Lurade sig in?
SD:s ledare i Västerås, John Bergström, ser ut att ha bluffat sig in i kommunfullmäktige. En skilsmässa och en regelvidrig mantalsskrivning blev hans biljett in i Västeråspolitiken.
Relaterat
John Bergström påstår att han bor på Skälby, i ett radhus tillsammans med partikamraten Zsuzsanna Nagy Lindberg och hennes 89-årige pappa.
Men de närmaste grannarna har aldrig sett honom. Grannarna i det hus på Kungsholmen i Stockholm där han bodde fram till att han skrev sig i Västerås säger däremot att han fortfarande bor där.
- Ja, han bor här med sin familj. Jag ser honom ofta, säger en av dem.
Det skulle alltså innebära att John Bergström inte är skriven på den adress ”där han regelbundet tillbringar dygnsvilan”. Skulle det anmälas till Skatteverket och de göra en utredning som visar samma sak skulle han inte längre kunna sitta i Västerås kommunfullmäktige.
John Bergström skrev sig i Västerås kort före valet 2010, då hos sina svärföräldrar. Ungefär samtidigt ansökte han och hustrun om skilsmässa. När den gick igenom skrev han sig istället hos Zsuzsanna Nagy Lindberg.
Men en partikamrat har beskrivit även skilsmässan som en skenmanöver. I april i år fick exparet sitt tredje barn.
John Bergström och Zsuszanna Nagy Lindberg vidhåller dock att de bor tillsammans.
Jobbet i Märsta, tre barn i Stockholm, bland annat en son på bara några månader. Ändå väljer du att bo tillsammans med din partikamrat och hennes pappa på Skälby. Vad är anledningen?
– Jag arbetar i Stockholm som många västeråsare och pendlar. Det är inte så konstigt att man bor på en plats och arbetar på en annan plats. Sedan att man har barn på en annan plats är vardagsmat i dagens Sverige, säger John Bergström.


1 m/s


































Senaste kommentarerna:
Skrivet 8 nov 2011 13:45 profeten80
Äntligen! Vlt ni ska veta att exakt så här gick det till han har aldrig bott i Västerås!
Skrivet 8 nov 2011 14:02 UMn
Är det konstigt att folk har väldigt lite förtroende för politiker.
Nu tillhör ju denna man ett parti som jag tror väldigt få har förtroende för, så det är kanske inte så konstigt att han bluffar till sig en plats i kommunfullmäktige.
Om ingen annan anmäler detta till Skattemyndigheten så borde väl i alla fall kommunfullmäktige se till så att det blir utrett.
Skrivet 8 nov 2011 15:39 Birdieman
profeten80 skrev:
Äntligen! Vlt ni ska veta att exakt så här gick det till han har aldrig bott i Västerås!
Du kanske ska hålla dig till sanningen nu?
John är uppvuxen i Västerås, jag har nämligen bott granne med honom i nästan 15 år.
Skrivet 8 nov 2011 16:09 Kung Bore
Den enda tanken jag får är som vanligt. Varför ska jag sköta mig och följa regler när de som ska vara "förebilder" och leda samhället inte gör det?
Skrivet 8 nov 2011 16:36 Krille
Sedan när fan började en tidning hänga ut folk när dom inte vet om hur det egentligen står till? Det är ju endabart för att det är en SD reprecentant det gäller. Skulle det vara en Vänsterpartis som begick övergrepp på sin egen dotter skulle ni inte skriva ett skit om det.
Skrivet 8 nov 2011 16:45 kensi
Han har visst bott i Västerås, jag tror till och med att han är uppvuxen här. Känner igen honom väl från den tiden man gick på krogen. Såg honom ofta på Amadeus. Löjligt att påstå nåt annat om man inte vet...
Skrivet 8 nov 2011 16:51 18G Growler
Johan Bergström bor och arbetar i Stockholm, ej i Västerås. Därmed har denna person inget i Västerås Kommunalfullmäktige att företa sig.
Börje Brandhill vet, men det tycks som att han kan inte göra så mycket!
Marie Edenhager samt Björn Söder med Jimmie Åkesson har full insikt i denna sakfråga, vilket inte är det enda rättsvidriga tillsättningen av div. (SD) representanter från och i valkretsarna runt om i landet.
