Hund svårt skadad vid vargattack
Nioåriga bordercollien Tony blev vargbiten i halsen, buken och ljumsken. Nu överväger jaktvårdskonsulenten Lars Björk att ansöka om skyddsjakt.
Relaterat
Bordercollien har vårdats på Strömsholms djursjukhus för skador han fick i fredags när han drabbade samman med två vargar.
Det skedde nära en gård i Gullarsbo, mellan Svanå och Ramnäs, där hunden vistas om dagarna när hans matte Marita Lindström arbetar.
– Det verkar som att han kommer att klara sig, veterinären har kunnat ta bort dränaget ur buken, säger Marita Lindström.
Hunden hade allvarliga bettskador. Bukhinnan hade perforerats på nio ställen.
Tonys dagmatte och husse är fårägare. De märkte att något inte var som det skulle i fredags. Fåren stod hoptryckta i en klunga i hagen. När paret gick ut för att undersöka saken smet Tony ut, liksom parets egen schäfer.
Hundarna hade fått vittring på två vargar som befann sig bakom vedboden.
Vargarna och hundarna försvann in i skogen. Paret såg inte såg vad som hände, men hörde ljud av slagsmål. Efter fem minuter kom Tony tillbaka ensam.
Det dröjde ytterligare 20 minuter innan parets egen schäfer visade sig igen. Den hade klarat sig oskadd men när lugnet lade sig upptäckte man att Tony var skadad.
När Marita Lindström kom till gården var han påverkad av skadorna och smärtan. Hon tog Tony till veterinär.
Hon är övertygad om att vargarna hade bitit ihjäl hennes bordercollie om det inte varit för schäfern.
Nu hoppas hon att Tony kan komma hem snart. Förhoppningsvis redan i dag eller i morgon. Om och när han blir frisk har hon inga betänkligheter att låta honom vistas på samma gård igen.
– Absolut vågar jag det, det var en ren olyckshändelse att hundarna smet ut.
Hon känner inget agg mot vargar, men tycker att individer som vågar sig nära hus och människor bör avlivas.
– Normala vargar rör sig inte bland människor. Men vargarna i det här reviret är inte normala. De stryker omkring nära husen. Jag har själv sett dem två gånger.
Jaktvårdskonsulenten Lars Björk från Svenska Jägareförbundet inspekterade bett-skadorna.
– Det är varg, ingen tvekan. Han är biten tvärs över.
Det är vargar ur Skultuna-Västerfärneboreviret som orsakat skadorna, säger han. Kullen består minst av ett föräldrapar och sju valpar.
Lars Björk överväger att ansöka om skyddsjakt. Han ska diskutera saken med Lantbrukarnas riksförbund, som för fårägarnas talan.
Före jul beslutade regeringen om vissa förändringar kring skyddsjakt. Enligt Lars Björk ska Naturvårdsverket bli generösare med att bevilja skyddsjakt, men det har inte specificerats närmare vad det innebär.
De gamla reglerna krävde antingen minst fyra angrepp på hundar eller fyra angrepp på får. Skultuna-Västerfärneborevirets vargar har stått för tre mot hundar och två mot får.
– Det här kan vara ett bra tillfälle att testa vad regeringens beslut betyder.
Att hundarna jagade efter vargarna gör ingen skillnad. Naturvårdsverket räknar det ändå som ett angrepp, enligt Lars Björk.


1 m/s


































Senaste kommentarerna:
Skrivet 3 jan 2012 10:20 tigge_bus
Och detta hade inte hänt om hundarna inte hade varit lösa...
Skrivet 3 jan 2012 10:38 B-O Gavne, Västerås
ALLTSÅ vi människor sliter ju med att, också rent utrota! Mycobacterium tuberculosis. ..ni vet bakterien som förorsakar tuberkulos. -Å va fö´ de??
Den har ju också rätt att leva, precis som med vargarna.
Skrivet 3 jan 2012 10:43 hotrod
vargens fel igen håll hundar kopplade så behöver det inte hända sluta tjafsa om vargen den har varit i skogen före er tid kanske skulle ha jakt på lös springande hundar
Skrivet 3 jan 2012 10:49 Oberoende Demokrat
Hade inte vargarna gått in på hundarnas revir hade detta aldrig hänt.
Hunden är människans bästa vän!
