Hundattacken i Norberg Hundarna tog hennes skalp
Den 69-åriga kvinnan var på väg hem när de herrelösa kamphundarna överföll henne i trapphuset. Kvinnan försökte fly men hundarna bet sig fast i henne.
Relaterat
- De bet henne illa, släpade henne säkert en 10-15 meter och tog hennes skalp, säger Magnus Strömberg, gruppchef för närpolisområde Fagersta.
Kvinnan fick svåra skador, och vårdas nu på Akademiska sjukhuset i Uppsala.
- Patrullen som tog hand om henne i går sa att hon var vid medvetande.
Flera personer blev vittne till hundarnas aggressivitet och försökte hjälpa kvinnan. Poliserna som fanns på platsen var beredda att skjuta ifall de skulle gå till anfall.
- Till slut kom den 34-åriga kvinnan som äger hundarna ut, och lyckades få in dem i lägenheten, säger Strömberg.
Vad gjorde hundarna ute i trapphuset?
- Ägaren säger att de måste ha tagit sig ut själva genom att öppna dörren. I dagsläget är hon misstänkt för vållande till kroppsskada och att hon har brustit i tillsyn av hund.
I lägenheten fanns också två valpar, det kan ha väckt en av honhundarnas försvarsinstinkt.
Samtliga hundar är nu omhändertagna enligt ett beslut av Rättsenheten. De har förts till ett hundpensionat i länet.
Vlt.se har förgäves försökt att nå hundägaren.


2 m/s












































Senaste kommentarerna:
Skrivet 17 dec 2009 10:33 Animal fan
Är själv hundägare och blir alltid illa berörd när jag läser om sådana här incidenter. Starka hundraser ska inte hamna i händerna på fel ägare. Det är ett stort ansvar man iklär sig när man åtar sig att bli hundägare. Många gör det utan att tänka sig för. Hundarna borde avlivas omgående och ägarinnan åtalas för bristande tillsyn av hundarna. Hon är totalt olämplig som hundägare och borde förbjudas att skaffa fler.
Skrivet 17 dec 2009 10:55 Mats_M
Det är ju inte första gången, och antagligen inte sista vi får läsa om sånt här. Ungdomar i förorterna har skaffat dessa hundar istället för pistoler i åratal och så länge regeringen skiter i den här frågan blir situationen bara värre och värre. I österrike var det munkorg på varenda hund på tunnelbana och buss, men i Sverige ska det så klart daltas med ägare och djur. Kan sätta pengar på att dessa hundar inte ens kommer avlivas. Sjuka land man lever i och värre blir det!
Skrivet 17 dec 2009 10:56 Stefan P.
Är det verkligen pitbulls det handlar om? Annars är det ju numera amstaffar de tuffa grabbarna och tjejerna ska ha för att bli sedda.
Skrivet 17 dec 2009 11:04 Fd hundägare
Varför skaffar man sådana hundar när man bor i en lägenhet? Eller jag ska omformulera mig, varför skaffar man sådana hundar överhuvudtaget?
Finns bättre hundar att ha i tätbebyggt område som inte alls har lika stark vaktinstinkt.
Dessa hundraser borde vara förbjudna att ha för vanliga Svenssons som bara ska ha nåt att visa upp. För nåt annat handlar det inte om när man skaffar en Pitbull.
Skickar allt mitt medlidande till den bitna kvinnan och hoppas att hon snart är på benen igen. Och inte kommer dra alla hundar över en kam i framtiden.
Skrivet 17 dec 2009 11:04 pia63
fy så otäckt att inte hundägaren har mera uppsikt på sina hundar,sådant ska ju bara inte få hända att hundar tar sig ut från lägenheten och flyger på folk på det viset ,det måste ju bero på ägaren att hon inte passar att ha den typ av hund. stackars den drabbade hoppas hon blir frisk snart.
Skrivet 17 dec 2009 11:06 JB
Förbjud dessa monster! Så less på allt snack om fel ägare. Hundarna är olämpliga, förbud tack!
Skrivet 17 dec 2009 11:07 Krille
Iför "hundkörkort", så vi slipper händelser som detta. Det är ju sjukt att alla kan äga en hund...
Skrivet 17 dec 2009 11:46 hunden
Inför licens på dessa kamp hundar. även om de inte har det inte finns på flera led bakåt, så kommer dessa hundar även bruks hundar ha det i blodet, det kan ingen komma att säga att det inte finns, slår det slint i en hunds skalle så är den totalt blockerad.
De är som mördare, det smäller bara till så mördar dom, efteråt har de minnes luckor.
Skrivet 17 dec 2009 13:27 BMO
Hoppas hoppas att hundägaren får betala dyrt i skadestånd till den skadade kvinnan.
Människan skall ju inte ha några djur eftersom hon har visat att hon inte kan hantera dessa läskiga bestar.
Dessa bestar borde inte få finnas överhuvudtaget det finns överhuvudtaget ingen anledning att ha sådana hundar.
Skrivet 17 dec 2009 14:16 Snigeln
Detta handlar om hundar som absolut inte mår bra. En tik med valpar har en oerhörd försvarsinstikt, hon vaktar sina valpar mot allt, helt naturligt. Sen handlade detta om hundar som korsats av flera olika sorters "starka" hundraser, hundraser som ofta ses i brukshundsammanhang.
Detta verkar vara frågan om hundar som hamnat i helt orätta händer, rädda och vanvårdade psykiskt. En rädd hund ÄR en farlig hund!
Helt rätt att avliva samtliga fem hundar.
