Insändare

Publicerad 15 december 2009
Textstorlek 1 2 3

Hur gör Hallsta och Sura med de utförsäkrade?

Nu vid årsskiftet blir många utförsäkrade från Försäkringskassan. I Västerås kommun räknar man med att ungefär 700 personer drabbas. 

Relaterat

I Hallstahammar och Surahammar finns det också individer som blir utförsäkrade. Men kommunerna har varit ganska tysta om hur dessa ska bemötas.

I Västerås har man enligt socialtjänsten börjat förbereda sig för dom utförsäkrade.

Hur är det i Hallsta och Sura? Finns det någon förberedelse för det som komma skall?

Och i så fall, på vilket sätt?

Alexandra Johansson

Publicerad 15 december 2009
Textstorlek 1 2 3

Senaste kommentarerna:

Skrivet 15 dec 2009 07:36 mieitte

Låter lite konstigt i och med att åtminstone i Sura styr av absoluta sosse majoritet och vill tala om hur omsorg ska ta hand av sina medborgare.

Skrivet 15 dec 2009 09:39 Tjalle Tvärvigg

Det behövs ingen särskild förberedelse för de fåtaliga som blir utförsäkrade. De rödgrönas skrämselkampanj tar sig allt löjligare former.

Skrivet 15 dec 2009 12:36 mieitte

@Ankan:
I så fall kan väl hon fråga majoriteten för det är dom som bestämmer i Sura. Dom behöver inte informera minoriteten för det när dom inte lyssnar övrigt heller vad minoritetn vill säga .

Skrivet 15 dec 2009 14:21 Tusse

Visst är Alexandras fråga lite underlig, håller helt med Mietie. Eftersom Sossarna har egen majoritet i Surahammar så är väl allt redan klappat och klart till allas bästa. Eller?


De som nu kommer att utförsäkras och har arbetsförmåga skall naturligtvis omfattas av de planerade åtgärderna för att kunna gå tillbaks till arbete. De som ändå inte klarar av arbetsmarknaden får fortsättningsvis sjukskrivning ,rehabilitering eller sjukpension
Det kostar väl inte mer att omfattas av åtgärder än att gå sjukskriven månad efter månad eller i åratal.

Skrivet 15 dec 2009 15:54 Alexandra

Frågan är självklart berättigad. Nu är ju dom nya sjukreglerna utformade på det sättet att många människor hamnar i kläm. Genom bland annat den berömda karensen på tre månader. Den drabbar dom som ska tillbaka in i systemet igen. Låga inkomster för individer som deltar i programmet, dom som inte ska tillbaka in i systemet igen. Vilket gör att dom inte kommer kunna vara självförsörjande längre. Detta innebär att samhället kommer få extra arbete och extra utgifter. Min fråga kvarstår, är surahammar och hallstahammar medvetna om detta och hur är det tänk att funka? Bla. med barnomsorg, försörjningsstöd och andra insatser som sjuka människor behöver för att kunna arbeta trots att dom egentligen inte kan. Vem som styr i vilken kommun spelar väl mindre roll då detta är order uppifrån och det är bara att anpassa sig?
Oavsett så vad så ska pengar ut, bara på olika sätt. Så billigare för svensson är det tveksamt om det blir!

Skrivet 15 dec 2009 19:59 Tobias

Måste en miljonär leva upp sina pengar innan soc betalar så ska väl ensamstående mammor också göra det? Rättvisa och solidaritet!!
Bilen är en tillgång som kan ge pengar till att försörja sig. Finns det skäl att ha bil kvar så behöver man inte bli av med den. Det är ju högst individuellt.

Man kan inte äga ett hus om man har lån på det. Då är det ju bankens hus eftersom det är bankens pengar huset är köpt för.

Hur gör de som separerar och har hus? Jo ofta måste huset säljas för att den som bor kvar inte kommer att ha råd. Ska vi kanske låta skattebetalarna bekosta deras huslån också? Någon rättvisa ska det väl vara ändå?
Det kan vara jobbigt rent psykiskt med en separation, många tar till flaskan och missköter sina arbeten pga det.