Skrivet 3 jan 2012 10:57 Skyddsjakt, ja tack!
tigge_bus skrev:
Och detta hade inte hänt om hundarna inte hade varit lösa...
Vad vill du säga med den kommentaren?
Att hundägaren får skylla sig själv som inte har hundarna kopplade inomhus och att de smet ut eftersom de fick vittring?
Skrivet 3 jan 2012 11:46 karlsson23
Hade inte vargarna gått in på hundarnas revir hade detta aldrig hänt.
Hur kan man skriva detta ?
Är det inte vi mäniskor som bygger ut hela tiden och förstör derar revir ?
Skrivet 3 jan 2012 12:06 robert
Varg eller inte varg. Den stora frågan här är väl hur man kan döpa en bordercollie till Tony? ;)
Skrivet 3 jan 2012 12:46 JockeLarsson
robert skrev:
Varg eller inte varg. Den stora frågan här är väl hur man kan döpa en bordercollie till Tony? ;)
Haha fick mig ett gott skratt! :)
Skrivet 3 jan 2012 13:18 TrorPåGudOmDuTrorPåZeus
tigge_bus skrev:
Och detta hade inte hänt om hundarna inte hade varit lösa...
Skyddsjakt, ja tack! skrev:
Vad vill du säga med den kommentaren?
Att hundägaren får skylla sig själv som inte har hundarna kopplade inomhus och att de smet ut eftersom de fick vittring?
Ska vargen skylla sig själv istället menar du? Vargen ska inte behöva lida för att lösa hundar söker upp dem i skogen. När vargen söker upp hunden i hundägarens hus kan du skylla på vargen, inte när situationen är omvänd.
Skrivet 3 jan 2012 14:17 Henkka
Detta kommer bara att bli vanligare och vanligare. Det finns ingen naturlig vargstam med normalt beteende i Sverige då den är utdöd sedan länge.
Den nuvarande består av djurparksvargar och dess avkommor som saknar den naturliga rädslan för människor och dessutom ser oss som en källa till föda (precis som det var i djurparken).
Denna kombination kommer att få mycket tragiska följder förr eller senare. Då är det inte lilla fido som blir en tuggleksak/lunch utan någons barn.
Vänta bara... det är bara en tidsfråga.
Skrivet 3 jan 2012 16:22 HTTP
Om hunden hade slitit sig och sprungit ut i vägen och blivit påkört, vems fel hade det varit?
Om hunden hade slitit sig och sprungit ut och bitit en förbipasserande person på gården som hade gått vilse, vems fel hade det varit?
Det är så lätt att i detta fall direkt peka ut vargen som förövaren för rovdjur har inga rättigheter och man behöver inte, som Lars Björk säger, titta hur situationen uppkommit utan bara se slutresultatet. Man har all rätt i världen att fabulera vad som hänt och vad rovdjuren hade för beteende utan att varken presentera fakta eller bevis. Så det är klart att vargen förlorar varje dag i veckan. Människan har inga som helst skyldigheter mot rovdjuren och det är därför vi har den situation vi har idag. Sunt förnuft har sedan länge lämnat landet.
Skrivet 3 jan 2012 16:31 Skyddsjakt, ja tack!
tigge_bus skrev:
Och detta hade inte hänt om hundarna inte hade varit lösa...
Skyddsjakt, ja tack! skrev:
Vad vill du säga med den kommentaren?
Att hundägaren får skylla sig själv som inte har hundarna kopplade inomhus och att de smet ut eftersom de fick vittring?
TrorPåGudOmDuTrorPåZeus skrev:
Ska vargen skylla sig själv istället menar du? Vargen ska inte behöva lida för att lösa hundar söker upp dem i skogen. När vargen söker upp hunden i hundägarens hus kan du skylla på vargen, inte när situationen är omvänd.
Och vart skrev jag att vargen skulle få skylla sig själv?
Mer än att jag använde ett pseudonym som visar att jag är för skyddsjakt..
Vilket kan behövas för att få bort störda vargar som stryker runt våra husknutar. Men bor man inne i storstaden så behöver men ju inte oroa sig för att nästa offer är ett litet barn el dyl.. Men å andra sidan så skulle väl det barnet få skylla sig själv som inkräktar på vargens revir.. eller?
Skrivet 3 jan 2012 19:12 Dvořák
Hur kommer det att låta när ett barn blir bitet av varg ??. Då kanske vargkramarna äntligen håller truten.
