Hett om sammanslagning
Vid gårdagens fullmäktigemöte i Surahammar blev det upphetsat värre när de skulle diskutera motionen om kommunsammanslagning.
Relaterat
Alliansen har i en motion föreslagit att kommunen borde utreda om Surahammar ska fortsätta vara en egen kommun eller om den borde slås ihop med någon annan.
Sten-Ira Olofsson (M) var först upp i talarstolen när frågan skulle dryftas.
– Det handlar inte om att vi ska gå ihop utan att vi ska utreda. Det är en väsentlig skillnad. Kolla bland politiker och tjänstemän: finns intresset? Sedan får man fundera på om en rejäl utredning ska till när man har fått tillbaka frågan. Jag hoppas att man från sossarna inte säger nej bara för att det är jag som står här och pratar.
Kommunalrådet Britt-Inger Fröberg (S) var först upp försvarade partiets hållning.
– Varför ska vi lägga ner tid och resurser när vi inte har viljan att genomföra en sammanslagning? Vi tror på kommunens framtid, ni kastar in handduken. I framtiden, där vi går mot större regioner, kan det vara än viktigare att ha kvar det kommunala självstyret.
Partikollegan Anders Rydell lade ut texten ytterligare.
– Vi har försökt att hitta samarbete med andra kommuner genom åren och några har vi ju. Jag vet att tjänstemännen i vår kommun fortsätter att försöka få till samarbeten där det går.
Det blev också en diskussion om vad motionen egentligen handlade om. (S) tolkade det som att den handlade om att utreda ett samgående, alliansen menar att det handlar om att utreda alla tänkbara samverkansmöjligheter där samgående kan vara en, men inte det enda, tänkbara utfallet.
Kommunfullmäktige beslutade till sist att ärendet skulle återremitteras.


3 m/s




























Senaste kommentarerna:
Skrivet 24 jan 2012 19:50 profeten80
Pinsamt att höra sossarna och deras brist på motargument. Vakna nu kommunen dör men allt ni bryr er om är ert ego.
Skrivet 24 jan 2012 20:47 Nordan
Skjuta sig själv i foten är precis vad (S) gör i denna fråga!
Ett exempel: En kraftig majoritet av Virsboborna vill att Virsbo ska ingå i Fagersta Kommun, och dom kommer säkerligen försöka få till en folkomröstning. Nu har ju kommunen sista ordet,men krasst kan man säga att utan virsbo, skattepengar,och Kommunens 3 största företag, men med samma skulder som idag, ja då har kommunen ingen framtid som livegen i alla fall.
Därför anser jag att en utredning/undersökning av ett sammangående med västerås är rent förebyggande och att man står beredd för eventuella framtida konsekvenser. Ingenting kring detta är ju bindande på något vis, så jag förstår inte sossarnas rädsla att undersöka dom positiva/negativa aspekterna av ett eventuellt sammangående och vad det kan innebära rent praktiskt?
Det enorma skuldberg som kommunen har är inget vi skattebetalare är skyldiga till, ännu mindre stolta över, och sist men inte minst någonsin kommer bli av med. Byt ut styret!
Skrivet 24 jan 2012 22:09 drHook
Om Surahammars kommun tappar Virsbo, då är slutet nära! Den industri som fortfarande finns kvar i Surahammars kommun, den finns i Virsbo. En unik ort med en en mycket stark industri. Vi måste kämpa för att behålla Virsbo i Surahammars kommun. Vår kommunledning måste omgående visa Virsboborna att vi man förstår vad som måste göras!
Skrivet 25 jan 2012 00:41 Stanarn
profeten80 skrev:
Pinsamt att höra sossarna och deras brist på motargument. Vakna nu kommunen dör men allt ni bryr er om är ert ego.
Det är märkligt hur du tolkar information. Läste du ens hela texten eller bestämde du dig för att kommentera efter att ha enbart läst rubriken?
I så fall hade de övriga inga sakliga argument alls. Men låt mig citera sossarnas argument som framgick ovan:
"Kommunalrådet Britt-Inger Fröberg (S) var först upp försvarade partiets hållning.