Varför fixade inte sossarna till socialbidraget tidigare om det är där skon klämmer? Tid har väl funnits?

Skrivet 16 dec 2009 01:20 haiiwa

Har sett en aspekt till i detta som svenska folket inte tänkt på eller rättare sagt svenska företagare. Folk som har ett jobb som de är sjukskrivna från kommer gå tillbaka hur sjuka de än är. Kontentan av det hela är att firman står med: en överflödig vikarie. En icke arbetsför person som lyfter lön istället för stöd från försäkringskassan. När dessa tre månader sedan har gått är risken att denna människa åter går till 100% sjuksrivning ( om personen i fråga har klarat de tre månaderna) Vad händer då. Jo företagen åker på att betala för två sjukskrivningsveckor till.. Grattis.!! Tacka alliansen för de förlorade intäckterna och ökade utgifterna..

Skrivet 16 dec 2009 12:18 Tobias

Ankan: Jag vet inte, men det kan ju vara för att de vill få folk att försörja sig själva i första hand, moroten är egen lön. Är det något fel att göra det?

Jag visste att du skulle skriva exakt det du gjorde nu. Då skriver jag så här då. Varför ska en person, med eller utan barn, i hyreslägenhet, utan bil eller tillgångar få leva så mycket sämre än en person som har hus, huslån, bil osv? Vill du inte verka för att ta bort klyftor mellan samhällsgrupperna?

Kul att du skrev om scenarion, för exakt samma sak kan man säga om sjukdomar och handikapp.
Det du skriver om släktingar,, varför kan inte de hjälpa en "utförsäkrad" då? Gäller det bara till boendet kanske?

Jag vet mycket väl vad skatterna går och används till och i vilken omfattning.
Jag har inget emot att betala skatter, men det får vara rimlig nivå på dem. Det är det inte idag, det är bättre än 2006, men inte bra.

Tack för att du tror att jag uppskattar teater. Jag väntar dock på filmversionen, som jag betalar för.

Skrivet 16 dec 2009 18:32 Streppan

Det är tamefan på tiden att dom som är sjukskrivna på grund av olika psykiska problem så som stress, depression osv ska ut och jobba. Jag har själv fått diagnosen depression och ADD men inte en jävla dag har jag tagit ut som sjukskriven fast läkaren frågade om jag ville ha det. NI svenskar eller vad ni nu är, oavsett härkomst, är alldeles för lata och totalt beroende av bidrag. Vi som vill jobba får inte jobb eller utbildning men ni tycker att ni ska gå före oss, för ni kan ju "inte" jobba för ni mår så dåligt. Idag finns det jobb som även blinda klarar av, så slicka på såren och gör nå nytta istället. Ut och jobba, ge oss som vill ha en YK en större möjlighet till det genom minskade bidragskostnader.

Skrivet 16 dec 2009 21:37 Tobias

Jo Ankan, jag visste exakt vad du skulle skriva. Det vet även min flickvän då vi pratade om det efter att jag hade klickat på skicka. Så sluta snacka skit om vad jag vet och inte vet.

Jasså alla filmer, även utländska filmer har fått produktionsstöd? Eller trodde du att jag bara skulle se teater i Svedala?
Det jag syftade på, vilket du uppenbarligen inte förstod, var att jag KÖPER min film istället för att ladda hem den.

Jag tycker att det är anmärkningsvärt lågt av dig att inte ens bemöda dig i min fråga om de som bor i hyresrätt och får socialbidrag. Det är väl ändå relevant för debatten eftersom de är minst lika påverkade av detta som du med ditt slott på avbetalning? Eller är du en småborgare innerst inne? -Så länge jag får ha mitt på det torra så är det bra...

Det var ju inte okej enligt dig när jag ville behålla en större del av min egen lön, så Ankan: Vad är det du vill egentligen?
Om du inte vill bemöta den frågan så kan vi väl få veta om du är man eller kvinna iaf?