Skrivet 3 jan 2012 19:19 mcm454
Nu är det 4 tillfällen mot hund. Vart en tagen idag oxå.
HTTP: Läs artikeln!! Vargarna var bakom vedboden. Sen om det betyder att dom var i skogen eller liknande i närheten till vedbod så är det för nära.
Stadsmänniskor som snackar om lösa hundar. Nu får ni ge er. Ska en jakthund vara kopplad?
När vargar fanns i större mängd i Sverige var befolkningsantalet helt annorlunda. Varg i Västmanland är bara helt fel.
Skrivet 3 jan 2012 19:28 mcm454
HTTP och andra som gillar varg. Bor ni i stan? I så fall bör ni omgående riva era bostäder som förstört habitat för allehanda djur och bör omgående flytta ut till ett tält eller hydda i skogen och leva av det marken runt er ger. Hur kan ni förstöra så mycket av den natur ni värnar om bara för att ni ska skydd och värme.
Sen era platt-tv och laptops som förstör planeten med utsläpp och naturresursutarmning.
Den dom som har hund och värnar vargar. Hur kan ni ta ett djur som är sönderavlat för att du vill ha en ras som du tycker är fin. Deras förfäder levde oxå i frihet men har förslavats för ert eget nöjes skull. Att äga djur går inte hand i hand med att värna om andra djur. I så fall är det dags att adoptera en VARG!!
Skrivet 3 jan 2012 20:33 Motvallskäring
Jag är generellt emot vargjakt, men om vargens naturliga skygghet för människan försvinner och den envisas med att hela tiden dyka upp i människans närhet är det dags att ingripa och skrämma bort den med skrämselskott. Är man rädd om sina hundar bör man inte skicka dem efter vargen, som givetvis försvarar sig. Vem skulle inte det med en hund i hasorna? (Obs! Jag älskar hundar.) Den absolut sista utvägen är att skjuta vargen, men bara om den gått till attack mot människor.
Skrivet 3 jan 2012 22:40 Johan R
Motvallskäring skrev:
Jag är generellt emot vargjakt, men om vargens naturliga skygghet för människan försvinner och den envisas med att hela tiden dyka upp i människans närhet är det dags att ingripa och skrämma bort den med skrämselskott. Är man rädd om sina hundar bör man inte skicka dem efter vargen, som givetvis försvarar sig. Vem skulle inte det med en hund i hasorna? (Obs! Jag älskar hundar.) Den absolut sista utvägen är att skjuta vargen, men bara om den gått till attack mot människor.
Det är just det som kommer att hända om alla vargkramare ska få som de vill.. att vargen tar en människa..
Men det kanske är först då som de förstår att vargstammen i Sverige inte är frisk.. En frisk varg skyr människan av helt naturliga skäl.
Vargen är ingen gullig hundvalp som man daltar med! Som vissa verkar tro. Blir den närgången ska den antingen skrämmas bort eller avlivas..
Skrivet 3 jan 2012 23:38 mi0224
sluta dalta med dessa vargar..? o hur många av er som skriver att man inte ska begära skyddsjakt bor mellan skultuna/västerfärnebo?? om ni inte bor i "vargens revir" tänk er in hur de är för en annan ja har själv suttit o fikat med min fru på morgonen o sett grannen gå förbi tomten strax efter en varg som fått "vittring" på hunden lr liknande o hur ska man våga ha småbarnen ute o leka?! som sagt de dröjer väl inte länge fören de är dom som står på "mat listan" men då är de okej lr vadå är de inte bättre o se till att de inte händer ? lr ska nån säga då varför hade du ungen fri på tomten ? haha lite sjukt hur folk tänker men tur är väl att man har ytrande frihet i sverige..? o om man inte ska avliva dom så fånga då in dom o släpp dom inne i v-ås city o kolla om de blir annan ton på folket hahah
Skrivet 3 jan 2012 23:39 Malleus
mcm454: "Stadsmänniskor som snackar om lösa hundar. Nu får ni ge er. Ska en jakthund vara kopplad?"
Är jägare så dumma att de tror skogarna är UTAN rovdjur? Eller har folk fått för sig att skogarna finns till för att jägarna ska få springa omkring och leka "macho" bäst de vill? Har man en hund okopplad i skogen, var beredd på att det FINNS andra djur där!
Skrivet 4 jan 2012 01:28 HTTP
mcm454 skrev:
Nu är det 4 tillfällen mot hund. Vart en tagen idag oxå.
