Här står polisen i veckan
Under vecka 8 kommer polisen att ha extra bevakning på följande platser i länet.
Relaterat
Måndag: Västra Mälardalen och Sala
Tisdag: Västerås/Fagersta och Västra Mälardalen
Onsdag: Västra Mälardalen och Sala
Torsdag: Sala och Västerås
Fredag: Västerås och Västra Mälardalen
Lördag: Sala.
Söndag: Västra Mälardalen.
Trafiksäkerhetsarbetet i länet bedrivs av alla poliser i yttre tjänst. Planeringen kan förändras av akuta händelser eller andra prioriterade ärenden.
Trafikpolisens trafiksäkerhetsarbete syftar till att göra vägar och gator säkrare. Polisen kommer att övervaka och kontrollera hastighet, nykterhet, användning av bilbälte och hjälm. Polisen kommer även att kontrollera aggressiv körning, tung trafik och fordonets skick.


3 m/s
















































Senaste kommentarerna:
Skrivet 20 feb 2012 10:41 MrDrone
bra
Skrivet 20 feb 2012 11:45 blom
När komme trafikpolisen att övervaka den olagliga och mycket förekommande biltrafiken på cykelbanor som förekommer i Västerås specielt i Råbyskogen vid Stenkumlaskolan för ordningspolisen verkar inte bry sig alls det har tydligen inte inträffat tillräckligt många olyckor med smitning som följd jag råkade ut för en men den avskrevs i brist på bevis tydligen trodde man att jag bluffade
Skrivet 20 feb 2012 13:13 Billi Sten
Är det ens möjligt att vara mer diffus? "Västerås" och "Västra Mälardalen". Det kan ju i princip vara i Odensvi lika gärna som i Götlunda. ;)
Kör lugnt nu alla, och se upp för turbo-pappor och hantverksbilarna!
Skrivet 20 feb 2012 13:16 Infallsvinkel
Kan polisen kontrollera folk som inte kan använda blinkers och skiter i stop-skyltar också? Folk som kör för sakta? Hamnade senast idag bakom en bil som körde i 40km/h på salavägen (70 eller 80km/h på den sträckan).
Skrivet 20 feb 2012 15:41 Ghia
Ren idioti, varför tala om var de kollar. Det är precis vad alla ögontjänare vill ha det.VA.VA
Skrivet 20 feb 2012 15:52 Roquen
Jag kunde inte låta bli att märka att det på bilden verkar vara som de mäter hastigheten ifrån en bro.
Var det inte en paragraf som sade att en hastighetsmätning var tvungen att ske ifrån exakt samma vägbana som fordonet som mäts framförs på?
Man får alltså inte mäta ifrån en bro - då det är ogiltligt och kan bestridas som förare?
Kan någon bekräftade/demantera detta i fakta?
Skrivet 20 feb 2012 16:02 Mediabrus
blom skrev:
När komme trafikpolisen att övervaka den olagliga och mycket förekommande biltrafiken på cykelbanor som förekommer i Västerås specielt i Råbyskogen vid Stenkumlaskolan för ordningspolisen verkar inte bry sig alls det har tydligen inte inträffat tillräckligt många olyckor med smitning som följd jag råkade ut för en men den avskrevs i brist på bevis tydligen trodde man att jag bluffade
Håller med Blom
Gryta är likadant, det är lika vanligt idag att möta bilar på cykelbanorna som det är att möta mopeder. Inget som polisen verkar prioritera.
Idag används cykelbanor som åkväg och parkering för bilar. Speciellt cykelbanesträckan från Önstaskolan mot fritidsparken.
Tom Önsta centrums lilla torg utanför kyrkan är idag en parkeringsplats.