Skrivet 17 dec 2009 12:23 Tobias

Ankan: Du kommer nog inte förstå det, men du har precis gjort ett enormt självmål för din sak. Jag undrar vad som är mest sorgligt. Det faktum att du inte tål att ha fel, ens i den minsta sak, eller det faktum att jag och min flickvän båda vet att jag har rätt. Jag tänker inte dra in henne personligen i detta om du tror det.
Förankra en lögn, Imaginär, inte relevant... Ja du Ankan,, du är rolig du. Jag får mig faktiskt ett gott skratt av detta.

För övrigt, om jag skulle hitta på saker, hur stor är inte sannolikheten att du skulle göra detsamma? Den är överhängande stor.
Jag fick med ditt inlägg en tanke att du kanske inte alls är någon person med alla dessa sjukdomar. Snarare är du en person från något vänsterinriktat ungdomsförbund, lägger man ihop det du skrivit så här långt så ser det ju ut som det.
Så ta du dina imaginära sjukdomar och gå till arbetet istället. Det ska jag göra nu så att jag kan betala lite skatt till de som är sjuka på riktigt, de förtjänar det. Puss!

Skrivet 18 dec 2009 00:18 Streppan

Ankan skrev: @Streppan:

Okej jag kommer att anmäla ditt inlägg just för att du är egentligen en annan här under annat namn redan till att börja med.

Men du kan väl förklara för oss här hur det gick till när du fick din diagnos ADD, samt depression. Är det i Västerås lär du inte utelämna vissa detaljer som kommer vara unika geografiskt.

Jag kan säga direkt utifrån det du skrivit att du snackar skit i stor omfattning utifrån flera orsaker.

Snälla, berätta för mig varför jag pratar skit? Ja vlt får gärna kolla upp mitt ip nr och jämföra det mot alla andra registrerade debatörer. Men det kommer inte ge nått ;-)
Ja det var i västerås, våningarna ovanför akutintaget till psyk.

Det står till och med på mina försäkringspapper men va fan, jag kanske läser fel för du påstår ju att rent geografiskt är det unikt. Men vad är det som är unikt kanske du kan förklara för mig nu när jag ödslar min tid på detta inlägg för din skull.

Så, du skriver att du är sjuk, får man fråga varför du är sjukskriven?

Skrivet 18 dec 2009 17:02 Tobias

Ja du Ankan: Jag föreslår att du sparar den här tråden och läser den om sig tio år eller så.

Jag lämnar den här debatten eftersom jag fått min bild klar för mig vilken skojare du är.
Föreslår att du Streppan gör detsamma. Det går inte att resonera med en person som påstår sig veta allt om privata saker hos personer utan att ens känna dom personligt. Dessa olika inlägg gör min bild klar över statusen hos Ankan. Jag skrev ett inlägg tidigare som inte publicerades, vilket jag kan förstå. Kontentan av inlägget var iaf att diagnosen över patienten inte verkar vara helt utredd.

Och Nej Ankan, jag ger mig inte i sakfrågan. Jag ger mig bara i debatten med dig, jag kan få vettigare svar av att tala till en tegelsten.

God Jul på dig Ankan och ha ett Gott Nytt År!!

Skrivet 18 dec 2009 19:21 Streppan

Ankan skrev: @Streppan:

Du har ingen ställd diagnos i ADD. Därför att du har inte genomgått en korrekt analys och utvärdering av sådan. Det gör du genom tester bland annat WAIS. Utifrån, bland annat, WAIS kommer neuropsykologer reagera om det är något. Och de befinner sig inte vid centralsjukhuset och psyk. Är det något kallas man dit de befinner sig, och det ligger inte vid centrallasarettet, utan på andra sidan stan vid Eriksborg.

Och dit kommer kallas man flera gånger och göra tester, pratar med neuropsykologer och läkare, bifoga omfattande kontakt med närstående, vilket beskriver bakgrund med mera i stor omfattning för dem bland annat om det finns.

Det här är viktigt för dig därför att det som står på dina försäkringspapper styrker inte funktionshindret alls. Det borde du veta.

