Reinfeldt vill se längre arbetsliv
Den allmänna bilden av en pensionsålder på 65 år är ett problem, säger statsminister Fredrik Reinfeldt (M). I en intervju för Dagens Nyheter skissar han ett arbetsliv som kan sträcka sig till 75 års ålder, för att pensionen ska ge den standard vi önskar.
Relaterat
Reinfeldt anser att människor måste vara beredda att försörja sig själva betydligt längre upp i åren än i dag.
- Pensionssystemet är inte ett trolleri. Det är en välfärdsambition som bygger på stor omfördelning och i grunden på människors eget arbete. Om människor tror att vi kan leva allt längre och korta ner vårt arbetsliv, då kommer pensionen att bli lägre. Och då är frågan, är människor beredda till det? Det tror jag i stor utsträckning att människor inte är, säger statsministern i intervjun.
För att orka så länge kanske man måste vara beredd att byta karriär, menar Reinfeldt, och gläntar på dörren för möjligheten att få studiestöd även efter 54 år.
- Man får möjligen titta på det, säger han.
Reinfeldt tror att 55-åringar blir betydligt mer attraktiva på arbetsmarknaden om arbetsgivaren har förväntningar på att de tänker jobba 20 år till, i stället för att börja trappa ner om fem, sex år.
Men enligt Socialdemokraternas talesperson i pensionsfrågor, Tomas Eneroth, är det provocerande att bara prata om att höja pensionsåldern.
- Ska vi kunna få ett längre arbetsliv krävs förändringar på arbetsmarknaden. I dag slits väldigt många ut i förtid och dessutom har regeringens utförsäkringar lett till omfattande utslagning från arbetsmarknaden. Att enbart tala om höjd åldersgräns blir faktiskt provocerande för alla dem som skulle vilja, men som faktiskt inte kan klara av att arbeta längre.
Tomas Eneroth tycker att det vore bättre att bygga ut vuxenutbildningen, utveckla arbetsmarknadspolitiken och stärka arbetsmiljöarbetet för att öka förutsättningarna för ett längre arbetsliv.
Det är inte aktuellt att riva upp pensionsöverenskommelsen mellan de borgerliga partierna och Socialdemokraterna, understryker statsministern. Men diskussionen måste starta redan nu om vad som ska komma senare.
För närvarande är det möjligt för anställda att arbeta till 67 år. I regeringspartiernas valmanifest sades det att den gränsen bör höjas till 69 år.
Den sittande pensionsåldersutredningen ska under första halvåret i år komma med ett analysbetänkande, där de nuvarande pensionsrelaterade åldersgränserna analyseras liksom de hinder som finns för att vi ska arbeta längre.
Utgångspunkten är vad ett flertal analyser och långtidsutredningar redan visat: antalet arbetade timmar i samhället måste öka om vi ska kunna behålla nuvarande välfärdsmodell.
De närmaste 20 åren väntas antalet personer i arbetskraften vara i stort sett detsamma som i dag. Under samma period ökar antalet personer som är 65 år eller över med mer än 600 000 personer, en ökning med 34 procent. Om inte pensionsbeteendet förändras kommer två personer i arbetskraften att behöva försörja en ålderspensionär om 20 år.
Först i april 2013 kommer pensionsåldersutredningen med sina förslag.
Pensionärernas Riksorganisation (PRO) tycker att statsministerns idé om ett längre arbetsliv är god.
- Vi välkomnar att statsministern utnyttjar äldre människors kompetens, och vi har heller inte sagt att det ska finnas någon bortre gräns för hur länge man ska arbeta, säger Björn Lindh, förbundssekreterare på PRO, till TT.
Men Björn Lindh understryker att det inte får bli ett tvång att arbeta längre, eftersom det finns väldigt många människor som i dag inte ens orkar arbeta fram till 65.
Frågan om ett yrkesliv längre upp i åldrarna lanserades av Reinfeldt redan i Almedalen i somras, i samband med att han presenterade regeringens framtidskommission.
Han sade då också att han själv kan tänka sig att arbeta tills han blir 75-80 år, förutsatt det finns någon som tycker att det är en bra idé, men att han inte hotar med att vara statsminister så länge.