Skrivet 20 feb 2012 16:03 albatrossen
Infallsvinkel skrev:
Kan polisen kontrollera folk som inte kan använda blinkers och skiter i stop-skyltar också? Folk som kör för sakta? Hamnade senast idag bakom en bil som körde i 40km/h på salavägen (70 eller 80km/h på den sträckan).
Bilisten kanske anpassade hastigheten efter väglaget. Det är ju vinter. Kanske hen inte ville råka ut för en olycka och riskera att bli utskälld bland kommentarerna. Där fick man till ordet hen på lämpligt sätt också :-)
Skrivet 20 feb 2012 18:13 iNstabl3
Roquen skrev:
Jag kunde inte låta bli att märka att det på bilden verkar vara som de mäter hastigheten ifrån en bro.
Var det inte en paragraf som sade att en hastighetsmätning var tvungen att ske ifrån exakt samma vägbana som fordonet som mäts framförs på?
Man får alltså inte mäta ifrån en bro - då det är ogiltligt och kan bestridas som förare?
Kan någon bekräftade/demantera detta i fakta?
Kan dementera.
Vill du läsa vidare, leta in dig på polisens hemsida och FAP 331-2.
Skrivet 20 feb 2012 19:04 SAOL
Infallsvinkel skrev:
Kan polisen kontrollera folk som inte kan använda blinkers och skiter i stop-skyltar också? Folk som kör för sakta? Hamnade senast idag bakom en bil som körde i 40km/h på salavägen (70 eller 80km/h på den sträckan).
albatrossen skrev:
Bilisten kanske anpassade hastigheten efter väglaget. Det är ju vinter. Kanske hen inte ville råka ut för en olycka och riskera att bli utskälld bland kommentarerna. Där fick man till ordet hen på lämpligt sätt också :-)
Ordet "hen" betyder brynsten.. se SAOL (Svenska Akademiens Ordlista)
Skrivet 20 feb 2012 19:40 albatrossen
Infallsvinkel skrev:
Kan polisen kontrollera folk som inte kan använda blinkers och skiter i stop-skyltar också? Folk som kör för sakta? Hamnade senast idag bakom en bil som körde i 40km/h på salavägen (70 eller 80km/h på den sträckan).
albatrossen skrev:
Bilisten kanske anpassade hastigheten efter väglaget. Det är ju vinter. Kanske hen inte ville råka ut för en olycka och riskera att bli utskälld bland kommentarerna. Där fick man till ordet hen på lämpligt sätt också :-)
SAOL skrev:
Ordet "hen" betyder brynsten.. se SAOL (Svenska Akademiens Ordlista)
Tack för informationen men det bryr inte jag mig det minsta om. Folk vet ändå vad som syftas på.
Skrivet 20 feb 2012 20:02 Rutger Jönåker
Fortkörning på motorvägen. Ja, det är väl de enda brotten, förutom p-böter, som klaras upp nuförtiden.
Skrivet 20 feb 2012 20:40 albatrossen
Roquen skrev:
Jag kunde inte låta bli att märka att det på bilden verkar vara som de mäter hastigheten ifrån en bro.
Var det inte en paragraf som sade att en hastighetsmätning var tvungen att ske ifrån exakt samma vägbana som fordonet som mäts framförs på?
Man får alltså inte mäta ifrån en bro - då det är ogiltligt och kan bestridas som förare?
Kan någon bekräftade/demantera detta i fakta?
Bilden är en standardbild och har förmodligen inget med de verkliga mätningarna att göra. Men till din undran, om polisen skulle mäta från en bro så är det bara till fördel för bilisten eftersom den uppmätta hastigheten blir långsammare än den verkliga hastigheten ju större vinkel mot fordonet som mätningen sker med. Högsta hastigheten (= rätt hastighet) fås om mätningen är 0 grader mot fordonet (rakt framifrån). Ökas vinkeln dvs polisen står bredvid vägen, på en bro etc så så blir hastigheten mot mätinstrumentet långsammare än bilens verkliga hastighet. Matematiskt rymmer det inom trigonometrin.
