Schyman eldade upp 100 000
Ledaren för Feministiskt initiativ (FI), Gudrun Schyman, eldade upp 100 000 kronor i sedlar, riktiga sådana, på Hamnplan i Visby på tisdagsmorgonen.
Relaterat
Ledaren för Feministiskt initiativ (FI), Gudrun Schyman, eldade upp 100 000 kronor i sedlar, riktiga sådana, i Visby i morse.
Aktionen var ett sätt att visa på löneskillnader mellan män och kvinnor.
Vid Hamnplan i Visby hade Feministiskt initiativ (FI) ställt upp en skylt med texten "FI eldar för demokratin".
Framför den stod Gudrun Schyman och stoppade hundralappar ur en plastpåse på en vanlig klotgrill. Samtidigt talade hon i röken från de brinnande sedlarna.
- Det är en demokratisk skandal att vi har ett samhälle som systematiskt, decennium efter decennium, diskriminerar kvinnor, sade Schyman. - Jag vet att många blir upprörda och arga över det här men vi är ingen välgörenhetsorganisation - vi är ett politiskt parti som vill förändra.
"Vi eldar upp pengarna eftersom vi vill uppmärksamma att det är just så mycket pengar som kvinnor förlorar varje minut i utebliven lön", säger Gudrun Schyman i ett pressmeddelande och medger att aktionen kan tyckas desperat.
"Men situationen är också desperat. Den ena regeringen efter den andra har passerat utan att någonting händer."
Pengarna har, enligt FI skänkts av ett reklamkollektiv.


2 m/s























Senaste kommentarerna:
Skrivet 6 jul 2010 09:55 Datanörd
Sjukt, sjukt.
Skrivet 6 jul 2010 10:24 Dennis63
Är inte detta en kriminell handling?
Skrivet 6 jul 2010 10:30 olivia
Vill damen ha uppmärksamhet ? Kunde gett pengar till de som behöver,
så jävla sjukt det här.
Skrivet 6 jul 2010 10:51 TrorPåGudOmDuTrorPåZeus
Gudrun Schyman, gå i pension för i helv**e så landet slipper ditt politiska trams.
Skrivet 6 jul 2010 11:03 uniqt
Större idiotisk handling får man leta efter !
Skrivet 6 jul 2010 11:05 mammamu
Fy fasen, JAG kunde fått dom att lösa mina lån med :-)
Skrivet 6 jul 2010 11:11 Pelikanen
Tragikomiskt träffsäker symbolik i denna aktion - ge Er röst åt Schyman och hon kommer "bränna" skattemedel så det ryker. Vad kommer härnäst, bokbål i solidaritet för analfabeter?
Skrivet 6 jul 2010 11:14 Spanish
Den där tanten är ju helt slut. Först och främst tror jag det är olagligt (om det inte avkriminaliserats på senare dar...). För det andra förstår jag inte hur hon tänkte när hon kom på detta "PR"-trick? På vilket sätt skulle detta påverka någon mer än bli förbannad? Vilken kvinna hjälper detta? Alla vuxna människor förstår själva vitsen med det hon säger utan att förstöra vår valuta. Detta visar igen vad denna kvinna är kapabel till, och hur snedvridet hennes resonemang är. Varför gav man inte pengarna till någon SOM VERKLIGEN BEHÖVDE DEM?! Ex hjälporganisationer, oljesaneringen i USA, uteliggare eller vad som helst. kthxbye.
Skrivet 6 jul 2010 11:14 Eura
Ser inte bra ut. Har ingen respekt för henne och hennes ledarskap.
Hon kunde dela de pengar till hemlösa eller ge till sjuka barn.
Är inte brott att elda pengar i Sverige?
Skrivet 6 jul 2010 11:21 hmmm...
Jo helt lagligt är det kanske inte, men hur som helst...
100 000 är både mycket och lite pengar. Det är väldigt mycket pengar om man inte har 100 000. Det kanske inte är så mycket pengar för tex en annonskampanj för ett politiskt parti. (vad kostar en helsida i DN tex?) Sett ur ett PR perspektivet är nog dessa 100 000 ganska välinvesterade pengar...
Skrivet 6 jul 2010 11:42 TrorPåGudOmDuTrorPåZeus
Pelikanen skrev: Tragikomiskt träffsäker symbolik i denna aktion - ge Er röst åt Schyman och hon kommer "bränna" skattemedel så det ryker. Vad kommer härnäst, bokbål i solidaritet för analfabeter?
Ha ha! Instant classic!