– Varför ska vi lägga ner tid och resurser när vi inte har viljan att genomföra en sammanslagning? Vi tror på kommunens framtid, ni kastar in handduken. I framtiden, där vi går mot större regioner, kan det vara än viktigare att ha kvar det kommunala självstyret."
För det första argumenterar de med att hänvisa till sin strategi och fastställa att de tror på den.
Därefter pratar de om resurshantering, eftersom Surahammar måste vara försiktiga med dessa. Du vet exakt varför. Det har vi varvat ett antal gånger tidigare. Kommunens infrastruktur är fortfarande inte förstörd.
Därefter befäster tro på framtid för kommun och invånarna.
Eller?
Skrivet 25 jan 2012 00:51 Stanarn
Nordan skrev:
Skjuta sig själv i foten är precis vad (S) gör i denna fråga!
Ett exempel: En kraftig majoritet av Virsboborna vill att Virsbo ska ingå i Fagersta Kommun, och dom kommer säkerligen försöka få till en folkomröstning. Nu har ju kommunen sista ordet,men krasst kan man säga att utan virsbo, skattepengar,och Kommunens 3 största företag, men med samma skulder som idag, ja då har kommunen ingen framtid som livegen i alla fall.
Därför anser jag att en utredning/undersökning av ett sammangående med västerås är rent förebyggande och att man står beredd för eventuella framtida konsekvenser. Ingenting kring detta är ju bindande på något vis, så jag förstår inte sossarnas rädsla att undersöka dom positiva/negativa aspekterna av ett eventuellt sammangående och vad det kan innebära rent praktiskt?
Det enorma skuldberg som kommunen har är inget vi skattebetalare är skyldiga till, ännu mindre stolta över, och sist men inte minst någonsin kommer bli av med. Byt ut styret!
Det är klokt att inte hålla med på en massa utredningar som kostar en hel del pengar när kommunens finanser är känsliga och saknar utrymme som det är nu. Det är inte läge för någon kommun att hålla på och möblera om på det vis som borgarna föreslår.
Detta är dessutom ett koncept borgarna drivit hårt på i andra kommuner där det gjort ännu mer skada för kommunerna.
Men moderaterna kanske kan ställa upp med de där 80 miljonerna de haft i partibidrag utöver de statliga bidragen och finansiera en oberoende utredning? En utredning som de presenterar som den i uppdrag granskning? (nej tack).
Det är väl så att skulderna representerar något av värde. Underhåll, utveckling av kommunen, drift med mera. Skulderna har del täckning.
Vidare är annat genererat av ränteläget, samt minskat stöd från en viss regering som råkar drivas av borgarna. Lägg sedan till ytterligare tryck på socialbidragen som fördubblats på grund av samme regerings katastrof med trygghetssystemet FK.
Nytt styre va?
Skrivet 25 jan 2012 06:40 Virsbobo
Nordan och drHook !
Ni behöver inte vara oroliga för att Virsbo hamnar i Fagersta kommun. Senast igår sade Fagerstas starke man Stig Henriksson att dom inte är intresserade av ett samgående. De virsbobor som klagar på Surahammar har ännu inte kommit med ett enda relevant argument till att det skulle vara bättre med Fagersta än Surahammar. Det är mest bara allmänt gnäll.
Skrivet 25 jan 2012 12:50 Sir Charles
Nordan skrev:
Skjuta sig själv i foten är precis vad (S) gör i denna fråga!
Ett exempel: En kraftig majoritet av Virsboborna vill att Virsbo ska ingå i Fagersta Kommun, och dom kommer säkerligen försöka få till en folkomröstning. Nu har ju kommunen sista ordet,men krasst kan man säga att utan virsbo, skattepengar,och Kommunens 3 största företag, men med samma skulder som idag, ja då har kommunen ingen framtid som livegen i alla fall.
Därför anser jag att en utredning/undersökning av ett sammangående med västerås är rent förebyggande och att man står beredd för eventuella framtida konsekvenser. Ingenting kring detta är ju bindande på något vis, så jag förstår inte sossarnas rädsla att undersöka dom positiva/negativa aspekterna av ett eventuellt sammangående och vad det kan innebära rent praktiskt?