1 m/s


























Senaste kommentarerna:
Skrivet 7 feb 2012 08:16 nykteristen
Självklart måste man jobba längre i arbetslinjens och alliansens Sverige. Nu straffbeskattas ju pensionärerna och andra som inte, av en eller annan anledning, inte arbetar (sjukdom, arbetslöshet bl.a.). Om man nu jobbar till 75 års ålder och därefter ska ha en hygglig pension de få år man har kvar i livet så kan man nog stå ut med lite sämre levnadsstandard. Reinfeldts resonemang tryggar bara den som har mycket kapital dvs "småfolket" ska slita till döds dagar föt att hätta de besuttnas välstånd fram till slutet.
Det är dags att reagera mot det nya arbetarpartiet och dess allierade!
Skrivet 7 feb 2012 08:20 MT
Det är ju fan helt otroligt!
I dagens Sverige, där många fortfarande inte fått ett jobb vid 25 år, så vill vår statsminister att de äldre ska jobba längre.
Varför inte fasa in de unga och jobba sida vid sida ett par år, för att sen lämna över arbete till våra ungdomar.
Så förbannat less på hur vår nuvarande regering tänker ( eller inte tänker )
Självklart kommer pensionerna bli sämre i framtiden, eftersom de som är unga nu inte får chansen att jobba sig till en pension.
Nej skärpning nu!
Vad hände med välfärden?!
Skrivet 7 feb 2012 09:41 K-G
Det är ju helt otroligt.Hur har Fredrik den store mage att föreslå att man ska jobba tills man är 75 år. Politikerna kan gå i pension när dom är 55 år och få full pension livet ut.Där gäller ingen arbetslinje.Dom behöver inte ens försöka skaffa sig annan försörjning.Är detta det nya Sverig?
Skrivet 7 feb 2012 09:41 FB
Han är inte lite fräck, jobba till 75? Möjligtvis kan politiker och tjänstemän som inte "arbetar" i egentlig mening hålla på så länge, fast de behöver inte de får alla möjliga pensioner som gör att de kan pensionera sig vid 55 utan problem. För kroppsarbetare och de flesta andra med 8 timmars arbetsdag kan det vara tufft att jobba till 65. Om man skulle jobba till 75 och dö på jobbet eller strax efter skulle staten spara pengar, det är väl så regeringen har tänkt sig att det ska fungera! Usch så fult.
Skrivet 7 feb 2012 09:46 Kattis66
Reinfeldts utspel gäller INTE en garantipensionär. Garantipension får de som har låg pension eller INTE betalat in något till pensionssystemt. För att få garantipension skall man ha bott 40 år i Sverige. Har man bott kortare tid minskas beloppet. Full garantipension är 6 777:-/mån för gift och 7 587:-/mån för ogift. Därtill kommer då hyresbidrag. Summan av det hela blir att man således får samma pension som en som arbetat i 40 år med normal inkomst. Reinfeldt har nog tänkt sig att vi alla skall hamna där. Vad har staten då sparat.
Skrivet 7 feb 2012 10:16 Sven
Ni som gnäller, har ni ens läst artikeln? Det handlar ju om matematik. Om alla svenskar hela tiden blir äldre och äldre är det klart att pensionspengarna inte räcker. Ett sätt att få dem att räcka längre är att folk jobbar längre så de kan betala mer skatt. Dessutom gör den längre arbetstiden det möjligt för pensionären själv att få ut en större summa pengar.
Han har inte föreslagit någonting utan han resonerar bara. Ska det vara så svårt att läsa innantill. Det lär nog fortfarande vara upp till var och en om man vill gå i pension redan vid 65.
Och nej, jag har inte röstat på moderaterna.
Skrivet 7 feb 2012 10:38 Tinis
Håller med alla tidigare inlägg, tror någon att Reinfeldt själv kommer att jobba till 75??? nä det är ju bara vi i lägre skiktet som redan jobbar ihjäl oss för att få det gå i hop. Vem vill ha en 73 årig kirurg?, En 70 årig förskolelärare som ska orka med barnen eller en 74 årig busschaufför som har sämre reaktionsförmåga?? Nyligen renoverades hans lägenhet för 15 miljoner! ? Bara gardinerna kostade mer än 200 000 , själv fick jag böna och be om en ny kran till badrummet!