Skrivet 6 jul 2010 11:42 Per
Härligt! Nu slipper vi se folk rösta på det överflödiga partiet...
Skrivet 6 jul 2010 11:57 Spanish
hmmm... skrev: Jo helt lagligt är det kanske inte, men hur som helst...
100 000 är både mycket och lite pengar. Det är väldigt mycket pengar om man inte har 100 000. Det kanske inte är så mycket pengar för tex en annonskampanj för ett politiskt parti. (vad kostar en helsida i DN tex?) Sett ur ett PR perspektivet är nog dessa 100 000 ganska välinvesterade pengar...
Eller så är det inte alls så välinvesterade pengar. Dessa 100000kr är mer än nödvändiga i otroligt många personers ägo. Det är våra skattepengar hon eldar upp antar jag. Detta kan knappast vara bra PR för henne, FI eller någon annan anhängare.
Skrivet 6 jul 2010 12:13 stolpen
Hon är ju totalt slut i huvet. Men det var ju rätt bra gjort ändå för nu kanske folk inser att hon är hjärndöd och inte tänker rösta på hennes parti
Skrivet 6 jul 2010 12:32 Johan K
Det är INTE förbjudet att elda upp pengar. Det var länge sedan lagen förbjöd det. Däremot får man inte modifiera pengar och sedan sprida dem.
Pupduon KLF slår för övrigt FI med hästlängder, då de i början av 90-talet eldade upp 1 miljon pund (vad som återstod av deras intäkter) och filmade det.
http://almedalen.dagensmedia.se/2010/07/06/fi-abba-och-klf/
Filmen finns på Youtube för den som söker på "K-foundation" och "million".
Skrivet 6 jul 2010 12:34 Motvallskäring
Det finns så många fattiga i världen. Hade det inte varit bättre att skänka dessa pengar till utsatta kvinnor och deras barn? Verkligen kortsiktigt tänkt att elda upp pengarna, vilket bara visar hur egoistiskt och kortsiktigt Gudrun Schyman och hennes parti tänker.
Skrivet 6 jul 2010 12:34 Tänkaren
Grattis Gudrun! Du har lyckats med den ultimata förnedringen av alla
kvinnor som inga pengar har...............
Hoppas en åklagare tar tag i det här om det är olagligt.
Hoppas att ni inte får någe mer partistöd, eftersom det är våra surt förvärvade slantar ni eldar upp, vem fan kan ta ert sk. parti på allvar efter detta..............
Skrivet 6 jul 2010 12:42 Kurvitsa
Handlingen hon gjorde är olaglig, du får inte enligt svensk lag förstöra lagliga betalningsmedel, hoppas någon anmäler kossan
Skrivet 6 jul 2010 12:59 Anders S Lindbäck (pp)
Det är ett smart drag av Gudrun Shyman. Alla kommer vara så upphetsade över att hon eldar upp pengar att de inte inser att alla de spaltmeter hon kommer få i media pga detta utspel skulle kosta kanske 100ggr mer om FI tvingats köpa reklamplats för dem. FI har varit nästan helt bortglömda i valet - nu finns de på arenan igen.
Det stora problemet är att hon undergräver förtroendet för politiker genom sådana uppseendeväckande utspel och det finns alltid risken att det slår tillbaka på henne själv - men så länge som mer än ca 0.5% gillar utspelet så är det ju bara bra för FI - de har inte mycket att förlora och allt att vinna.
Skrivet 6 jul 2010 13:01 farbror grön
alkoholen tog tydligen bort många hjärnceller hos denna dam
Skrivet 6 jul 2010 13:13 hmmm...
hmmm... skrev: Jo helt lagligt är det kanske inte, men hur som helst...
100 000 är både mycket och lite pengar. Det är väldigt mycket pengar om man inte har 100 000. Det kanske inte är så mycket pengar för tex en annonskampanj för ett politiskt parti. (vad kostar en helsida i DN tex?) Sett ur ett PR perspektivet är nog dessa 100 000 ganska välinvesterade pengar...
Spanish skrev: Eller så är det inte alls så välinvesterade pengar. Dessa 100000kr är mer än nödvändiga i otroligt många personers ägo. Det är våra skattepengar hon eldar upp antar jag. Detta kan knappast vara bra PR för henne, FI eller någon annan anhängare.
Nej, att döma av kommentarerna här har du nog helt rätt. Folk verkar ju bara bli förbannade. Personligen gör det mig varken från eller till hur hon väljer att få uppmärksamhet. Men jag trodde det fanns fler arga feminister här i landet. Men dom hänger kanske inte på vlt´s kommentarsidor?