Det enorma skuldberg som kommunen har är inget vi skattebetalare är skyldiga till, ännu mindre stolta över, och sist men inte minst någonsin kommer bli av med. Byt ut styret!
Att utreda ett eventuellt samgående med Västerås, Fagersta (Virsbo) eller Hallstahammar förutsätter ju även att dessa kommuner sedan är intresserade av detta, men som Surahammars ekonomiska situation ser ut just nu är det väl tveksamt om någon av dessa kommuner har något intresse alls ?
Skrivet 25 jan 2012 20:22 profeten80
Kostar en massa pengar? ja jisses
Skrivet 26 jan 2012 10:15 profeten80
En del verkar inte ha förstått vad en utredning innebär. Det är för att ta reda på om det finns möjligheter och vad detta i sånt fall innebär!
Skrivet 26 jan 2012 14:59 Stanarn
profeten80 skrev:
En del verkar inte ha förstått vad en utredning innebär. Det är för att ta reda på om det finns möjligheter och vad detta i sånt fall innebär!
Folk vet mycket väl vad utredningar innebär. Däremot finns det tydligen sådana vilka inte fattar att utredningar kostar tid och pengar. Titta bara vad det kostar att reda ut med Hallstahammar om skola. Vad tror du då att det kostar att reda ut separation och sammanslagning av kommuner?
Som läget är nu, vore det helt vansinne och onödigt att hålla på med sådana utredningar. Vill borgarna och andra tomtar ha utredningar kan de finansiera dessa i så fall. Det ska inte vi skattebetalare göra. De sittande är röstade till kommunen av majoritet av invånarna och de gick inte till val med att göra utredningar åt politiska motståndare bara för att de har någon sorts smutskastningskampanj på gång. De har en kommun att sköta om i första hand, vilket de också prioriterar.
Skrivet 26 jan 2012 15:25 profeten80
Gå till val? bra idé stanis. Nu är det såhär att en utredning behöver inte kosta något alls. Allt beror på vem/vilka man involverar. Men eftersom du inte ens var på KF mötet är dina åsikter inte så mycket värda förstår du?
Skrivet 26 jan 2012 20:19 Nordan
Stanarn: Även om vi alla har olika synsätt på denna debatt så är ju dina kommentarer så färgade (rött) att du verkar ha tappat verklighetsförankringen. Du ser din chans att få klaga på borgarna, men jag anser att "Borgarnas" förslag i denna fråga är dom enda som kan härleda till någon form utav hopp! Virsboborna har ju klargjort att dom vill till fagersta, och läste du dagens VLT så hade du insett att även Fagerstas starke man Stig Henriksson verkar vara intresserad av att "utreda" saken om ett sammangående. Utan Virsbo kommer inte Surahammar kunna vara en egen kommun, det är väl logiskt tänkande? Bättre att utreda för att vara förberedd på vad som komma skall! Du pratar om att styret i sura blivit framröstade av en majoritet av befolkningen, helt rätt! Men även en majoritet av Virsboborna vill ingå i fagerstas kommun! Låt som flytta, länge leve demokratin!
Skrivet 26 jan 2012 20:24 Kloker
profeten80 skrev:
En del verkar inte ha förstått vad en utredning innebär. Det är för att ta reda på om det finns möjligheter och vad detta i sånt fall innebär!
Stanarn skrev:
Folk vet mycket väl vad utredningar innebär. Däremot finns det tydligen sådana vilka inte fattar att utredningar kostar tid och pengar. Titta bara vad det kostar att reda ut med Hallstahammar om skola. Vad tror du då att det kostar att reda ut separation och sammanslagning av kommuner?
Som läget är nu, vore det helt vansinne och onödigt att hålla på med sådana utredningar. Vill borgarna och andra tomtar ha utredningar kan de finansiera dessa i så fall. Det ska inte vi skattebetalare göra. De sittande är röstade till kommunen av majoritet av invånarna och de gick inte till val med att göra utredningar åt politiska motståndare bara för att de har någon sorts smutskastningskampanj på gång. De har en kommun att sköta om i första hand, vilket de också prioriterar.