Dags att tänka på allt detta när det ska röstas!
Skrivet 7 feb 2012 11:07 twinturbo
Faktum är att det ej kommer finnas pengar o betala ut. O det förstår jag, med alla skattesänkningar till höger o vänster!! Så istället för att vi ska njuta några år av ledighet så fortsätter Reinfeldt slicka röv på USA & Co, detta leder alltså till att Svensson får jobba sig död!
Lilla Sverige ska ju givetvis rädda världen på alla sätt!!
USA har inte ens utsläppskrav på bilarna, Reinfeldt tycker att det är viktig att Sverige agerar..
Han vet själv hur det låter men de är ju som sagt USA..
Skrivet 7 feb 2012 11:12 nybladet
Inte helt oväntat så väljer folk att missförstå uttalanden som görs. Han pratar om MÖJLIGHET att jobba till 75. Inte nödvändigtvis något som vi alla ska göra.
Annars kan vi ju alltid göra som en icke angivet land söderöver; gå i pension när vi är 50 och hoppas att "nån annan" drar in pengarna som försörjer mig.
Vi är många i vårt land, vi blir både fler och äldre. Antingen jobbar vi som kollektiv några år till, eller så sänker vi våra pensioner, eller så gör vi avkall på något annat. Reinfeldt lever i verkligheten. Gör du?
Skrivet 7 feb 2012 11:30 Tinis
Sven skrev:
Ni som gnäller, har ni ens läst artikeln? Det handlar ju om matematik. Om alla svenskar hela tiden blir äldre och äldre är det klart att pensionspengarna inte räcker. Ett sätt att få dem att räcka längre är att folk jobbar längre så de kan betala mer skatt. Dessutom gör den längre arbetstiden det möjligt för pensionären själv att få ut en större summa pengar.
Han har inte föreslagit någonting utan han resonerar bara. Ska det vara så svårt att läsa innantill. Det lär nog fortfarande vara upp till var och en om man vill gå i pension redan vid 65.
Och nej, jag har inte röstat på moderaterna.
Förstår hur du tänker, men herregud om man jobbar till 75 så ska man få mer i pension, säg det till min pappa som gick bort vid 73! Man ska väl hinna njuta av ålderdomen, eller ska man få en stor pension som man ändå inte orkar njuta av för att du är så utsliten??
Själv jobbar jag med barn och är redan både hörselskadad och drabbad av högt blodtryck ( 43 år) jag är glad om jag pallar till 60 år !
Skrivet 7 feb 2012 12:07 Sven
@Tinis: Återigen, som någon annan skrev, det handlar om möjligheten att jobba till 75. Inte att man MÅSTE jobba så länge.
Å andra sidan, dagens 65-åringar är betydligt piggare (och lever längre) än 65-åringarna för 20 år sedan, så varför skulle de inte kunna jobba längre än dessa?
Huruvida statsministrar tjänar mycket/har bra pension/inte jobbar länge, osv, så är väl det knappast relevant. Det finns f.ö. väldigt många människor som tjänar mer än en statsminister. Många som gnäller över vad bolagschefer och politiker tjänar säger ingenting när halvdassiga svenska fotbollsproffs skriver på kontrakt som ger dem 6-7-siffriga belopp i månadslön.
Skrivet 7 feb 2012 12:13 nykteristen
Sven skrev:
Ni som gnäller, har ni ens läst artikeln? Det handlar ju om matematik. Om alla svenskar hela tiden blir äldre och äldre är det klart att pensionspengarna inte räcker. Ett sätt att få dem att räcka längre är att folk jobbar längre så de kan betala mer skatt. Dessutom gör den längre arbetstiden det möjligt för pensionären själv att få ut en större summa pengar.
Han har inte föreslagit någonting utan han resonerar bara. Ska det vara så svårt att läsa innantill. Det lär nog fortfarande vara upp till var och en om man vill gå i pension redan vid 65.
Och nej, jag har inte röstat på moderaterna.
Det här handlar inte bara om matematik. Statsministern fullföljer sin taktik, han skickar upp en testballong och ser om ev. någon (SD?) kan vara intresserad!
Skrivet 7 feb 2012 12:33 ärlig
visst enkel matematik enklast vore väl att sänka alla riksdagslönerna och lägga det på pensionärerna blir väldigt mycket pengar det.
och se till så dagens ungdom får arbete.
