Västerås förare dåliga
på att hjälpa varandra
Dåligt tålamod, ingen vilja att hjälpas åt eller ren hänsynslöshet. Västeråstrafiken kan vara brutal, inte minst om du håller på att lära dig köra.
Relaterat
Vlt.se har pratat med flera trafikskolor om hur västeråsarna behandlar övningskörare i trafiken – och bilden är inte smickrande för Västerås förare.
- Det är väldigt lite tålamod för de som lär sig, säger Annica Berggren på Hässlö trafikskola.
Samma bild har Coskun Uras på Dennis trafikskola. Han berättar om bilister som inte tycks ta någon hänsyn till övningskörningsskyltar utan istället håller minimalt avstånd eller gör omkörningar som gränsar till olagliga.
- Det verkar som om man inte vill ligga bakom en trafikskolebil, att man måste om till varje pris.
Platser trafikskolorna beskriver som extra stressiga för eleverna är av- och påfarter till E18 eller rondeller, som Nordanbyrondellen.
Men det är inte bara mot övningskörare som drabbas av tålamodslösa bilförare. Bertil Stjernhult på Börjes trafikskola beskriver hur han tidigare på dagen när han själv körde haft en stressad bilist bakom sig som började blinka med helljuset i en krånglig korsning.
- I Västerås är man väldigt dåliga på att hjälpa till. I större städer vet man att nästa gång är det jag som behöver hjälp, tycker Bertil Stjernhult på Börjes trafikskola.
Andra trafiklärare tycker att de flesta förare dock sköter sig bra, även om tålamodet generellt sett är lägre i Västerås än i till exempel Stockholm.
- De allra flesta är ju skötsamma, men rötäggen märker man av och stör sig på. Man tycker att folk kör för jävligt för att du var tredje, fjärde dag ser någon som kör dåligt, säger Kjell Andersson på Aros Trafikskola.


1 m/s


































Vad tycker du? Hur sköter sig västeråsarna i trafiken?
Senaste kommentarerna:
Skrivet 12 dec 2011 07:53 Nattljus
Ja nog skulle man önska sig bra mycket större trafikvett hos många förare....
Skrivet 12 dec 2011 08:00 Yorba Linda
Kan bara hålla med. Jag kör regelbundet i Los ANgeles och Orange County där trafiken är många gånger tätare än i Västerås men blir alltid negativt överaskad när jag är tillbaka i Sverige. Jantelagen regerar i trafiken. Att sedan våra politiker och tjänstemän konsekvent ser till att trafiken flyter sämre så fort de kommer åt är förstås en helt annan historia.
Skrivet 12 dec 2011 08:30 carlanders
Inte så konstigt att många trafikanter tränger sig före, struntar i fartbegränsningar, låter bli attt använda blinkers och visar bristande hänsyn till medtrafikanter när beslutfattare dvs politiker och tjänstemännen på
trafikverket gör all som står i deras makt för att försvåra framkomligheten.
Skrivet 12 dec 2011 08:33 Infallsvinkel
Antingen ligger det någon slöhög framför och bromsar upp trafiken så sjukt. Eller så kommer det något svin i BMW/AUDI/Volvokombi och kör om som fan utan blinkers eller någon som helst kontroll. Nordanbyrondellen kör folk hur som helst, varför ska man använda rätt filer när det är anarki där? Om polisen ville dra in pengar och minska olyckor skulle de stå där och plocka folk som skiter i blinkers och byter filer hur som helst.
Skrivet 12 dec 2011 09:09 albatrossen
Artikeln beskriver de senaste 30 årens trafiksituation i Västerås. Inget nytt alltså. Småstadsmentaliteten är skrämmande, någon hänsyn till filbyte finns inte utan alla verkar tänka: "den där bilisten ska banne mig inte tränga sig in i kön före mig". Om vid körning i vänster körfält för vänstersväng längre fram så har det blivit mer regel än undantag med ljustutor och hyttande nävar av idioter som tycker sig ha ensamrätt i trafiken.
Men personligen har jag ett stort nöje av att totalt ignorera dessa och köra exakt rätt hastighet för att klargöra att jag minsann inte vill begå lagbrott och få böter bara för att en omogen omdömeslös bilförare ligger bakom och pressar för att komma om.
Skrivet 12 dec 2011 09:18 Annis
Jag är förbannat trött på cyklister som cyklar mot enkelriktat och som inte stannar vid stopptecken.