Skrivet 20 feb 2012 21:30 Dr.Drövel
Hoppas Herr Polis plockar dom som envisas att köra med både halvljus OCH dimljus! När jag möter en sån så åker mina helljus på.(Såvida ingen bakomvarande riskeras att bli bländad)
Skrivet 20 feb 2012 21:38 Myggljumsken
Ja det var ju en ytterst givande artikel. Nu vet buset precis var polisen står. *gapskratt*
Om lagens väktare brydde sig om att efter midnatt snurra runt i Surahammar, Virsbo m.m. och ta rätt på buset som i flera timmar åker runt runt, sladdande och burnande även sommartid. Börjar bli ganska trött på oljudet och att det sker i befolkat område.
Skrivet 20 feb 2012 22:22 Arnold
Pinsamt och jaga folk på motorvägen tycker jag. Såg även en kontroll inne i stan vid stationen där det har blivit 30. Det är sådana ställen dom skall stå. Även utanför skolor osv men motorvägar...
Skrivet 20 feb 2012 22:59 Infallsvinkel
Infallsvinkel skrev:
Kan polisen kontrollera folk som inte kan använda blinkers och skiter i stop-skyltar också? Folk som kör för sakta? Hamnade senast idag bakom en bil som körde i 40km/h på salavägen (70 eller 80km/h på den sträckan).
albatrossen skrev:
Bilisten kanske anpassade hastigheten efter väglaget. Det är ju vinter. Kanske hen inte ville råka ut för en olycka och riskera att bli utskälld bland kommentarerna. Där fick man till ordet hen på lämpligt sätt också :-)
Svaret är nej. Det var bra underlag. En hantverksbil blåste om i rejäl vart, det var däremot jävligt farligt. När personen som körde så sakta kom fram till en rondell (jag låg bakom) höll denne på att krocka när denna tant/gubbe (inte fan använder jag hen) inte brydde/förstod hur man kör i rondell.
Skrivet 21 feb 2012 03:07 Ghia
Vad vinner VLT på att tala om var polisen finns, skall inte en tidning värna om polisens arbete och inte sabba?
Skrivet 21 feb 2012 08:38 nykteristen
Roquen skrev:
Jag kunde inte låta bli att märka att det på bilden verkar vara som de mäter hastigheten ifrån en bro.
Var det inte en paragraf som sade att en hastighetsmätning var tvungen att ske ifrån exakt samma vägbana som fordonet som mäts framförs på?
Man får alltså inte mäta ifrån en bro - då det är ogiltligt och kan bestridas som förare?
Kan någon bekräftade/demantera detta i fakta?
Intressant frågeställning. Bilden i artikeln i VLT visar är inte vad som föreskrivs i FAP 331-2 - RPSFS 2003:6, 5 §" Mätkontrollanten skall placera sig så nära vägen, körbanan, skoterleden eller terrängfordonets tänkta färdriktning som möjligt utan att utsätta sig för risker" På bilden framgår ju klart att det finns ju utrymme för att mätkontrollanten kan stå bredvid vägbanan och därmed utan att utsätta sig för risk. Dvs. läge för överklagande.............
Skrivet 21 feb 2012 11:05 iNstabl3
nykteristen, du ser inga eventuella risker mot den personliga säkerheten för polismannen om han skulle parkera bilen och ställa sig längs kanten på en motorväg/-trafikled?
Skrivet 21 feb 2012 11:20 hotrod
håller med jönåker sant det han skriver
Skrivet 21 feb 2012 16:00 nykteristen
iNstabl3 skrev:
nykteristen, du ser inga eventuella risker mot den personliga säkerheten för polismannen om han skulle parkera bilen och ställa sig längs kanten på en motorväg/-trafikled?
Nej! Inte i det här fallet (med bilden i VLT) Kolla till vänster om vägrenen. Dessutom får man inte använda vägrenen för parkering/körning, gäller dock ej polis i tjänsteutövning och den trafik som dirigeras av polis........