Skrivet 7 feb 2012 12:33 mieitte
Kortt och konsist är det så att över halva befolkningen har hunnit dö på sina arbetsplatser innan pensionering i och med att medelivslängden är ca 73 år just nu i Sverige.
Det innebär att dom som dör innan 75 års ålder, över halva befolkningen, kommer att bidra till dom som överlever med sina sprade pensioner till dom andra och hinner aldrig utnyttja sina pengar.
Skrivet 7 feb 2012 12:37 joggarn
Vilken utveckling vi har i mitt kära gamla Sverige,jag mår illa och känner mig mindre och mindre sugen på att betala skatt.
Vart tar alla skattepengar vägen,dags att riva upp hela systemet.
Det fanns en tid då skatten togs in från rätt ställen,nu är det bara en stor röra av allt och den större delen av det du tjänar går indirekt till stora skattkistan beroende på hur du konsumerar.
Det är dags att alla börjar fundera på vad det är som kostar så mycket att driva landet Sverige.
Skrivet 7 feb 2012 13:07 immel
Håller med alla tidigare inlägg, förstår inte hur han tänker. Är det så att han själv har nytta av fas 3 personer, som inte kommer in i arbetslivet.Dessa ungdomar som bara får praktik på praktik med alfa-kassa och inte kan bilda familj med tanke på inkomst.
Säg det till alla som närmar sig pensionen och som vill kunna njuta av tiden som är kvar med barn o barnbarn. Tycker att dom ska sänka till 60 i stället
Skrivet 7 feb 2012 13:14 moifa
joggarn skrev:
Vilken utveckling vi har i mitt kära gamla Sverige,jag mår illa och känner mig mindre och mindre sugen på att betala skatt.
Vart tar alla skattepengar vägen,dags att riva upp hela systemet.
Det fanns en tid då skatten togs in från rätt ställen,nu är det bara en stor röra av allt och den större delen av det du tjänar går indirekt till stora skattkistan beroende på hur du konsumerar.
Det är dags att alla börjar fundera på vad det är som kostar så mycket att driva landet Sverige.
ja men det får vi inte yppa något om! Jobba, betala, håll käften och sedan dö, det är tydligen det som gäller...
Skrivet 7 feb 2012 13:27 Faktakollen
mieitte skrev:
Kortt och konsist är det så att över halva befolkningen har hunnit dö på sina arbetsplatser innan pensionering i och med att medelivslängden är ca 73 år just nu i Sverige.
Det innebär att dom som dör innan 75 års ålder, över halva befolkningen, kommer att bidra till dom som överlever med sina sprade pensioner till dom andra och hinner aldrig utnyttja sina pengar.
Kalla fakta från SCB om medellivslängd:
"Medellivslängden idag ligger på 83,2 år för kvinnor och 79,1 år för män. Sverige är ett av de länder som har högst medellivslängd i världen."
Källa: http://www.scb.se/Pages/PressRelease____310406.aspx
Skrivet 7 feb 2012 13:29 Fyrtifemman
Ska verkligen regeringen och de moderata riksdagmännen med hjälp av studiebidrag och lite tur eventuellt kunna omskolas till vårdbiträden. Fram till pensionsåldern skall de sedan förtjänstfullt bidra till att säkerställa Reinfeldts efterlängtade kvalitet i vården. Eventuellt blir de Carema-anställda där de har stora möjligheter till en åldrande karriär. Nej hela den tanken skrämmer mig har han verkligen stämt av allt detta med sina partikollegor.
Skrivet 7 feb 2012 13:56 Sven
ärlig skrev:
visst enkel matematik enklast vore väl att sänka alla riksdagslönerna och lägga det på pensionärerna blir väldigt mycket pengar det.
och se till så dagens ungdom får arbete.
Oj, vad du är duktig på matematik. Hur mycket ska de sänkas? Om alla riksdagsledamöter betalade 100% i statlig skatt (eller inte hade någon inkomst alls) skulle Sveriges ålderpensionärer kunna få 11 kronor mer i månaden om man fördelade dessa jämnt och oavkortat till pensionärerna.
För övrigt jättekonstigt att man vill ändra pensionsåldern i flera andra länder också om detta bara vore taget ur luften. Fast, som någon redan varit inne på; vi kan ju göra som i Grekland också.