(SD) har förlorat flera medlemmar i detta distrikt p.g.a. denna karaktär Johan Bergström med hans sällsamma dolda agenda.
Skrivet 8 nov 2011 17:22 SomeOne
Ja dessa politiker, än vilket parti dom tillhör osv finns de alltid de som bluffar. Vare sig man heter John Bergström å tillhör SD som är Sveriges 4 största parti eller Håkan Ljug-holt å tillhös S. Speglar väl bara samhället i stort.
Skrivet 8 nov 2011 18:56 Jag gillar Bundesliga
Vad är det med det...min granne i Radhuslängan har sin mamma "boende" hos sig, har aldrig sett henne här nån gång. Så fort den är en SD politiker måste det hängas ut men en eloge till VLT som har tagit kontakt med grannen, undersökande journalistik!
Skrivet 8 nov 2011 19:09 Mårten Enberg, redaktionschef
Kommentar från VLT:
Några inlägg ger sken av att VLT inte vet att John Bergström bott i Västerås tidigare. Det har vi berättat vid flera tillfällen.
Men vi hävdar att han vid tidpunkten för valet inte gjorde det, inte heller därefter. Hans egendomliga mantalsskrivning (trots jobb och familj i Stockholm) hos en partikamrat väcker frågor, vi ställer dessa och han svarar. Läsarna får sedan dra sina slutsatser.
Läsare av VLT vet också att vi genom åren granskat politiker när vi har haft skäl för det. De flesta partier har påverkats – politiker från flera partier och bägge blocken har tvingats lämna sina uppdrag. Förra året var det ett kommunalråd som avslöjades som spelmissbrukare. För att ta några exempel.
Mårten Enberg
Redaktionschef
Skrivet 8 nov 2011 19:14 Sven
Krille skrev:
Sedan när fan började en tidning hänga ut folk när dom inte vet om hur det egentligen står till? Det är ju endabart för att det är en SD reprecentant det gäller. Skulle det vara en Vänsterpartis som begick övergrepp på sin egen dotter skulle ni inte skriva ett skit om det.
Tänk, jag satt bara och väntade på detta inlägg... att du inte själv begriper hur fel du har är ju makalöst.
Annie Lööf, Sven-Otto Littorin, Håkan Juholt, m.fl, m.fl, säger dig inget, för att nämna några?
Skrivet 8 nov 2011 19:51 Sven
Jag gillar Bundesliga skrev:
Vad är det med det...min granne i Radhuslängan har sin mamma "boende" hos sig, har aldrig sett henne här nån gång. Så fort den är en SD politiker måste det hängas ut men en eloge till VLT som har tagit kontakt med grannen, undersökande journalistik!
Vad det är med det? Han är ju invald till kommunfullmäktige i Västerås. Blir man invald i Västerås ska man bo i Västerås. Är det så konstigt?
Skrivet 8 nov 2011 19:54 profeten80
18g growler du satte verkligen huvudet på spiken! Bästa kommentaren och sanningen. Edenhager borde också kastas ut ur SD så mycket hon ställt till med.
Skrivet 8 nov 2011 20:58 profeten80
Exakt!
Skrivet 8 nov 2011 21:52 profeten80
Exakt!
Skrivet 8 nov 2011 22:32 profeten80
Exakt!
Skrivet 9 nov 2011 00:25 B-O Gavne, Västerås
VAD TREVLIGT och heder åt VLT som ägnar sig år vår demokrati. -För några år sedan var det en socialdemokratisk kommunfullmäktig här i Västerås som hade jobb och make i Stockholm, men var skattskriven hos morsan i Västerås. ..och VLT tog inte upp mitt tips. För något decennium sedan flyttade en folkpartisk kommunfullmäktig på Fiskartorget till Huddinge, men var kvar som kommunfullmäktig. ...VLT ..tyst. –Men Radio Västmanland fixad upp det!
Nu gäller det naturligtvis att Skatteverket agerar och utreder John Bergströms kommuntillhörighet. -För det är ju vi svenska folks mening med vår samhällsordning med lokala politiska samhällen, kommunerna, med stadsboende och landsbygdsboende invånare, att det skall vara deras respektive invånare som skall avgöra sitt lokalsamhällets lokala samhällsfrågor.