Men att alla blir så upprörda för att hon eldar pengar med motiveringen att dom kunde användas på annat vis tycker jag känns lite oeftertänksamt. Som sagt, dom sysslar inte med välgörenhet. Dessa pengar är rena reklampengar ihopsamlade för ett PR syfte...
Tanken med orden "så mycket pengar som kvinnor förlorar varje minut i utebliven lön" skulle väl få folk att tänka efter på vilka summor detta motsvarar, snarare än att stirra sig blinda på just de pengar som för tillfället råkade ligga i grillen. Men det kanske inte slog ut så väl =)
Skrivet 6 jul 2010 13:19 GRANIT
Det var väl bra onödigt. Det finns andra sätt att kommunicera på än att bränna pengar, dom pengarna kunde ha gått till hemlösa tycker jag.
Skrivet 6 jul 2010 13:45 Della61
Fy fan bättre att ge pensionärerna /barn pengarna
Man blir bara förbannad....Hoppas det är en olagligt handling..
Hade inte sagt nåttom hon tagit pengarna från sitt konto..men det är ju skattepengar hon eldat upp...
FY Detta är *SMAKLÖST*
Hur många Barn/pensionärer lever i fattigdom??
Så har hon mage att göra en sån handling..
Kommer inte Rösta på dom
Skrivet 6 jul 2010 13:52 Pelikanen
Eftersom dessa fickpengar inte är viktigare än att man kan elda med dem har Gudrun här visat de underbetalda kvinnorna, och alla andra som har svårt att få månadens utgifter att gå ihop, en enorm arrogans.
Denna aktion står helt i paritet med Kungens "det kommer inga stekta sparvar flygande", Anne Wibbles "alla borde ha en årslön på banken" och andra klavertramp.
Var alla arga feminister är? Jag förmodar att de är upptagna med att försöka få fjutt på diamantringarna de fått av sina förtryckande mansgrisar till makar.
Skrivet 6 jul 2010 14:08 Kurvitsa
Handlingen hon gjorde är olaglig, du får inte enligt svensk lag förstöra lagliga betalningsmedel, hoppas någon anmäler kossan
Skrivet 6 jul 2010 17:01 Henke 69
Var hon nykter?
Skrivet 6 jul 2010 17:05 Ove71
Håller helt med politiska experter som jag hört under dagen. Visst har hon fått uppmärksamhet genom denna handling men all uppmärksamhet är inte alltid av godo. Genom detta sätt har hon visat att hon och hennes parti inte har någon som helst respekt för pengar. Följaktligen skulle jag aldrig lägga min röst på ett parti som inte skulle ha respekt för mina skattepengar.
Förstår inte heller vad denna manifestation har med kvinnors löner att göra? Inte ens när jag verkligen försöker förstå! Det man kanske kan se genom denna handling är att kvinnor (åtminstone en del) inte jan handskas med pengar utan bara skulle slösa bort de på t.ex onödig shopping och därmed är det nog bäst även i fortsättningen att mannen har störst inflytande i ekonomin.
Bra jobbat Gudrun!
Skrivet 6 jul 2010 17:38 TrorPåGudOmDuTrorPåZeus
100 000 kronor kostar det att rädda 10 000 människor i världen från kolera, enligt Läkare utan gränser. Bra gjort, Gudrun, du är en förebild för alla korkade idioter på den här planeten.
Skrivet 6 jul 2010 19:32 Hannso
Kan nästan inte göra annat än att skratta. Vart gick det fel i Gudruns hjärna? Pengarna hon eldade upp kunde hon väl lottat ut till alla kvinnor som förlorar på lönen. Hennes försvar var att "vi är inget välgörenhetsparti" men vadå? Ska man elda upp 100 000 för det då eller?
Skrivet 6 jul 2010 20:49 Ove71
Håller helt med politiska experter som jag hört under dagen. Visst har hon fått uppmärksamhet genom denna handling men all uppmärksamhet är inte alltid av godo. Genom detta sätt har hon visat att hon och hennes parti inte har någon som helst respekt för pengar. Följaktligen skulle jag aldrig lägga min röst på ett parti som inte skulle ha respekt för mina skattepengar.
Förstår inte heller vad denna manifestation har med kvinnors löner att göra? Inte ens när jag verkligen försöker förstå! Det man kanske kan se genom denna handling är att kvinnor (åtminstone en del) inte jan handskas med pengar utan bara skulle slösa bort de på t.ex onödig shopping och därmed är det nog bäst även i fortsättningen att mannen har störst inflytande i ekonomin.