Borgarna driver smutskastningskampanj? Det gör väl S bra själva med det vanstyre de kör med.
" De har en kommun att sköta om i första hand, vilket de också prioriterar."
Ja, och det går ju jäkligt bra med det skuldberg sura har.......
Skrivet 27 jan 2012 12:48 Stanarn
profeten80 skrev:
En del verkar inte ha förstått vad en utredning innebär. Det är för att ta reda på om det finns möjligheter och vad detta i sånt fall innebär!
Stanarn skrev:
Folk vet mycket väl vad utredningar innebär. Däremot finns det tydligen sådana vilka inte fattar att utredningar kostar tid och pengar. Titta bara vad det kostar att reda ut med Hallstahammar om skola. Vad tror du då att det kostar att reda ut separation och sammanslagning av kommuner?
Som läget är nu, vore det helt vansinne och onödigt att hålla på med sådana utredningar. Vill borgarna och andra tomtar ha utredningar kan de finansiera dessa i så fall. Det ska inte vi skattebetalare göra. De sittande är röstade till kommunen av majoritet av invånarna och de gick inte till val med att göra utredningar åt politiska motståndare bara för att de har någon sorts smutskastningskampanj på gång. De har en kommun att sköta om i första hand, vilket de också prioriterar.
Kloker skrev:
Borgarna driver smutskastningskampanj? Det gör väl S bra själva med det vanstyre de kör med.
" De har en kommun att sköta om i första hand, vilket de också prioriterar."
Ja, och det går ju jäkligt bra med det skuldberg sura har.......
Läs verksamhetsrapporterna, budget med mera så blir du nog kanske klok, kloker. Där står precis vad pengarna har gått till och vad stora delar av skulderna beror på.
Sedan kan du notera att Surahammar är långt ifrån ensamma med skuldberg. Vad tror du händer när en borgerlig regering drar in på pengarna till kommunerna och räntor drar iväg?
Ska vi ta en runda till där du får förklara i detalj vad det skulle vara för vanstyre som Socialdemokraterna skulle vara skyldiga till? så du får sätta dig på bänken med Profeten80 och Sir Charles och inse att Surahammar är inte vare sig förstört eller vanskött.
Vi kan väl utgå från verksamhetsberättelser så får du specificera vad som är vanstyre? Klarar du inte av det tycker jag du ska tänka över dina uttryck i framtiden.
Men du kanske tycker att Surahammar inte behöver underhålla, rusta upp och utveckla skola, infrastruktur och företagande? Därför det är vad "skuldberget" representerar i stor del. Ska vi lägga ner kommunen enligt dig?
Skrivet 27 jan 2012 12:52 Stanarn
Nordan skrev:
Stanarn: Även om vi alla har olika synsätt på denna debatt så är ju dina kommentarer så färgade (rött) att du verkar ha tappat verklighetsförankringen. Du ser din chans att få klaga på borgarna, men jag anser att "Borgarnas" förslag i denna fråga är dom enda som kan härleda till någon form utav hopp! Virsboborna har ju klargjort att dom vill till fagersta, och läste du dagens VLT så hade du insett att även Fagerstas starke man Stig Henriksson verkar vara intresserad av att "utreda" saken om ett sammangående. Utan Virsbo kommer inte Surahammar kunna vara en egen kommun, det är väl logiskt tänkande? Bättre att utreda för att vara förberedd på vad som komma skall! Du pratar om att styret i sura blivit framröstade av en majoritet av befolkningen, helt rätt! Men även en majoritet av Virsboborna vill ingå i fagerstas kommun! Låt som flytta, länge leve demokratin!
Bara för att någon inte håller med er borgare och försvarar styret så är det helt irrelevant vilken färg jag är, även om jag är Piratpartist.
Jag tittar på information och utgår från den, istället för fördomar, rena gissningar och antaganden.
Utifrån den informationen gör jag mina bedömningar och logik.
Det är inte direkt rocket science det här.