Skrivet 9 nov 2011 07:40 Nattljus
Krille skrev:
Sedan när fan började en tidning hänga ut folk när dom inte vet om hur det egentligen står till? Det är ju endabart för att det är en SD reprecentant det gäller. Skulle det vara en Vänsterpartis som begick övergrepp på sin egen dotter skulle ni inte skriva ett skit om det.
Oj, denna kommentar var ju verkligen genomtänkt och välgrundad....suck!
Håller med Sven.
Skrivet 9 nov 2011 13:59 MJT
Nu är det ju så att det finns en nyvald centerpartiledare som föredrar att vara skriven i Värnamo när hon jobbar heltid i Stockholm.
Men det rör sig inte om en en Sverigedemokrat, och då gäller tydligen andra spelregler.
Skrivet 9 nov 2011 16:03 Krille
Krille skrev:
Sedan när fan började en tidning hänga ut folk när dom inte vet om hur det egentligen står till? Det är ju endabart för att det är en SD reprecentant det gäller. Skulle det vara en Vänsterpartis som begick övergrepp på sin egen dotter skulle ni inte skriva ett skit om det.
Sven skrev:
Tänk, jag satt bara och väntade på detta inlägg... att du inte själv begriper hur fel du har är ju makalöst.
Annie Lööf, Sven-Otto Littorin, Håkan Juholt, m.fl, m.fl, säger dig inget, för att nämna några?
Har jag fel?
Har du hört tala som alla SD politiker som blir knivhuggna, får stenar genom fönster och misshandlade på gatan? Om hur deras barn blir mobbade och trakasserade?
Hur ofta hör man om alla Vänsterpartister och Sossar som blir dömda för narkotikabrott, ekonomiska brott, misshandelsfall och kopplingar till AFA?
Det är nog snarare du som borde sluta upp med att läsa Aftonbladet och Expressens propagandatidningar. Som dessutom arbetar nära Expo, en statligt finansierad organisation som har starka kopplingar till AFA. Snacka om att media sopar det dom inte vill höra under mattan.
Ta till exempel den invandrare i Malmö som verkade för SD, han blev lurad ur sin lägenhet och grovt misshandlad, vilka skrev om det?
SD och PI, alla större tidningar sket i att skriva om detta fall...
Det händer ju hela tiden, sanningen döljs och enbart negativitet som straffar SD tas upp. Snacka om åsiktspoliser och ren och skär vänsterfascism. När skrevs det positivt om SD senas?
Skrivet 9 nov 2011 16:14 Krille
Krille skrev:
Sedan när fan började en tidning hänga ut folk när dom inte vet om hur det egentligen står till? Det är ju endabart för att det är en SD reprecentant det gäller. Skulle det vara en Vänsterpartis som begick övergrepp på sin egen dotter skulle ni inte skriva ett skit om det.
Nattljus skrev:
Oj, denna kommentar var ju verkligen genomtänkt och välgrundad....suck!
Håller med Sven.
Välgrundad? Är VLTs artikel "välgrundad" eller är den kanske rent ogrundad... Vart är bevisen? Och när har VLT lyft frågan när det rör andra partier? Det är ju inte ens klart, ändå beslutar man sig för att skriva om det. Trodde det skulle vara bevisat innan man hänger ut en person i Media, men VLT har väll arbetare som beter sig som om du arbetar på Aftonbladet, så jag blir inte förvånad.
Anti-SD och Anti-Sverige kampanjer, döljande av sanningar och åsiktsfascism i kommentarsfälten.
Som B-O Gavne, Västerås skriver, det är skillnad på parti och parti, det är snarare du som är så förbannat lättlurad och går rakt i fällan, faller för medias propagandakarusell. Skrämmande...
Folk verkar ju ta Aftonbladet, Expressen, VLT och andra vänstertidningar som någon vetenskaplig skrift. Själv ryser jag när jag ser folk köpa Aftonbladet i butiken, och VLT hart ju hakat på PK-sekten på sista tiden, med moralpanik och förnekande av verkligheten som fana.
Patetiskt.
Skrivet 11 nov 2011 14:05 profeten80
Mycket välgrundad! De har tom undersökt hans boende i Stockholm. Krille du kanske missat drevet mot Juholt? Eller drevet mot MOna, Sven-Otto osv? Bergström ska väck då han fuskat med både boende och pengar