Skrivet 17 dec 2009 14:33 anniina
Det är såna människor som er som skapar aggressiva hundar, inte konstigt att dom får en ovänlig syn mot människor när folk nästan flyr så fort man möter någon på gatan eller ställer sig i en busshållsplats. Jag slår vad om att ingen av er ens någonsin haft en hund och vet att små hundar är mer aggressiva egentligen, bara att dom är så små så det märks inte lika mycket. Då kan vi ju förbjuda alla hundar och inte ens tala om polishundarna som blir misshandlade, drogade och psykade. "Pitbullhateriet" är bara uppfunnet för att lägga skulden på någon precis som rashatande människor har gjort i årtusenden!
Skrivet 17 dec 2009 14:42 BV
Det enda som biter på dessa retaderade indivinder som har hundar som dessa förstår sig ju på enkom två saker här i världen; våld och pengar. Så därför skall hundägaren betala ett enormt skadestånd till kvinnan och sen stå för alla stå för samtliga omkostnader samhället lidit för detta. Hundarna skall utan diskussion avlivas direkt för att säkerställa framtida säkerhet för omgivningen, en omkostnad hundägaren självfallet debiteras för. Och kan dessa individer inte betala av denna skuld så är det bara att arbeta av den i samhällets tjänst. Svårare än så benhöver man inte göra det.
Skrivet 17 dec 2009 15:28 LindaZ
Jag håller helt med vissa personer som har skrivit att hundarna har kommit till fel ägare. Det är inget fel på hunden alls, men fel på ägaren. Det skulle inskaffas hund körkort. Jag har en amerikansbull dog och ahr haft rasen i snart 8 år och kan säga att det har aldrig hänt något sånt här liknade. Det beror helt på hur man uppfostrar hunden. Oavsett vilken ras det är. Glöm aldrig bort att det är ägaren det är fel på och inte hunden!
Skrivet 17 dec 2009 18:19 Mats_M
anniina skrev: Det är såna människor som er som skapar aggressiva hundar, inte konstigt att dom får en ovänlig syn mot människor när folk nästan flyr så fort man möter någon på gatan eller ställer sig i en busshållsplats. Jag slår vad om att ingen av er ens någonsin haft en hund och vet att små hundar är mer aggressiva egentligen, bara att dom är så små så det märks inte lika mycket. Då kan vi ju förbjuda alla hundar och inte ens tala om polishundarna som blir misshandlade, drogade och psykade. "Pitbullhateriet" är bara uppfunnet för att lägga skulden på någon precis som rashatande människor har gjort i årtusenden!
Jag vill inte klappa din hund hur snäll du än säger att den är. Respektera det. Pitbull är f.ö förbjuden i flera länder, bara sverige som av någon efterbliven anledning låter barn och flickvänner till gangsters springa omkring med deras kamphundar!
Skrivet 17 dec 2009 18:19 BV
Det enda som biter på dessa retaderade indivinder som har hundar som dessa förstår sig ju på enkom två saker här i världen; våld och pengar. Så därför skall hundägaren betala ett enormt skadestånd till kvinnan och sen stå för alla stå för samtliga omkostnader samhället lidit för detta. Hundarna skall utan diskussion avlivas direkt för att säkerställa framtida säkerhet för omgivningen, en omkostnad hundägaren självfallet debiteras för. Och kan dessa individer inte betala av denna skuld så är det bara att arbeta av den i samhällets tjänst. Svårare än så benhöver man inte göra det.
Skrivet 17 dec 2009 18:21 Mats_M
LindaZ skrev: Jag håller helt med vissa personer som har skrivit att hundarna har kommit till fel ägare. Det är inget fel på hunden alls, men fel på ägaren. Det skulle inskaffas hund körkort. Jag har en amerikansbull dog och ahr haft rasen i snart 8 år och kan säga att det har aldrig hänt något sånt här liknade. Det beror helt på hur man uppfostrar hunden. Oavsett vilken ras det är. Glöm aldrig bort att det är ägaren det är fel på och inte hunden!
Alla säger att det är ägaren det är fel på, men det är fan något fel i huvudet på den här hundrasen också! Enkelt.
Skrivet 18 dec 2009 00:08 Muskler av stål - Hjärta av guld
Hur erfaren är du av rasen då? Märks att du är okunnig... Bull och terrier raser är inte farligare än andra starka raser; Mastiff raser, Rottweiler, Schäfer och Dobermann är precis lika farliga i fel händer som till exempel en American Pitbull Terrier... Finns mycket fördomar om raserna pga "nysvenskar" och gangsters som skaffar hundar som penisförlängare eller "vapen"... Märks att du är okunnig
Oseriös blandrasuppfödning gör amstaff och pitbull blandraser lätt-tillgängliga och billiga, det i sin tur gör att hundarna hamnar i fel händer. I rätt händer skulle hundarna antagligen blivit bra och stabila sällskapshundar.
Skrivet 18 dec 2009 10:57 Banderillas Ernst
Till er som hugger på De så kallade Kamphunds raserna. Vet inte hur insatta ni är men om vi tittar i staterna så är den absolut vanligaste hundrasen vi hund kamper Goldenretriver. Varför förbjuder vi inte dom? Enligt statistik så är det i Sverige schäfer och Golden som står för flest Hund bett i Sverige, förbjud dom? Fler Människor anmäler bit skador till försäkringsbolagen som dom fått av Hästar och Katter än hundar, är det då så kallade kamp hästar och kamp katter? Förbjud dom? Så lägg bort era fördomar och landa på jorden detta är den bittra sanningen. Själv bor jag och mina sambo mitt inne i stan i en lägenhet med 3st Väl vakt drillade Grand danois.