Skrivet 12 dec 2011 09:40 sune
Västeråsare lär er!!! varannan bil ska släppas in då de är mycket folk lr kö annars stoppar ni upp hela trafiken!!! kolla Sthlm kör där dagligen inga problem. Byter man fil här istan så får man ett finger eller hellyset rakt i bakhuvet. tyvärr blir de så att man anpassar körstilen när man kommer till V-ås.
Skrivet 12 dec 2011 09:43 KaSv
Det är så märkligt hur olika man kan uppfatta siruationen. Jag tycker folk är bra på att släppa fram vid köbildningar (utom på E18). Blixtlåsprincipen fungerar kanon.
Det stora problemet är dessa människor som bromsar först och blinkar se'n. Man ska blinka FÖRST och blinka se'n. Det är ganska poänglöst att påbörja blinkningen samtidigt som man svänger. En gång fick jag chansen att prata med en person som inte blinkade upprepade gånger. Han sa att det spelade ingen roll just där. Man kunde ju förstå hur han skulle köra... Ett tips är att alltid blinka. Oavsett om det finns bilar i närheten eller inte. Då sätter det sig i ryggmärgen.
Skrivet 12 dec 2011 10:09 Antagonisten
Det är ju så att den som blinkar och gör ett filbyte går fri medan den som dammar in i arslet på bilen som blinkar blir vållande. Helt rätt! Man ska alltid tänka att bilister du möter kommer göra korkade misstag och därför ska DU visa hänsyn i trafiken.
Det finns två ställen i Västerås där folk inte fattar trafikreglerna och det första är Bäckbyavfarten vid Erikslund där man har väjningsplikt i VÄNSTER körfält på avfarten, men egen fil när man ska svänga HÖGER och INTE väjningsplikt. Att detta ska vara så förbannat svårt att fatta förstår jag inte. Vägskyltar som är till VÄNSTER om din fil gäller INTE dig, OM det inte är en hastighetsförändring!
Det andra stället är Kopparbergsvägen när man svänger ut från Kopparlunden vid 16-tiden. Det är TVÅ filer som går ihop till en fil uppe vid OKQ8, varför inte utnyttja BÅDA filerna och sen köra blixtlåsprincipen? Nej, det ska blinkas och tutas när man blinkar vänster och försöker svänga in i vänsterfilen när man kommer från Kopparlunden. FAIL!
Skrivet 12 dec 2011 10:18 Huyndai-Atos
Jag önskar en riktigt dålig Jul till alla Egon gubbar och gummor som JÄMT ligger i vänsterfilen 20km/H under hastighetsgränsen och bara tänker på sig själva. Västerås är helt knökfullt av dessa egoister.
Skrivet 12 dec 2011 10:27 Livan
Håller själv på att övningsköra och vi som övningskör följer ju regler, hastighetsgräns osv. Visst gör vi fel, men som alla innan de tagit körkort så är det ju meningen att vi ska träna och lära oss. Men andra förare föregår ju inte direkt med gott exempel...det är absolut otänkbart för de flesta att ligga bakom en bil med "övningkör"-skylt, fast vi håller 60 där det ska vara 60...
Taxibilar är en klass för sig, de verkar tro att de står över lagarna så som dom kör! Man undrar hur de får behålla sitt körtkort!
Kanske borde bli lag på att göra teoriprov lite oftare..? Eller lektion i hänsyn och empati, själviska förare finns det för många.
Skrivet 12 dec 2011 10:52 johan
bullsht, västerås trafiken är en dans på rosor mot stockholm
Skrivet 12 dec 2011 11:05 twinturbo
Haha, lantisar!
Så fort det blir 20bilar i kö, så kan västeråsarna inte köra, detta ha rjag nu märkt sen en tid tillbaka på Erikslund te.x.
Kör själv tradare i Sthlm!
Skrivet 12 dec 2011 11:14 Fisen
Att visa hänsyn i trafiken är det klent med i Västerås (och många andra städer/kommuner). Polisen finns aldrig vid rondeller/cirkulationsplatser! Varför inte? Många bryter ju mot reglerna och kör rakt in i rondellen trots att bilar redan cirkulerar i den. Och min egen uppfattning är att det då ofta handlar om yngre män i hög fart... Bättre polisbevakning tror jag är lösningen på detta - och det är ju samma problem i många korsningar.
Skrivet 12 dec 2011 11:27 PinkUmbrella
Omtagning av körkort efter halva levnadsåret? (ca 50års åldern?)
