Kärnkraft och solenergi kan bli de stora vinnarna
Relaterat
Mikael Vilbaste (MP) skriver i en artikel 28 juni att det är bara förnyelsebar energi som gäller, men där tar han fel. Vid närmare analyser av bland annat vindkraften finns ett antal osäkerhetsfaktorer:
- Endast 30 procent av tiden snurrar ett vindkraftverk
- Det kostar att backa upp med annan kraftkälla då det inte blåser.
- Vindkraften är subventionerad.
- Det råder stora osäkerheter om vad de långsiktiga underhållskostnaderna blir.
När det inte blåser så måste man backa upp med kol, naturgas eller vattenkraft. Nya kärnreaktorer kan också backa upp. Men problemet är att de täckande energikällorna kostar pengar, det vill säga när de står still och drar fasta kostnader.
Det som räddar situationen är smarta elnät där ojämnheterna utjämnas genom lagring eller styrning av förbrukningen. Men trots det kan aldrig vindkraften existera som enda kraftkälla utan det måste finnas en stark baskraft i samhället och det är kärnkraften.
EU-kommissionen räknar med att 20 procent av elförbrukningen täcks via vindkraft 2020. 10-15 procent av elförbrukningen är dock mer realistisk. Frågan är om vindkraften blir lönsam om man räknar bort subventionerna. Vindkraftsparker i kraftbolagsregi blir sannolikt olönsamma utan subventioner men däremot kan vindkraften bli betydelsefull energikälla som lokal kraftkälla för villor, bostadsföretag och lantbruk. Småproducenterna använder primärt energin för eget bruk men vid överskott levererar den till det smarta nätet och man får betalt för elmängden till fast pris. Detta kommer också i allt väsentligt gälla för elenergi via fotoceller.
Enligt EU-prognoser kommer vind och sol att stå för 35-40 procent av elproduktioneni Europa på 2020-talet. Biobränslen och avfall beräknas då svara för högst 15 procent av energiförbrukningen. EU-kommissionen konstaterar att kärnkraften kommer att svara för mer än 30 procent av elproduktionen i EU.
Men också fossilgasen blir viktig men sårbar energikomponent i Europa genom import från öst och syd. Eldning med det miljövidriga kolet kommer att bli ifrågasatt inte bara av klimatskäl utan också av miljöskäl. Oljan blir sannolikt så dyr att man inte att har råd med den. Redan om några år är efterfrågan 10 miljoner fat större än möjligt utbud. Oljekatastrofen utanför USA kommer också att öka utvinningskostnaderna för olja.
Därför kommer fjärde generationens kärnreaktorer som kan använda redan använt kärnbränsle för 3 000 års ytterligare körning att byggas i EU. Vår bedömning är vidare att kärnkraftens elproduktionskostnad kommer att ligga 50-60 öre per kilowattimme, vilket är klart under priset för osubventionerad vindkraft. El via solceller kommer att sjunka i pris och kommer på sikt att närma sig ett pris kring kärnkraftens pris. Solenergin har förmånen av låga underhållskostnader och relativt enkel teknik. Kärnkraft och solenergi i kombination 2050 skulle kunna bli de verkliga vinnarna.
Genom ökad elproduktion kan Europas och världens totala energikonsumtion sänkas bland annat via värmepumpar och elbilar. Eldrift är fyra till fem gånger så effektiv, Det innebär att drivmedelsförbrukningen för fordon kan drastiskt sänkas. På en kilowattimme el kommer man fyra gånger så långt som för motsvarande mängd olja. Den ökande bristen på åkermark kommer att hålla tillbaka bioenergin och det leder till att allt mindre kan användas för biobränsle medan däremot avfall kan förgasas eller rötas till biogas. Högst 10–15 procent av det totala energibehovet kan tillgodoses av biogas.


2 m/s


























Senaste kommentarerna:
Skrivet 3 jul 2010 14:01 boggy
Ja, i stort sett rätt. Men utan att gå in på detaljer är olika former av värmekraft (kol, olja, kärnkraft etc. där man kokar vatten) ingen bra reglerkraft och är alltså inte lämplig som "direktbackup" för vindkraft när det inte blåser.
Även om det är jobbigt att gå som ledare så fungerar vattenkraft bra som reglerkraft och naturgas i en "ren" gasturbin typ GT35:a fungerar också - men ger en dyr generering.