Jag är fd IT ingenjör. Konfigurerade och kopplade VLT's datorer till nätet på 90-talet. Var uttråkad och fixade praktik där medan väntade på nästa omgång naturvetenskap.
Man loggar och jämför inte bara IP.

Oj så fel du har!
Jag gjorde nämligen WAIS testet och fick åka till västerås centrallassarett 1 gång i veckan. Plan 5, affektiva sjukdomar.
Om jag inte minns fel så är det 14st tester där man testar personen på olika sätt och från sammanlagda resultatet får man reda på om denne kan ha ADD/ADHD. Så den som snackar en massa skit är du ANKAN! Ring till Affektiva sjukdomar och fråga dem om man gör WAIS testet hos dem eller inte ;-) Jag äter idag 72mg concerta för mina symptom. En gång var tredje månad får jag göra ett besök hos en överläkare för att kolla vikt samt blodtrycket.

Det är tack vare denna diagnos jag idag kan utbilda mig och förhoppningsvis få den yrkeskompetens jag är ute efter, men för det krävs att kommunen betalar en plats för mig på edströmska. Risken är ju liten då alla ligger hemma och säger sig vara lite deppiga i några år. BS säger jag! Jag har varit nere några år men likförbannat har jag jobbat.
VLT kan jämföra allt som finns men resultatet blir detsamma.

Skrivet 19 dec 2009 16:18 Streppan

Ankan skrev: @Tobias:

Hejdå. Akta så du inte aktiverar en DRD3 gen på vägen ut.

@Streppan:

Quote FASS:

"Concerta används för att behandla ADHD"

"Behandling med Concerta för endast påbörjas under överinseende av läkare som är specialiserad på beteendestörningar hos barn och/eller ungdomar."

"Maximal dygnsdos för Concerta är 54 mg en gång dagligen."

Vem är läkaren som ställt diagnosen på affektiva?
Vid nästa besök kommer jag ifrågasätta hur det kommer sig att avdelningen för affektiva sjukdomar sysslar med sådant när deras område är depressioner/manodepressiva sjukdomar. Jag var nämligen där i ett antal år innan.

WAIS test är inte för att fastställa ADD. Det är ett begåvningstest! Det står för Wechsler Adult Intelligence Scale. Och vidare har du alltså inte gjort testerna som testar din uppmärksamhet, reaktion, minnesförmåga, abstrakt tänkande, sifferminnen, detaljminne, kort och långtidsminnen ingår bland annat.

Verkar som utskrivning av Concerta missbrukas nu när de tog bort licensen.


Ännu en gång gör du bort dig. Wais testet är väldigt viktig del i ADHD utredning. I själva wais testet ingår precis allt du lista, sifferminne, detaljminne, kort/långtidsminne, reaktion osv..Ta och ring dem nu istället och inse hur fel du har, affektiva har folk som är anställda för att utföra dessa tester och fastställa diagnoser. Skulle aldrig falla mig in och namnge min läkare här på VLT. Förstår inte hur en människa kan sitta här och säga vad jag har och inte har när du inte ens vet vem jag är och vad jag gjort, inte har du heller uppdaterat dig vad som pågår på plan 5 vid psykmottagningen. Nu har detta ämne plötsligt komma handla om utredningar på affektiva när det ska handla om dom utförsäkrade. Inte har du heller svarat på min fråga om varför du är sjukskriven!

Skrivet 19 dec 2009 21:48 Alexandra

Hade faktiskt förväntat mig ett svar av någon av dom ansvariga i alla fall. Men dom kanske har jullov redan?

Skrivet 20 dec 2009 00:01 Tobias

Alexandra: Ifall du förväntar dig ett svar på en fråga så bör du kanske ställa den direkt till den du vill ska svara, istället för att skicka in en insändare till en tidning. Tänk om insändaren inte hade publicerats? Detta gäller även de som skickar in en massa insändare om företag de är missnöjda med av någon anledning. Kontakta ansvarig på aktuellt ställe direkt istället.

Det föreligger väl ingen skyldighet för vare sig kommunpolitiker eller andra att läsa pappersupplagan eller här på vlt.se?