Skrivet 12 dec 2011 12:08 sune
Antagonisten: håller med dig helt på det sista! använd båda körfälten istället för att stoppa upp vägen ända ner till rödlysena mot stan. KATASTROF!!
Skrivet 12 dec 2011 12:24 HerrGustafsson
Om man övningskör i det här vädret ska man hålla hastigheten på E18 eller så får man fortsätta att köra inne i stan till det att man är mogen för högre hastigheter. Det är LIVSFARLIGT när trafikskolor och privata övningsförare bara håller 70 på 100 väg. DET skapar tillfälle för olyckor.
Likaså en känga till de som BROMSAR redan på E18 istället för på avfartssträckorna, jag har varit med om att ligga bakom folk som kör 50-60 på 100 = livsfarligt.
Skrivet 12 dec 2011 12:53 hotrod
åk upp till stockholm å kör där flyter det på inga bönder där på vägen å inga gurkor
Skrivet 12 dec 2011 16:22 Arnold
Det jag stör mig på är folk som inte klarar av att hålla 100 på 100 väg. Klarar man INTE det skall man INTE åka på dessa vägar.
Skrivet 12 dec 2011 16:48 joggarn
Grundproblemet är de som inte klarar av att framföra sitt fordon i normalt tempo.
Hastigheterna sänks i hela landet till knappt styrfart,men ändå finns det några som ej klarar detta låga tempo.
Körduglihet och halktester borde införas som återkommande tester för att behålla körkort.
Att vissa är dåliga på att blinka är en sak,men väldigt många har mycket svårt med vägplacering och att hålla sig i en fil korrekt.
Lär er köra bil eller åk taxi/kommunalt.....
Skrivet 12 dec 2011 17:49 Kloker
Jag håller i princip 5 km/tim över gällande hastighet, åtminstone på E18. Men vig halt väglag anpassar jag min körning efter gällande omständigheter vilket kan innebära t ex 80 km/tim. Farthållaren är i mitt fall något jag inte vill vara utan. Men bara för att det står 100 på E18 så kan man helt enkelt inte köra 100 under årets alla 365 dagar.
Skrivet 12 dec 2011 18:36 Kirre
Jag låter andra köra som de vill utan att reta upp mig. Vill någon tränga sig så säger jag varsågod! Vill någon annan strunta i högerregeln så gör det då, jag släpper gärna fram honom/henne. Vill de köra för fort eller krypa fram så varsågod. Varför reta eller stressa upp sig på sådant?
Skrivet 12 dec 2011 21:24 Appe
Kör lika mycket i Sthlm som i V-ås, och man blir lika bra insläpt här som där i köerna.
skilnaden är att vi västeråsare tvekar och visar inte vad vi vill göra. som i morse på björnövägen, alla stod bara stilla och väntade på att någon skulle släppa in, när det blev min tur så körde jag och blev hur bra som helst insläpt på Björnövägen.
så västeråsare visa vad ni vill göra i trafiken så ska ni se det flyter bra
Skrivet 12 dec 2011 22:41 Obstinat
Det är vanligt att hastighetsmätaren visar 5 för mycket. De som prompt håller på 50km/tim på vägar de inte förstått har fått hastigheten höjd till 60, där kör de 45 och kanske att någon som läser här kan förstå varför andra blir irriterade när de har den körstilen.
Det är väldigt vanligt att folk kastar sig ut på vägen mitt framför så man får bromsa. De tycks tro att de är de bakomvarande som måste hålla avstånd bara de fått ut bilen helt på vägen. Troligen samma klientel som kör för sakta då detta hör ihop. Inga fartgalningar alltså.
Slöandet till och från rödljus visar också på stort ego och vilja att förstöra trafikflödet. Nu kan man hävda "eco driving".
Att inte blinka innan man svänger för att visa vad man TÄNKER göra är det väldigt få som förstår. Jag är säker på att de som påbörjar blinkers samtidigt med sväng inte vet bättre och bör således inta ha körkort.
Så mycket problem vi har i trafiken då Polisen talat för mycket om hög hastighet endast.
Skrivet 13 dec 2011 06:40 Vås4ever
Typiskt småstadsproblem. Livet är värt att offras bara man kommer först.
Skrivet 13 dec 2011 09:25 Lasse_
Det som ofta föranleder trafikstockningar i Västerås är de i mitt tycke obegripliga försämringarna av vägnätet.
Flerfiligt blir till enkelfiligt med resultatet att det blir mer köbildning.