Men sedan finns det också "kraftelektoniklösningar" som i kombination med stora batteribankar är perfekta för reglerkraft. ABB FACTS presenterade en sådan lösning för ett tag sedan tyckte jag mig se i pressen, men jag är inte säker på om de ens själva förstått att den lösningen är svaret på "vindkraftmaffians" böner.
Skrivet 4 jul 2010 20:35 Drevert
Med LED-lampor, elbilar, passivhus, vindkraft, vågkraft, vindkraft, mer vattenkraft, bättre överföringskapacitet, batteribanker från ABB Facts, biobränslen, mottryckskraft och solkraftverk på våra miljoner hustak, så kommer vi långt. Om vi vill.
Evert Jonsson, Kommunfullmäktigeledamot för Centerpartiet i Västerås
Skrivet 5 jul 2010 02:18 boggy
Nja, Evert riktigt så enkelt är det nog inte - men visst finns det möjligheter. Vi har en elförbrukning på ca 140 TWh. Vår totala energiförbrukning på ca 540 TWh har i stort sett varit konstant de senaste 25-30 åren medan vår elförbrukning låg på ca 60 TWh i början på den perioden. Det är genom en framsynt konvertering från andra energislag över till el som vi lyckats hålla vår totala energiförbrukning konstant trots en enorm utveckling. Det är alltså inte mindre el vi skall använda - det är mer. Att konvertera över till eldrift av våra personbilar är därför ett steg i rätt riktning. Om vi skulle köra alla personbilar på el skulle det dra ca 10 TWh - alltså en relativt blygsam del av vår elförbrukning.
LED-lampor och vågkraft ger sannolikt inga volymer att räkna med men att konvertera året runt bostäder från uppvärmning med direktverkande el till värmepumpar kan nog ge en substantiell reduktion. Direktverkande eluppvämning är synnerligen ett ointelligent sätt att använda el på.
Skrivet 5 jul 2010 10:00 boggy
Men du Evert som är politiker och som inte verkar sitta fast i gamla mönster - hur tänker man sig kunna kompensera stadskassan för de runt 30 miljarder i drivmedelsskatter som man tappar när vi kör bilar på el i stället? Även med dagens oförskämda elpris (som till ca 80 % består av skatt och skatt på skatt) får vi en milkostnad på runt 4 kr med el mot ca 12 kr med bensin - en skillnad som i huvudsak består av drivmedelsskatt.
Kunde man klara ut den frågan under kommande valrörelse så vore det ett steg framåt i stället för dagens fjanteri med överbud i alla dess former. "Oavsett hur mycket regeringen satsar på välfärden så satsar vi 12 miljarder mer" - man tar sig för pannan.
Skrivet 5 jul 2010 11:41 Drevert
Boggy:
Mina prioriteringar anno 2010 är ungefär desamma som jag hade 1975. Så i det avseendet har du rätt. Jag har inte bytt uppfattning, utan vidmakthåller en rak och konsekvent linje i energifrågan. Synd att min partiledare och mitt parti inte gör detsamma.
Mina prioriteringar nu som då är i stort sett dessa;
1. Spara el och värme med modern teknik efter tysk förbild.
2. Bygg ut de koldioxidfria och icke-radioaktiva energialternativen i ett
glesbefolkat land som flödar av dessa energiällor.
3. Vi ska ha så få Atomkraftverk som möjligt inom ramen för det
elbehov som blir kvar om vi först satsar på punkt 1+2 enligt ovan.
Med Riksdagens beslut den 17 juni blir det nog tvärtom. Tredubblad Atomkraft tränger undan annan energiproduktion enligt pkt 2 ovan. Tredubblad Atomkraft kräver avsättning hos slutkunder som slösar med el istället för att spara el med modern teknik enligt pkt 1 ovan.
Evert Jonsson, Fälldinist(c)
Skrivet 5 jul 2010 11:48 boggy
(Detta försvann tydligen tidigare i cyberspace någonstans) Hursomhelst, skall det tilläggas - och som Åke Rullgård har varit inne på i flera debattinlägg tidigare - solfångare på våra tak är även på våra breddgrader en alldeles för underskattad som energikälla för uppvärmning. Vi skulle relativt enkelt kunna ta 60 % av vårt uppvärmningsbehov direkt från solen.