Bra jobbat Gudrun!
Skrivet 6 jul 2010 21:51 ba
Om det var Gudruns egna pengar är det väl ok.
Vem kan rösta på FI? Inga hästar hemma.
Till Gudrun vill jag säga: Jag trodde du hade bättre omdöme.
Gör någonting annat än håll på med politik.
Du har nog förstört för ditt parti ( hoppas jag ).
Skrivet 7 jul 2010 09:53 Woody Woodpeck
Vacuum - En öde, vindpinad plats - Hjärnkontoret hos Gudrun. S
Hörru-du-ru Guddrun! Vilken flopp! En djupdykning som heter duga.
Jag har länge varit av åsikten att Gudrun. S enbart var en enfaldig, arrogant, och uppblåst mega-feminist.
Nu ser jag att G. S också när på egenskapen att kunna vara riktigt dum i huvudet mellan varven.
B. Wärn
Skrivet 7 jul 2010 17:49 blom
En fråga vad menar Gudrun med förlorad lön? Är det lön som inte utbetalas av det som är överenskommet i avtal eller är det något annat. Jag som pensionär förlorar vatje månad skilnaden mellan vad jag och den som arbetar betalar i skatt på samma inkomst men inte eldar någon upp de pengarna. Jag hoppas att de pengar som hon eldade upp är hennes pension från riksdagen men det hade varit bättre att hon alldrig tagit ut messa pengar. jag tycker att de som lämnar riksdagen inte skall ha så fördelaktiga villkor som det är idag. dom skall ha samma ersättning som övriga arbetslösa nämligen a-lassa.
Skrivet 7 jul 2010 21:48 Qwerty
Shit. Ingen verkar ha lyssnat på vad hon sa.
Hon sa: Det är 100 000 kr (eller mer) som skiljer män från kvinnor i lön åt, per minut.
Jag också tycker det är förjävligt att det är så. Varför är det så? Det är vad detta handlar om. Och detta är ett väldigt, väldigt effektivt sätt att visa det på. Jag vill inte att det ska vara så att det skiljer något mellan män och kvinnor åt i ekonomin. Jag vill gärna se att mer kvinnor får makten, och uppmuntrar er kvinnor att ta den!
Det handlar inte om att man inte har "respekt för pengar". Vadå respekt för pengar? Vad är det? Respekt för pengar kan vara just detta, att man hittar effektiva sätt att använda pengarna på för att göra sitt budskap hört. Då tycker jag att dom används på rätt sätt. Då tycker jag att dom klart uppnår sin funktion, oavsett hur dom används.
Skrivet 7 jul 2010 22:40 TrorPåGudOmDuTrorPåZeus
Qwerty skrev: Shit. Ingen verkar ha lyssnat på vad hon sa.
Hon sa: Det är 100 000 kr (eller mer) som skiljer män från kvinnor i lön åt, per minut.
Jag också tycker det är förjävligt att det är så. Varför är det så? Det är vad detta handlar om. Och detta är ett väldigt, väldigt effektivt sätt att visa det på. Jag vill inte att det ska vara så att det skiljer något mellan män och kvinnor åt i ekonomin. Jag vill gärna se att mer kvinnor får makten, och uppmuntrar er kvinnor att ta den!
Det handlar inte om att man inte har "respekt för pengar". Vadå respekt för pengar? Vad är det? Respekt för pengar kan vara just detta, att man hittar effektiva sätt att använda pengarna på för att göra sitt budskap hört. Då tycker jag att dom används på rätt sätt. Då tycker jag att dom klart uppnår sin funktion, oavsett hur dom används.
Då kan jag bränna dina pengar nästa gång jag har ett budskap som jag godtyckligt anser är rättfärdigat.
Än värre än att Gudrun antagligen har någon form av sjukdom är att vissa enkelspåriga individer köper sånt här trams med hull och hår..
Skrivet 8 jul 2010 00:07 Hyperspeediz
Hon visste vad hon gjorde för att provocera tokfan,dessutom var det privata pengar som hon eldade upp.Jag mår illa bara jag ser henne,var hon ens nykter?
"Bland Fi-folket står två svartklädda skäggiga reklamkillar från Malmö: Tomas Mazetti och Per Eriksson. De driver reklambyrån Studio Total.
Det är Tomas Mazettis och Per Erikssons privata pengar som ska eldas upp. De har skänkt femtiotusen var, säger de.
Vi skulle ha köpt en folkbåt för dem egentligen, säger Per Eriksson"
Kvinnan är karaktärslösheten personifierad.