Detta eftersom samma mängd bilar ska rymmas på mindre area asfalt.
När Västerås vägnät planerades för 30-40 år måste någon ha tänkt till.
Flerfiligt på Stockholmsvägen, på cityringen, på avfarter från E18(Kopparbergsvägen från Köpingshållet) för att nämna några exempel.
Sedan finns det ett antal felplanerade rondeller med Hökåsen rondellen som största aber.
Varför inte införa mer flerfiliga vägar för att få bättre flyt i trafiken med mindre utsläpp som resultat?
Norrleden/Österleden skulle kunna ha två filer i vara riktning samt ha 70 km/h som hastighetsbegränsning. När man kommer in till Västerås från Salahållet så blir det enkelfiligt. Varför inte göra det tvåfiligt så att köerna minskas?
Det kan knappast finnas några hållbara skäl till att ha köer i Västerås?
Skrivet 13 dec 2011 09:54 SL
Antagonisten skrev:
Det är ju så att den som blinkar och gör ett filbyte går fri medan den som dammar in i arslet på bilen som blinkar blir vållande. Helt rätt! Man ska alltid tänka att bilister du möter kommer göra korkade misstag och därför ska DU visa hänsyn i trafiken.
Det finns två ställen i Västerås där folk inte fattar trafikreglerna och det första är Bäckbyavfarten vid Erikslund där man har väjningsplikt i VÄNSTER körfält på avfarten, men egen fil när man ska svänga HÖGER och INTE väjningsplikt. Att detta ska vara så förbannat svårt att fatta förstår jag inte. Vägskyltar som är till VÄNSTER om din fil gäller INTE dig, OM det inte är en hastighetsförändring!
Det andra stället är Kopparbergsvägen när man svänger ut från Kopparlunden vid 16-tiden. Det är TVÅ filer som går ihop till en fil uppe vid OKQ8, varför inte utnyttja BÅDA filerna och sen köra blixtlåsprincipen? Nej, det ska blinkas och tutas när man blinkar vänster och försöker svänga in i vänsterfilen när man kommer från Kopparlunden. FAIL!
Inte riktigt rätt ang, filbyte! (det finns undantag)
I en cirkulationsplats är det är ALLTID den som byter fil som är vållande (ur lagens synpunkt) vid en kollision då denne blir påkörd bakifrån..
Skrivet 13 dec 2011 10:01 SL
Det verkar också som att tekniska nämnden har missat att det saknas en skylt där ett hastighetsbyte sker. Jag talar om korsningen skultunavägen-norrleden vid Billsta (den med trafikljus) då de som kommer ifrån Rönnby/Billsta/Skultuna och ska svänga vänster inte från nån uppmaning om att det sker ett hastighetsbyte från 50km/h till 70km/h, då det är 70km/h som gäller på hela norrleden.
Detta resulterar i att det för många går i ca 45km/h hela vägen till 70-skylten som sitter uppe vid åshagen och detta bildar köer i morgontrafiken och så fort det blir tvåfiligt i höjd med Konsum Gryta så är det så otroligt många som ska trycka sig ut i vänsterfilen och leka rallyförare pga irritation över att det går så "långsamt".
En annan orsak till köer vid obevakade korsningar i Västerås idag är att folk INTE kan PLANERA sin körning, t.ex. kolla höger/vänster medan de rullar fram mot en korsning med fri sikt 300m åt båda håll utan de ska åka fram, stanna, och sedan titta..
Skrivet 13 dec 2011 10:06 smith
Lasse_ skrev:
Det som ofta föranleder trafikstockningar i Västerås är de i mitt tycke obegripliga försämringarna av vägnätet.
Flerfiligt blir till enkelfiligt med resultatet att det blir mer köbildning.
Detta eftersom samma mängd bilar ska rymmas på mindre area asfalt.
När Västerås vägnät planerades för 30-40 år måste någon ha tänkt till.
Flerfiligt på Stockholmsvägen, på cityringen, på avfarter från E18(Kopparbergsvägen från Köpingshållet) för att nämna några exempel.
Sedan finns det ett antal felplanerade rondeller med Hökåsen rondellen som största aber.
Varför inte införa mer flerfiliga vägar för att få bättre flyt i trafiken med mindre utsläpp som resultat?
Norrleden/Österleden skulle kunna ha två filer i vara riktning samt ha 70 km/h som hastighetsbegränsning. När man kommer in till Västerås från Salahållet så blir det enkelfiligt. Varför inte göra det tvåfiligt så att köerna minskas?