Skrivet 7 feb 2012 13:57 Sven
mieitte skrev:
Kortt och konsist är det så att över halva befolkningen har hunnit dö på sina arbetsplatser innan pensionering i och med att medelivslängden är ca 73 år just nu i Sverige.
Det innebär att dom som dör innan 75 års ålder, över halva befolkningen, kommer att bidra till dom som överlever med sina sprade pensioner till dom andra och hinner aldrig utnyttja sina pengar.
Medellivslängden i Sverige 2010 var 83,1 år för kvinnor och 78,9 år för män. Dessutom blandar du ihop medeltal och median.
Till sist, det handlar om MÖJLIGHETEN att jobba till 75, inte att man SKA jobba till 65.
Skrivet 7 feb 2012 14:11 albatrossen
Det låter som ett alldeles utmärkt förslag. Låt åldringarna jobba vidare och låt oss sedan stoltsera med att vi har världens högsta ungdomsarbetslöshet.
Skrivet 7 feb 2012 14:31 JockeLarsson
Kan inte säga att jag är förvånad. Vi blir äldre äldre dvs pensionen ska betalas under längre tid. Trodde alla insett att den statliga pensionen (heter det så?) kommer inte räcka för att försörja oss som går i pension om ca 30 år.
Enkel matematik säger att antingen betalar vi inte mer till pensionen när vi jobbar, jobbar längre eller tar ut mindre i pension. Eller omstrukturerar hur skattepengarna omfördelas.
Ett tips till er om som har några år kvar till pensionen. Börja pensionsspara privat så får ni ut lite extra när ni väljer att gå i pension. Någon eller några hundralappar i 20-30 år blir en hel del med ränta osv.
Skrivet 7 feb 2012 14:36 löparn
Men var istället stolta över er själva. Alliansen har ju lyckats locka över småfolket. Har ni blivit så lurade? Man får sänkt skatt o de flesta får upp till en tusing mer i plånboken, medans de som redan har, får betydligt mer. O där läggs pengarna på hög samt i en uppsjö försäkringar.
Det blir billigare att anlita städfirmor, hantverkare o att äta ute(skattepengar). Något som en undersköterska mfl säkert ofta gör!
Dessa "småkronor"... Till beskostnad av vad?
Jag o andra sidan vänder inte kappan efter vinden o tänker enbart på nuet, utan försöker tänka att jag ska leva i 80 år. Vad kan jag behöva under mina äldre dagar?
O till dessa som säger att man missförstått texten. Det är nog snarare så att han lindar in kommande verklighet i några väl valda ord.
Vi kommer allt närmare USA:s system... Hejdå välfärd.
Skrivet 7 feb 2012 15:04 JockeLarsson
löparn skrev:
Men var istället stolta över er själva. Alliansen har ju lyckats locka över småfolket. Har ni blivit så lurade? Man får sänkt skatt o de flesta får upp till en tusing mer i plånboken, medans de som redan har, får betydligt mer. O där läggs pengarna på hög samt i en uppsjö försäkringar.
Det blir billigare att anlita städfirmor, hantverkare o att äta ute(skattepengar). Något som en undersköterska mfl säkert ofta gör!
Dessa "småkronor"... Till beskostnad av vad?
Jag o andra sidan vänder inte kappan efter vinden o tänker enbart på nuet, utan försöker tänka att jag ska leva i 80 år. Vad kan jag behöva under mina äldre dagar?
O till dessa som säger att man missförstått texten. Det är nog snarare så att han lindar in kommande verklighet i några väl valda ord.
Vi kommer allt närmare USA:s system... Hejdå välfärd.
Vad menar du löparn? Hur vill du ha det? Kom med förslag på hur "problemet" med att vi blir äldre ska lösas vad gäller pensionen. Vem ska betala för pensionen om inte vi som jobbar?
Och ja det blir billigare att anlita städfirmor och hantverkar med mera men det ger ju dem mer jobb och då fler som får jobb och kan betala skatt som går till din pension.
Skrivet 7 feb 2012 16:31 profeten80
Var tar pengarna vägen? Högsta skattetrycket i världen men men
Skrivet 7 feb 2012 17:16 Sven
profeten80 skrev:
Var tar pengarna vägen? Högsta skattetrycket i världen men men
Näst högst, men varför ta reda på fakta innan man uttalar sig?