Surahammars kommun: Växel 0220-390 00
Hallstahammars kommun: Växel 0220-240 00

Skrivet 20 dec 2009 14:28 Alexandra

Tobias: Hade hoppats att dom skulle informera allihopa som undrar samtidigt. Inte bara mig. Eftersom det sitter flera i länet runt om som undrar.

Skrivet 20 dec 2009 15:52 Tobias

Alexandra: Det finns inget som förbjuder dem att också ställa sina frågor direkt till kommunen.

Men det var en god tanke från din sida dock.

God Jul och Gott Nytt år!!

Skrivet 20 dec 2009 21:55 Streppan

Lugn nu ANKAN!
Jag har inte berättat ens hälften jag fått göra för att fastställa diagnosen. Det är bara du som antar en massa saker här. ;-)

Och jag skrattar....

Jag vet folk som ligger på strax över 100mg concerta. Morgondos och eftermiddagsdoser. Sluta leka allvetare nu, du kan inte säga vad jag och inte ha enbart från att jag säger att jag har fått diagnosen ADD/ADHD när jag inte ens berättar vad jag fått göra för tester. Och för att du inte ska komma med nå om ADD/ADHD så kolla vad som skiljer dessa bokstavskombinationssjukdomar.

Skrivet 21 dec 2009 13:04 Streppan

Du började sätta lappar, leka med din överlägsenhet redan från mitt första inlägg där jag skrev att jag hade fått diagnosen ADHD/ADD. Att jag haft problem med depressioner under längre tid vilket idag är så gott som botat. Depressionen alltså, inte ADHD/ADD.
Man kan ta concerta även fast man har depressioner, man bör dock kolla så patienten inte ligger på MAO hämmare. Vilket jag inte gör. Jag får ett läkemedel som kallas för Cymbalta.
Varför ska jag nämna wais när jag utelämnade alla 30tal papper jag fick ta hem och fylla i om min barndom, vuxenlivet i arbete och den sociala biten. Samt alla de papper som jag fyllde i när jag var och träffa min utredare. Och för att inte glömma kissprovet jag var tvungen att lämna för att visa att jag inte tar droger innan de ens började med testerna på mig. Fast kissprov gör de på alla nu förtiden för annars blir utredningen missvisande om patienten samtidigt använt sig av droger.

Skrivet 21 dec 2009 13:04 Streppan

100mg concerta skrev jag. Han tar typ 72mg på morgonen och sen tar han snabbverkande underdagen så concertan har verkan under hela dagen och kvällen!
Jag började min dosering på låga 18mg, höjde dosen sakta och ligger idag på 72mg. Det har tagit mig ca 6 månader att nå denna dos och det utan biverkningar. För om du visste nått om detta skulle du inte säga att ALLA får det då många slipper biverkningarna.
Mitt blodtryck ligger på 129/80, gjorde det i alla fall den 7 december och den har kollats kontinuerligt under tiden.
Jag hade inget annat väl när du utifrån mitt första inlägg i denna diskussion motsäger mig utan att ens veta vad jag fått göra, hur jag fått fram diagnosen. Vill du ha min email så vi kan fortsätta diskutera där är du välkommen att fråga vlt om detta, de har full rätt att lämna ut den till dig ANKAN! Jag ger dem full rätt till det att ge ut den till dig.

Skrivet 21 dec 2009 16:58 Tobias

Streppan: Bry dig inte om Ankans provocerande inlägg mot dig. Det leder bara till att du kommer börja koka inombords. Det enda som ska koka inombords i dessa tider är julskinkan och kanske lite kalkon. Du behöver inte bevisa något här. De flesta som läser här och har förståndet i behåll vet och förstår att många människor kan bli bra igen.
Jag kan dra mig till minnes en insändare om en tjej som varit sjukskriven för depressioner flera år och nu när hon fått hjälp och ett jobb så mår hon som fisken i vattnet.
Den insändaren sågades rejält av Ankan som inte kan glädjas åt att någon faktiskt kan ha det bra efter att ha varit nere på botten. Nu är du en av dem och detta uppskattas alltså inte.