Det kan knappast finnas några hållbara skäl till att ha köer i Västerås?
Mkt bra skrivet!!!!
För ca 10-15 år sedan så var det betydligt mindre trafik oxå
Om befolkningen har växt med dryga 10 000 personer o 1 av varje har bil , ja då är det j inte så svårt att räkna ut att det blir kaos!
Men dessa stadsplanerare är ju "bara" skrivbordsindianer. och på papper funkar nog det mesta!
och det kommer och bli värre är jag rädd för.
Sen är ju bilisterna i denna stad under all kritik!
Skrivet 13 dec 2011 10:12 SL
Vid motorvägskörning i Västerås så är det också vissa problem, till exempel med de som byter fil och ska påbörja en omkörning av t.ex. en lastbil, UTAN att titta i bakspegeln och de upptäcker således inte bakomvarande bilar som redan ligger på omkörning och tvingas tvärnita pga att någon annan var ouppmärksam.
Jag har kört bil på motorvägen i Tyskland, och där används vänsterfilen ENBART till omkörning, folk tittar i spegeln, blinkar, kör om så fort de kan, blinkar tillbaka och byter fil så att fler kan köra om.
Medan det kan ta över en 2km lång sträcka för vissa personer att masa sig om en enda lastbil/buss/bil med släpvagn här.. (ca 1,5 min vid 90km/h)
Skrivet 15 dec 2011 20:03 barracuda
Huvudproblemet är att vägarna har blivit sämre efter att politikerna har sänkt hastigheter och täppt till filer, med följd att det bilvit sämre rytm och högre miljöpåverkan. Självklart bidrar dessa faktorer till trafikanternas sämsta sidor och hetsigt tempo.
Alla jämförelser med Sthlm som något fantastiskt ställe att köra bil i köper jag inte. Testa att åka Essingeleden under de trafikintensivare perioderna och se hur kassa de är att åka där. Inte bara där för den delen, utan lite överallt, det byts vilt mellan filer och trängs vid infarter för att sedan klämma sig in precis där det smalnar av. Väggrenskörning och bussfilshets..
Det är inte optimalt att utnyttja båda filerna om det innebär att tempot måste sänkas pga ena filen upphör existera och måste samordnas, då är det lång bättre med en enda fil som håller en jämn och hög hastighet. Både rent samhällsekonomiskt och ekologiskt.
Skrivet 17 dec 2011 08:39 Guldis
HMM, jag tycker trafiken fungerar fint i Stockholm. Önskar att även Västeråsarna kunde få lite mera flyt, smidighet och hänsyn i trafiken så som i Stockholm, och det gäller även cykellister och gående.
Skrivet 17 dec 2011 08:53 Guldis
Motorvägarna i Tyckland är ett föredömme :) :) Hade de bara lite mera sol med svag vind för att slippa bilavgaserna, Negativt tycker jag är typ på kvällar i hel-disigt väder, stillastående luft och kö/långsamgående trafik. Det är pyrt, då längtar jag hem till den sega klumpiga Västeråstrafiken :)
Skrivet 19 dec 2011 15:09 boggy
@ Guldis
Har åkt ganska mycket på motorvägarna nere i Tyskland de senaste månaderna och är väl lite mer begränsat positiv. Det är en enorm lastbilstrafik i kombination med högt uppdrivna hastigheter. ”Megaolyckshändelserna” den senaste månaden (passerade en av dom) den senaste månaden talar sitt tydliga språk. Folk i trakten tar faktiskt andra vägar. Att på A7:an och i becksvarta natten behöva ligga på runt 160 km för att inte bli ”överkörd” är inte helt bra – på dagen dock inga problem.
Västerås står i brytning mellan en landsortsstad och en större stad. I en landsortsstad kan man tillåta sig ”lyxen” att vara grinig och skita i regler och då det här med att tala om var man tänker sig åka (dvs. att inte använda körriktningsvisare) en enligt många ett onödigt påfund.
Men i en större stad eller storstad funkar inte detta – där måste man hjälpas åt annars funkar ingenting. Det krävs en viss mental vuxenhet för att klare av storstadstrafik – och den har inte alla i Västerås än.
Skrivet 23 dec 2011 10:13 XC70
Eftersom jag VET att 95% av alla förare i trafiken inte ens har hälften av den kompetens vad gäller bilhantering, trafikkunskaper, förmåga till analytiska bedömingar i vad som hände runt omkring bilen och vad som kommer att hända i kommande steg så visar jag särskid hänsyn och är extra snäll. Jag håller avstånd så de mindre begåvade planerarna kan få kasta sig in sista minuten framför mig och jag tutar inte ens då.