Skrivet 7 feb 2012 17:40 mattep74
Kan inte det röda blockets anhängare LÄSA och FÖRSTÅ innan de SKRIVER? Det handlar om att de som vill och kan ska få arbeta max till 75 år. Nu är 67 den gränsen. En känd kriminolog som är lite överviktig sa i sitt sommarprogram att han skulle tvingas bort för att han blev 67 år. Hade varit bättre att låta de som kan få arbeta längre. En byråkrat inom landsting, kommun eller riksdag kan arbeta längre. Undersköterskor, städare, däckmontörer eller gruvarbetare kan inte och ska inte arbeta längre än 65
Skrivet 7 feb 2012 18:45 Tinis
profeten80 skrev:
Var tar pengarna vägen? Högsta skattetrycket i världen men men
Sven skrev:
Näst högst, men varför ta reda på fakta innan man uttalar sig?
Spelar väl ingen roll om man har ett litet fakta fel? Jag undrar också vart pengarna tar vägen? Jag jobbar på förskola och vi får inte ens köpa kritor och papper till barnen!! Vi som jobbar där ska ta med hemifrån om vi kan!! D undrar jag också vart pengarna har tagit vägen?? Till Reinfeldts renovering av sin lägenhet har nog några paket kritor hamnat URK!!!
Skrivet 7 feb 2012 19:20 MT
Jag förstår resonemangen hos er som gillar förslaget.
Tyvärr tror jag att det i förlängningen kommer bli omöjligt att sluta arbeta före 70 om kommande regeringar tänker som den nuvarande.
Det jag inte förstår är var alla jobb ska komma ifrån?
Om alla ska jobba fram till döden så lär det knappast finnas jobb kvar till de unga. Utöver det ska alla utförsäkrade, "friska" personer ut på arbetsmarknaden.
Nu får Reinfeldt trolla med knäna...
Skrivet 7 feb 2012 20:36 FuriousRage
Ett enkelt sätt att "fixa" massor av skattepengar (eller snarare få ha kvar en massa skattepengar).. är att Gå ut ur EU så slipper vi alla deras straffavgifter som vi måste betala varje år på flera hundra miljoner.
Dessutom slipper vi skitlagar som hur böjd en banan måste vara för att kallas banan..
Skrivet 7 feb 2012 21:07 kokaburra
Nu är det bäst att ta bort den där gubben.Han måste ha fått en stroke.
Skrivet 7 feb 2012 21:31 Sven
profeten80 skrev:
Var tar pengarna vägen? Högsta skattetrycket i världen men men
Sven skrev:
Näst högst, men varför ta reda på fakta innan man uttalar sig?
Tinis skrev:
Spelar väl ingen roll om man har ett litet fakta fel? Jag undrar också vart pengarna tar vägen? Jag jobbar på förskola och vi får inte ens köpa kritor och papper till barnen!! Vi som jobbar där ska ta med hemifrån om vi kan!! D undrar jag också vart pengarna har tagit vägen?? Till Reinfeldts renovering av sin lägenhet har nog några paket kritor hamnat URK!!!
Förskolan bekostas av kommunala medel och således är det kommunalskatten som går till den. Senast jag kollade var det sossar/vänster som styrde i de flesta kommuner i det här länet, men naturligtvis är det helt orimligt att ni ska ta med er lekmateriel själva.
Faktafel är nog så viktigt, inte minst eftersom alla verkar tro på allt som står på nätet. Källkritik är inte så noga för kommentatorer och artikelläsare.
För övrigt anser jag att lägenhetsrenoveringen är helt irrelevant. Det är en statsministerbostad och den var i uselt skick. Ska inte en statsminister (oavsett parti) ha en bostad värdig ämbetet om han nu MÅSTE bo där?
Till sist, det är fortfarande märkligt att alla tolkar detta som att någon vill att vi SKA jobba till 75. Det handlar om att vi som jobbar nu - om vi ska ha något så när likvärdig levnadsstandard när vi slutar jobba - helt enkelt MÅSTE jobba längre eller spara/pensionsspara ordentligt - om det ska vara möjligt. Vi lever längre, så enkelt är det.