Varför skulle du fara med osanning i en insändarspalt som kommer att förpassas till webbplatsens arkiv så fort det fyllts på lite nya insändare? Inte så troligt. Vet du sanningen så räcker det, vet ju själv hur det ligger till med min s k imaginära flickvän.

God Jul och Gott Nytt År Streppan!

Skrivet 22 dec 2009 16:27 Tobias

Otydlighet? Hur har du varit tydligare än Streppan då? Ska vi lita på ditt ord, men inte på Streppans ord? Känns onödigt av dig att ifrågasätta Streppans eventuella sjukdomar likt en nitisk tjänsteman på försäkringskassan när vi andra inte tillåts göra det mot dig. Dessutom hör inte den debatten till tråden mer än mina socialbidragstagare i hyreslägenheter. Men det är ju du som bestämmer här så.

Angående hennes insändare så var den uppmuntrande, sporrande. Att du tycker annat är ju för att du själv ser allt som personliga påhopp. Du ser väl snön som ett påhopp också kan jag tro. -Varför ska det bli ljust och vackert ute när alla kan och borde ha det mörkt som jag.

Du gör din bild klar för dig om mig utifrån din egen brist på att ta in information. Jag har tidigare skrivit att du tolkar inlägg här som f*n läser bibeln. Det må vara ursäktat om detta är en del av din imaginära sjukdom, i övrigt hänvisar jag dig till det näst sista och sista stycket i mitt inlägg skrivet 18 dec 17:02

Skrivet 23 dec 2009 12:30 Tobias

Ja det ligger ju väldigt mycket fakta i att påstå att någon är imaginär. Snarare ett tecken på att ens synsätt inte räcker längre än så. Liknande beteende används av personer på gatan. När hjärnan tar slut tar nävarna vid.

Om du läste alla inlägg igen så skulle du se vad du skriver. Du skulle säkert kunna se vad andra skriver, eller inte skriver.
Bara det att du tolkat hennes inlägg så som du beskriver ovan gör ju att man blir mörkrädd. Läs vad folk skriver, inte mellan raderna eller vad rösterna i ditt huvud säger.

Med det synsättet du har så är det ju inte konstigt att du inte blivit frisk på så många år. Du hjälper ju dig inte ens själv. Försöker du ens?

Jag håller med dig på många punkter i många ämnen, det kan jag inte förneka, men du svävar ut så förbannat hela tiden. Då blir det omöjligt att föra en vettig dialog. Har du inte ens märkt det på Aftonbladet där du också är flitig skribent?

Skrivet 23 dec 2009 22:23 Streppan

ANKAN: Jag skrev oxå vilka sjukdomar som gör att man ändå bör kunna jobba! Psykiska sjukdomar så som ADHD, depression. Det finns särskilda fall där depression varit så allvarlig att man inte klarar av samhällets påfrestningar, lösningen på det är akutintagen på psyk. Självmordsbenägen eller inte, du kan jobba. När du blir ett hot mot andra i din omgivning bör du låsas in! ADHD kan göra att vissa jobb blir vädligt påfrestande, men det finns jobb man klarar av trots funktionshindret. F** folk sitter i rullstol och jobbar, glada är de oxå. Jag själv har jobbat med mig själv i 15 år och äntligen börjar det se ljusare ut, utbildning och jobb. Så jo, jag kan säga att folk är i största allmänhet allt för slöa för att jobba. Så fort nått känns fel stannar man hemma och det alldeles för länge. Läste om nån som varit sjukskriven i ca 5 år för stress. :/ säger ju en hel del om den människan.

Innehåll

Annat innehåll

Skriv en egen insändare!

Din åsikt är viktigast på VLT:s insändarsida.

Här kan du tycka till om nästan precis vad som helst. Allt det som berör dig har en plats på insändarsidan.

Så ta chansen, skriv ner några rader och berätta vad som gör dig arg, ledsen, glad och irriterad.

Fyll i formulär här

Eller mejla ditt inlägg till insandare@vlt.se.