Problemet med det är att det då inte finns något kommersiellt gränssnitt mellan leverantör och förbrukare - ett kommersiellt gränssnitt som är nödvändigt för staten för att kunna driva in energiskatter, moms etc.
Det förklarar väl Alliansens måttliga intresse för sin solenergisatsning. Det var vill jag minnas 10 miljoner man skulle bidra med där - pengar som tydligen försvann omgående. Det hade väl snarare behövts 10 miljarder - om man menat allvar.
Skrivet 5 jul 2010 16:34 Anders S Lindbäck (pp)
Tittar man på solenergiprojektet i Sahara där ABB är inblandad så skulle det kunna ge europa all el-energi det behövs genom att använda 2 promille av saharas öken. Dyrt javisst men långsiktigt hållbart och något som gör att vi slipper använda olja kol och kärnkraft som alla vet har sina allvarliga begränsningar.
Ett sådant projekt skulle då gynna oss alla. Jobb och energi till Västmanland.
Skulle man sedan då börja kräva att nybyggda hus är energipositiva och lämnar tillbaka mera energi till elnätet än de använder sig - finns idag hus som lämnar tillbaka 150% av vad de använder - så skulle vårt energibehov minska dramatisk samtidigt som vi i framtiden kan få stora mängden solenergi från Sahara.
Lösningar finns - det gäller bara och utnyttja dem. Kortsiktigt så kan kärnkraft vara lite billigare - men långsiktigt så är det i min mening bättre att satsa på en lösning utan allvarliga biverkningar.
Skrivet 5 jul 2010 17:00 Drevert
Allt är en fråga om prioriteringar.
Bygger man 10 nya stora Atomkraftverk för 50 miljader kronor per styck, så blir det totalt 500 miljarder kronor. Plus minst lika mycket till i bränslekostnader, underhållskostnader och kostnader för uppgraderingar under verkets livslängd.
Detta att jämföra med 10 miljoner kronor till solel. En energikälla utan bränslekostnader, nålpengar i underhållskostnader och inga uppgraderingskostnader.
1000 miljarder mot 10 miljoner.
Den som kan räkna vad de som bestämmer prioriterar.
Evert Jonsson
Skrivet 5 jul 2010 20:25 boggy
@ Drevert
Du har helt rätt - det är en fråga om prioriteringar men också om storskalighet och beskattningsbara kommersiella gränssnitt.
Även om jag själv jobbade ganska mycket med kärnkraftbyggandet så blev jag "Fälldinare" på den tiden. Jag hade lyssnat på en intervju av en representant för "kärnkraftbranchen" där intervjuaren frågade hur de tänkt anordna med avfallshanteringen. Beskedet blev att det inte var deras problem - "avfall hanteras av kommunerna i det här landet" blev svaret. Jag vill minnas att det blev en tvärnit mitt på gatan - vad säger karlen??!! Men då blev det kristallklart att det också måste till ett antal tuffa politiska beslut.
Kärnkraft i all ära men det finns en annan väg. Att däremot bygga kärnkraft nere i Europa har jag inte så mycket synpunket på - de har inte så många alternativ. Att vi massivt skulle bygga ut kärnkraften här för att exportera till Europa tror jag inte heller på.
Tanken med Sahara är inte helt fel - men det är en lång väg.
Skrivet 6 jul 2010 11:12 Drevert
Andersson och Utterström:
Kanske dags för er att ge er in i den bloggdebatt som er debattartikel i VLT skapat?
Ska vi satsa på det närmaste vi har ang. "evighetsmaskiner" för elproduktion så är valet inte Atomkraftverk som måste tas ur drift när de blir gamla som körs med uran som är en ändlig resurs.
Då är det följande som gäller;
- vattenkraftverk som nyttjar nederbörden
- vindkraftverk som fångar vinden
- solkraftverk som fångar solen
- vågkraftverk som fångar vindkraften till havs
- biobränslekraftvärmeverk som drivs av det som växer
- industriell mottryckskraft som drivs med det som växer
- ABB Facts Elbank som kan lagra el tills dess strömmen behövs
- värmepumpar som kan utvinna värme ur temperaturskillnader i omgivningen
- passivhus som värms upp av kroppsvärmen från de som bor i huset.
Efterlyser också er syn på om de 10 nya jättestora svenska Atomkraftverken ska vara breederreaktorer?
Evert Jonsson, Centerledamot för Centern i Västerås kommunfullmäktige