Skrivet 27 jan 2012 13:57 profeten80
Stanis du om någon gissar fantiserar vilt. Var du på mötet? Har du läst motionen? Nej det har du ej så du kan sluta fabulera nu tack
Skrivet 27 jan 2012 15:40 Sir Charles
Nordan skrev:
Stanarn: Även om vi alla har olika synsätt på denna debatt så är ju dina kommentarer så färgade (rött) att du verkar ha tappat verklighetsförankringen. Du ser din chans att få klaga på borgarna, men jag anser att "Borgarnas" förslag i denna fråga är dom enda som kan härleda till någon form utav hopp! Virsboborna har ju klargjort att dom vill till fagersta, och läste du dagens VLT så hade du insett att även Fagerstas starke man Stig Henriksson verkar vara intresserad av att "utreda" saken om ett sammangående. Utan Virsbo kommer inte Surahammar kunna vara en egen kommun, det är väl logiskt tänkande? Bättre att utreda för att vara förberedd på vad som komma skall! Du pratar om att styret i sura blivit framröstade av en majoritet av befolkningen, helt rätt! Men även en majoritet av Virsboborna vill ingå i fagerstas kommun! Låt som flytta, länge leve demokratin!
Stanarn skrev:
Bara för att någon inte håller med er borgare och försvarar styret så är det helt irrelevant vilken färg jag är, även om jag är Piratpartist.
Jag tittar på information och utgår från den, istället för fördomar, rena gissningar och antaganden.
Utifrån den informationen gör jag mina bedömningar och logik.
Det är inte direkt rocket science det här.
Bäste Stanarn !
Dina egna bedömningar verkar skapa någon form av fantasivärld men kom ihåg att Din sanning inte nödvändigtvis alltid (om en någonsin) sammanfaller med andras !
Skrivet 27 jan 2012 17:12 Stanarn
profeten80 skrev:
Stanis du om någon gissar fantiserar vilt. Var du på mötet? Har du läst motionen? Nej det har du ej så du kan sluta fabulera nu tack
Varför ställer du frågor som rimligen jag ska svara på, men sedan besvarar dem själv?
Jag vet väl bäst själv var jag var och inte var, inte sant? Detsamma gäller även om jag läst motionen eller inte.
Försök att hålla dig saklig istället för att syssla med personangrepp, och ta med ditt alter ego Sir Charles när du ändå försöker praktisera mer seriösa resonemang.
Surahammar är fortfarande inte förstört. Verksamheten flyter på och fungerar bra.
Ledsen att förstöra dina dagdrömmar.
Skrivet 27 jan 2012 17:26 Stanarn
Nordan skrev:
Stanarn: Även om vi alla har olika synsätt på denna debatt så är ju dina kommentarer så färgade (rött) att du verkar ha tappat verklighetsförankringen. Du ser din chans att få klaga på borgarna, men jag anser att "Borgarnas" förslag i denna fråga är dom enda som kan härleda till någon form utav hopp! Virsboborna har ju klargjort att dom vill till fagersta, och läste du dagens VLT så hade du insett att även Fagerstas starke man Stig Henriksson verkar vara intresserad av att "utreda" saken om ett sammangående. Utan Virsbo kommer inte Surahammar kunna vara en egen kommun, det är väl logiskt tänkande? Bättre att utreda för att vara förberedd på vad som komma skall! Du pratar om att styret i sura blivit framröstade av en majoritet av befolkningen, helt rätt! Men även en majoritet av Virsboborna vill ingå i fagerstas kommun! Låt som flytta, länge leve demokratin!
Stanarn skrev:
Bara för att någon inte håller med er borgare och försvarar styret så är det helt irrelevant vilken färg jag är, även om jag är Piratpartist.
Jag tittar på information och utgår från den, istället för fördomar, rena gissningar och antaganden.
Utifrån den informationen gör jag mina bedömningar och logik.
Det är inte direkt rocket science det här.
Sir Charles skrev:
Bäste Stanarn !
Dina egna bedömningar verkar skapa någon form av fantasivärld men kom ihåg att Din sanning inte nödvändigtvis alltid (om en någonsin) sammanfaller med andras !