Debattregler

VLT värnar om en öppen debatt. Huvudregeln är att insändare i tidningen är undertecknade med namn. Insändare som kritiserar namngiven person publiceras endast om skribenten undertecknar med namn.

Namn, adress och telefonnummer ska alltid uppges så att redaktionen vet vem som skrivit.

Redaktionen förbehåller sig rätten att korta bidrag.

Senast publicerade

Förvaltningen måste prioritera (Insändare)
Susanne Lehmus vill sätta pris på människoliv (Insändare)
Varför använder så många bakvända barnvagnar? (Insändare)
Forskare bluffar om mobilstrålningens ofarlighet (Insändare)
Kort sagt (Insändare)
Vad säger förtroendesiffrorna? (Insändare)
Vi måste sluta att behandla djuren illa (Insändare)
Visst handlar rut om pengar (Insändare)
Rovdjurens tid är snart ute (Insändare)
Vet ni hur mycket snöröjarna jobbar? (Insändare)
Byt ut kraftverkets ledning (Insändare)
Tokvänstern profilerar sig (Insändare)
Stoppa miljonrullningen på Hässlö (Insändare)
Lär barnen skilja på mitt och ditt (Insändare)
Skällande hundar stör (Insändare)
Riksdagen – ett vuxendagis (Insändare)
Gör något åt alla kajor som smutsar ner (Insändare)
Mälarenergi borde ha lyssnat på kritiken (Insändare)
Ska valet handla om rut? (Insändare)
Regeringen bör vara målet för skattekritiken (Insändare)
Cykelstaden Västerås – vilket dåligt skämt! (Insändare)
Tänk om beträffande Sigmatorget (Insändare)
Kan skidåkare och skoteråkare samsas? (Insändare)
Rut är inte en fråga om pengar utan om livskvalitet (Insändare)
Ska kroggästerna också hålla till på torget? (Insändare)
Varför nonchaleras vi av snöröjarna? (Insändare)
Krisen inte Alliansens fel (Insändare)
Ta ansvar för hundbajset (Insändare)
Invandringen gagnar oss (Insändare)
Miljöpartiet tömmer landsbygden (Insändare)
Tummen upp.. (Insändare)
Säg nej till nej-sägarpartiet M (Insändare)
Varför tar man inte upp hundbajset på vintern? (Insändare)
Öppna kanalen var stängd (Insändare)
Fjärrvärmen är bättre än värmepumpen (Insändare)
Göran Hägglunds förstående retorik blir ingen mätt av (Insändare)
Vad kostar invandringen? (Insändare)
Hela listan Förminska listan

DAGENS FRÅGA

Gillar du hamburgertallrik?

GNÄLL-TV:
Här har du det senaste gnället!

Läsarbilder

Pengar & jobb

Tipsa vlt

 Lokus: Jobb Lokus Motor Lokus Bostad Lokus Köp & sälj Lokus Resor Annonsera på vlt.se Annonsera på vlt.se
Din webbläsare saknar stlöd för flash

Kolla VLT i mobilen

vlt.se finns också i mobilen

Alltid med de senaste nyheterna, sport- och nöjeshändelserna.
http://m.vlt.se.

Exklusivt i dagens VLT

Fokus

Välkommen till VLT Fokus

Tre reportrar gör lokal journalistik som går ett steg längre än den dagliga nyhetsrapporteringen. Till VLT Fokus

Motor

Vi som jobbar på VLT

Kontaktinformation

Nyhetschef:
Mats Nydahl Tel: 021-19 92 78

Red.chef/tf ansv utgivare:
Mårten Enberg Tel: 021-19 90 30
Tf tidningschef:
Göran Lundberg Tel: 021-19 90 00

Övriga kontakter / sök en VLT-are Växeln: 021-19 90 00 (må-fr 8-17)
Webbredaktionen:
webben@vlt.se
Telefon:
021-19 92 97 (6.00-24.00)
019-15 50 55 (0.00-6.00)
Copyright © VLT All kopiering av texter, bilder och grafik är enligt upphovsrättslagen förbjuden. VLT - En del av PromediaLedningsgruppen