Är man duktig och har kompetens i trafiken har man även överseende med dom som inte är lika kompetenta bakom ratten!
Skrivet 26 dec 2011 22:57 @lfahane
VARFÖR är det så förtvivlat svårt för så många i Västerås att fatta hur högerregeln fungerar?
Skrivet 27 dec 2011 06:55 Kraxen
Dåliga bilförare har det alltid funnits. Men nu har stressen ökat i trafiken och de flesta skall komma fram först....
Skrivet 28 dec 2011 11:18 boggy
@ XC70
Jag resonerar väl inte riktigt på samma sätt som du men resultatet blir ungefär det samma.
Eftersom jag VET att jag säkert gör minst ett fel varje gång jag sätter mig bakom ratten så räknar jag med att även andra kan begå misstag och göra fel. DÄRFÖR brukar jag också vara generös mot mina medtrafikanter.
Från mina tidigare professioner VET jag att är man duktig, motiverad och har ambitionen att göra allt till 100 % rätt så kommer man sällan upp till mer än 98 %. Så att göra fel i minst två fall av hundra tillhör dessvärre människans skröpligheter.
Är man mindre duktig och motiverad etc. då sticker det snabbt uppåt men de 2 procenten fel i ”manuella operationer” är näst intill omöjligt att komma under. Det är bl.a. därför som vi har robotar och maskiner i våra industrier.
Nu är ju du – förstår jag - det lysande undantaget från detta och därmed aldrig själv gör några fel. Men vi andra är ju som sagt inte i den avundsvärda situationen.
Skrivet 6 jan 2012 12:01 marjan
Om alla känner ansvar skall man även respektera vägskyltar och känna till dess innebörd.
Som ex, kör dagligen E18 och passerar Korsängsmotet. Inte många billister har uppmärksammat att de som skall ner på E 18 skall vänta tills de kan köra ut på E 18. Man har nämligen inte Hö regel där utan skylt "att lämna företräde". Sen kan inte Västmanlänningen,"blixtlås" smidigheten.
Visa vänlighet och le istället för att tuta och peka finger.
Skrivet 6 jan 2012 13:02 Linus
Högerregeln "LÄR ER DEN!", cyklister och att folk ligger och stoppar upp trafik i vänsterfilen är fruktansvärt irriterande.
Sen bör man se över zebralagen för den förstör bara miljön och orsakar olyckor.
Skrivet 8 jan 2012 08:15 boggy
@ marjan
Skall kolla in din "lämna företräde-skylt" vid Korsängsmotet. Sedan håller jag med dig om att Västmanlänningen som regel är dålig på "blixtlåset".
Men jag tycker att vi har börjat förstå vitsen med att använda vänsterfilen vid Önstakrysset på Norrleden. Är det så många bilar i kö i högerfilen så att man spärrar för dom som skall svänga höger in mot Önsta lägger jag mig i vänsterfilen i stället.
Står jag sedan först i vänsterfilen tar jag det som regel väldigt lugnt över korsningen - fäller ut körriktningsvisaren åt höger för att markera att jag avser byta körfält då ”mitt” körfält tar slut. Genom att ta det väldigt lugnt uppstår det alltid en lucka i högerfilen – mycket smidigt och bra.
Ibland känner sig tydligen den som står först i högerfilen lite ”provocerad” över att jag står i vänsterfilen. Resultatet blir att ”han” sätter en väldig fart när det blir grönt – vilket passar mig perfekt – då bildas en stor lucka för mig att använda för byte av körfält.
Skrivet 21 jan 2012 14:07 Obstinat
Många talar om att stressen i trafiken har ökat. För mej är stressen helt beroende av de som inte kan köra bil, de kör som om de vore påverkade av droger eller alkohol. Dessa sniglar som vinglar omkring gör att man måste köra om dem då det är jobbigt att ligga bakom en labil förare som kan tvärnita när som helst och vars hastighet varierar det grövsta.
När jag är ensam på vägarna runt Västerås är jag väldigt avkopplad och kör nästan aldrig för fort.
Kanske att jag borde ringa polisen och uppge bilnumret när jag ser bilister vingla omkring?
Kanske de ÄR drogade/alkoholpåverkade när de inte klarar att köra i trafiken med vettig acceleration, fart och reaktion med blinka, filbyte i tid och rätt plats?