Kan inte ni försöka praktisera saklighet när ni argumenterar. Jag lider verkligen för er skull när jag läser era påståenden.
Något är på ett vis, därför att... ... ... ...
Det är så enkelt. Låt mig analysera vad du säger efter denna princip och använda den samtidigt:
Varför skapar mina bedömnignar någon form av fantasivärld? Notera hur du undviker att specificera genom att använda "någon form". Det säger mig att du vet inte själv vad du menar eftersom du inte vet i vilken form.
Varför ska jag komma ihåg en "sanning" jag aldrig har hävdat specifikt? Jag pratade om bedömning och logik. Det handlar om uppfattning baserad utifrån olika förutsättningar.
Jag börjar undra om ni ens förstår vad argumentation är.
Ni frångår ämnet och saklighet hela tiden, istället för att argumentera emot med fakta och logik.
Men så är det med människor som inte har argument, politik eller några idéer - det blir väldigt fattigt på sakliga argument.
Men tack för att ni krossar er själva.
Skrivet 27 jan 2012 22:13 profeten80
vi är fem stycken här som inte förstår din sista stanis helt obegripligt. Om man vill verka märkvärdig och kunnig så försöker man sig inte på formuleringar man icke behärskar. OBS jag pratade med en västeråsare som tyckte vi skulle bli ett med dem...
Skrivet 28 jan 2012 05:52 Stanarn
profeten80 skrev:
vi är fem stycken här som inte förstår din sista stanis helt obegripligt. Om man vill verka märkvärdig och kunnig så försöker man sig inte på formuleringar man icke behärskar. OBS jag pratade med en västeråsare som tyckte vi skulle bli ett med dem...
Att du med flera inte förstår saker och ting är förmodligen inget ovanligt med tanke på hur ni till att börja med formulerar er. Extrem brist på saklighet och logiska argument är en annan.
Jag har pratat med betydligt fler Västeråsare än en som anser att Surahammar inte ska gå ihop med Västerås.
En högst statistisk osäker online-poll lägger man dessutom inte som grund heller av många olika tekniska skäl, något jag för en tid sedan omfattande påpekade och informerade till samtliga politiker inom Surahammars kommun via mail.
Det förefaller som att intellektuella förfaranden dalar i rask takt de senaste åren. Skärpning.
Skrivet 29 jan 2012 01:38 profeten80
Pratade idag med flera sossar som ansåg att loppet kanske är kört men stanarn vet nog bättre
Skrivet 30 jan 2012 15:07 Stanarn
profeten80 skrev:
Pratade idag med flera sossar som ansåg att loppet kanske är kört men stanarn vet nog bättre
På vilket sätt är loppet kört? Vi har varit genom dina domedagsprofetior tidigare. Har efterlyst att du argumenterar sakligt när du yttrar dig, istället för att ösa ur dig dina fördomar och inskränkta världsbild.
Men du har i flera år sysslat med smutskastning av många människor i Surahammar och flera ställen. Är det inte dags att du växer upp och skärper dig?
Skrivet 30 jan 2012 15:55 Sir Charles
profeten80 skrev:
Pratade idag med flera sossar som ansåg att loppet kanske är kört men stanarn vet nog bättre
Stanarn skrev:
På vilket sätt är loppet kört? Vi har varit genom dina domedagsprofetior tidigare. Har efterlyst att du argumenterar sakligt när du yttrar dig, istället för att ösa ur dig dina fördomar och inskränkta världsbild.
Men du har i flera år sysslat med smutskastning av många människor i Surahammar och flera ställen. Är det inte dags att du växer upp och skärper dig?
Mitt tidigare inlägg gillades tydligen inte (av ??? eftersom det är borttaget) men ett är säkert och det är att undertecknad och signaturen "profeten80" definitivt INTE är samma person.
När det sedan gäller smutskastning och fördomar så tycker jag inte att "Stanarn" ska kasta sten i glashus !!!