Skrivet 7 feb 2012 22:46 boggy
@ JockeLarsson skrivet 7 feb 2012 14:31
Tack för tipset att börja pensionsspara. Men ett par saker att tänka på i det sammanhanget.
Eftersom pensioner av Alliansen beskattas hårdare än motsvarande lön så måste man ta höjd i sitt pensionssparande så man får råd att också betala pensionärsskatten.
Eftersom sedan finanskriser ”ställer till det” även för blivande pensionärer så måste man ta höjd även för det.
Så ni som vill ha en rimlig levnadsnivå även som pensionärer – räkna med att ni får betala ca 2500 kr mer i skatt i månaden än om er inkomst var lön. Räkna vidare med att finanskriser halverar ert pensionskapital var 10:de år fram till er tänkta pensionsålder. Räkna slutligen med att er ålderspension från staten är mindre än hälften av er lön när ni går i pension – där är vi nästan redan nu.
Välkommen in i pensionärens underbara värld och Lycka till.
Skrivet 8 feb 2012 00:14 boggy
@ Sven
Du skriver att ”det fortfarande är märkligt att alla tolkar detta som att någon vill att vi SKA jobba till 75”.
Tro mig, det är ingen slump att stadsministern går ut med detta nu och det är heller inga ”grodor a la Juholt” som ramlar ur hans mun – det här är en kristallklar mental förberedelse om vad som komma skall.
Alliansens jobbskatteavdrag har successivt urlakat pensionerna – på samma sätt som Göran Persson ”transfereringar” från pensionärernas pensionsfonder runt millenniumskiftet. Olika metoder men samma verkan – att tvinga ut pensionärerna i arbetslivet igen – alternativt att lära sig leva ”på vatten och bröd”. Titta i backspegeln och skapa dig en egen uppfattning om framtiden.
Men mitt stora problem är hur vi tar hand om våra ungdomar - där politikernas huvudfråga nu är att få ner lönenivåerna.
Vi är på väg in i ett tämligen kyligt och ogästvänligt klimat ur flera aspekter där egoismen står högt över gemenskapen.
Skrivet 8 feb 2012 07:54 Kallesson
Av kommentarerna (de flesta) att döma, så handlar det mindre om sakfrågan och vad som har sagts än om vem som sa det...
Hade uttalandet kommit från vänsterhåll, hade det bemötts med uttryck som "visionärt" och "genomtänkt", om det ens hade kommenterats.
Vi har politiker som vågar sticka ut hakan, i stället för att populistiskt böja sig för kravet om "allt till alla", så som det skett i t ex Grekland, med känt resultat...
Skrivet 8 feb 2012 08:22 Sven
@ boggy:
Fast är det så konstigt då? Om alla blir äldre och lever längre säger det sig väl självt att man inte kan hålla fast vid det som gällde när folk inte levde lika länge? Pengarna räcker ju inte. Det är inte en slump att samma diskussion pågår i Danmark, Storbritannien och i Italien och Grekland (men i två sistnämnda har man ju inte riktigt tänkt i förväg...).
Fast visst är det ett problem att pengarna inte räcker och att ungdomsarbetslösheten är så hög som den är.
Skrivet 8 feb 2012 14:54 boggy
@ Sven
Hade jag fått förvalta mina pensionspengar själv och bara satt in dom på banken så hade jag haft en strålande pension minst fram till min 150 årsdag.
Men - och det är det jag vill lyfta fram – staten är en extremt dålig och opålitlig förvaltare av ditt/vårt pensionskapital. Ett pensionskapital som dessutom lever ett ytterst riskfyllt liv i en miljö där ägarinflytandet är svagt och styrelserna oengagerade eller okunniga. Där giriga kapitalförvaltare har plockat till sig miljoner i personliga bonusar, samtidigt som politiker dränerat fonderna på hundratals miljarder.
Om våra inbetalade pensioner gått till avsett ändamål hade vi inte haft några problem att finansiera pensionerna. Men så fort stadskassan behöver tillskott är det alltid pensionärerna som skall slanta upp.
Bakom till synes oskyldiga termer som överföring, samordning, återtag och nu senast jobbskatteavdrag kamoufleras eller legaliseras ideliga tillgrepp ur pensionskapitalet eller på utfallna pensioner.