sitta vid en stationsbyggnad. Alla vet att de inte är där för att åka tåg till svärmor, men vad kan man göra? Stationen är lika mycket till för dem som för andra. Naturligtvis utan att begå brott så klart. Har någon en konkret lösning så kan ni ju droppa den här. Skulle bli förvånad om en del styrande inte läser här.