Skrivet 30 jan 2012 18:49 Stanarn
profeten80 skrev:
Pratade idag med flera sossar som ansåg att loppet kanske är kört men stanarn vet nog bättre
Stanarn skrev:
På vilket sätt är loppet kört? Vi har varit genom dina domedagsprofetior tidigare. Har efterlyst att du argumenterar sakligt när du yttrar dig, istället för att ösa ur dig dina fördomar och inskränkta världsbild.
Men du har i flera år sysslat med smutskastning av många människor i Surahammar och flera ställen. Är det inte dags att du växer upp och skärper dig?
Sir Charles skrev:
Mitt tidigare inlägg gillades tydligen inte (av ??? eftersom det är borttaget) men ett är säkert och det är att undertecknad och signaturen "profeten80" definitivt INTE är samma person.
När det sedan gäller smutskastning och fördomar så tycker jag inte att "Stanarn" ska kasta sten i glashus !!!
Märkligt hur ni delar samma uttryck, samma förkärlek att missbruka vissa tecken och ord. Men en sak är mer utmärkande, hur du svarar på inlägg som är riktad mot profeten80 eller tvärtom.
Men detta har du fått förklarat för dig många gånger redan.
Hur vore det om du och ditt alter ego tog och förhöll er sakligt, och dessutom till ämnet istället för att börja larva er på detta vis? Argumentera sakligt och med belägg. Hävdar ni att jag har fel får ni bevisa det och argumentera för det också. Att säga att någon enbart har fel räcker inte för att ha något att komma med.
Skrivet 30 jan 2012 21:50 profeten80
Nej jag är inte Sir Charles även om en viss Don Quijote tror det. Däremot är det ett sundhetstecken att fler delar mina åsikter och inte stanis i detta fall
Skrivet 1 feb 2012 15:25 Stanarn
profeten80 skrev:
Nej jag är inte Sir Charles även om en viss Don Quijote tror det. Däremot är det ett sundhetstecken att fler delar mina åsikter och inte stanis i detta fall
Jag behöver inte skapa flera konton och låtsas om som att jag har stöd i ryggen. Jag har tillräckligt mycket självförtroende och rutin för att först ta reda på vad jag pratar om innan jag yttrar mig.
Ett beteende du inte vill praktisera eftersom det skulle inte stämma in i din skeva världsbild där allt är "förstört" av de som "svikit" dig.
Men du kan fortsätta åka arga-mäns karusell medan vi andra förhåller oss konstruktivt till saker och ting. Vad du än gör kommer du inte kunna använda ditt skitsnack att få majoriteten av de som röstar Rött och Grönt i Surahammar att rösta på de som just nu demonterar Sverige.
Skrivet 1 feb 2012 17:30 profeten80
Nej tack gode gud för att ha en trasig lp skiva gånger två vore outhärdligt! Demonterar kolla finanserna innan du pratar om det. Jämför med övriga EU ta Frankrike tex....
Skrivet 2 feb 2012 01:07 Stanarn
profeten80 skrev:
Nej tack gode gud för att ha en trasig lp skiva gånger två vore outhärdligt! Demonterar kolla finanserna innan du pratar om det. Jämför med övriga EU ta Frankrike tex....
Eurostat har presenterat en undersökning som visar Sveriges BNP-tillväxt i förhållande till andra EU-länder.
http://goo.gl/0Pqgk (går till PDF fil på epp.eurostat.ec.europa.eu)
I den kan man utröna att Sveriges ekonomi har sämre förlopp än våra direkta grannländer. Under samtliga kvartal sjönk Sveriges BNP.
Ekonomierna i grannländerna går bättre än Sveriges.
Men det kanske inte är så märkligt när vi har en statsminister vilket ljuger om att Sverige är det enda landet i Europa som gått med överskott, trots att Norge och Schweiz gått med långt större överskott.
Nedgång i BNP innebär att arbetslöshet ökar och biter sig hårdare fast. Och nu är arbetslösheten sämre än vad den var 2006, med en MYCKET HÖG ungdomsarbetslöshet. Alltså har inte jobblinjen fungerat. Dessutom har man då inte räknat med alla människor man gömt undan i det så kallade FAS3, utförsäkringar med flera "program".
Tur att sossarna hade orsakat ett fint överskott i finanserna när Alliansen fick makten..