HTTP: Läs artikeln!! Vargarna var bakom vedboden. Sen om det betyder att dom var i skogen eller liknande i närheten till vedbod så är det för nära.
Stadsmänniskor som snackar om lösa hundar. Nu får ni ge er. Ska en jakthund vara kopplad?
När vargar fanns i större mängd i Sverige var befolkningsantalet helt annorlunda. Varg i Västmanland är bara helt fel.
Vargen var bakom vedboden, helt naturlig beteende när det inte fanns någon människas närvaro, visa mig fakta som säger att det skulle på något sätt vara onormalt? Vargarna flydde fältet när människan i huset gjorde sin närvaro känd för vargarna, helt normalt, om de hade behållt sin position skulle det varit onormalt och varit befogat om beslut av skyddsjakt. Hundarna har tydligt visat att de inte är att lita på samtidigt som kontroll över hundarna varit obefintlig. Du får tycka att avståndet är för litet men det är din åsikt och behandlas som sådan men kom inte och påstå att det på något sätt skulle vara onormalt eller att vargarna på det sättet skulle vara oskygga. Innan utrotningen av vargen var vi runt 3 miljoner och vi levde med tusentals vargar, hur kan ett par hundra vargar vara ett problem när vi bara är 3 gånger fler?
Skrivet 4 jan 2012 01:32 HTTP
mcm454 skrev:
HTTP och andra som gillar varg. Bor ni i stan? I så fall bör ni omgående riva era bostäder som förstört habitat för allehanda djur och bör omgående flytta ut till ett tält eller hydda i skogen och leva av det marken runt er ger. Hur kan ni förstöra så mycket av den natur ni värnar om bara för att ni ska skydd och värme.
Sen era platt-tv och laptops som förstör planeten med utsläpp och naturresursutarmning.
Den dom som har hund och värnar vargar. Hur kan ni ta ett djur som är sönderavlat för att du vill ha en ras som du tycker är fin. Deras förfäder levde oxå i frihet men har förslavats för ert eget nöjes skull. Att äga djur går inte hand i hand med att värna om andra djur. I så fall är det dags att adoptera en VARG!!
Vem tror du att du är? Vad vet du om mig? Vad du överhuvudtaget vad du svamlar om? Jösses.
Skrivet 4 jan 2012 02:30 JohnnyPuma
Vilket oerhört imbecillt nonsens! En bordercollie som överlever en attack av inte bara EN utan TVÅ vargar? Det är ju direkt trams, och vad gjorde hundarna lösa i första taget i ett förmodat vargrevir? Ännu ett förfinat levande åtelbete, eller? En varg fäller en älg rätt enkelt om den vill, men denna ståljycke hade superkrafter eller?
"Jaktvårdskonsulenten Lars Björk från Svenska Jägareförbundet inspekterade bett-skadorna." - Ja, alla vet ju att jägare är väldigt objektiva i vargfrågan... Också ett klavertramp av rang, men inget nytt under solen från jägarhåll direkt.
Och VLT, ni kanske borde se över er källkritik ett par extra gånger? Allt är inte direkta sanningar för att jägare och dess sympatisörer säger en sak direkt. Läs bara kommentarerna så förstår ni vad jag försöker påskina för nivå på resonemangen från många av dom.
Ge fan i att hetsa mot vargarna! De har sin plats här med som alla andra!
Skrivet 4 jan 2012 02:36 powerace
Alla som är FÖR varg bor inte i stan. Jag och många andra gillar inte när varghatare talar för "hela landsbygden" Vidta de åtgärder som finns, stängsel. Skaffa en hund som håller varg borta (finns) sluta vara så envisa att släppa hund på jakt i vargrevir i onödan, tar vargen hunden då är det självförvållat. Hund spårar OFTA varg och vargen måste ta hunden för att freda sig. Att kalla vargar för "onaturliga, halvtama" är löjligt. Varg syns. passerar bebyggelse ibland och vargen ÄTER INTE BARN. Sluta sprid er skräckpropaganda land och rike runt.
Skrivet 4 jan 2012 04:05 Sverdofskij
Det är det mest skämtsamma artikel jag har läst hittills, mannen skickar två hundar lösa för att gå på vargarna och söker efter det skyddsjakt på vargarna, hur dum kan en människa vara? Vi får nog vänta med att den första människan blir tagen av vargen, vilket aldrig kommer att hända. Sluta med att kommentera om hur farlig den är, för den är som ett lamm och inte ett dugg farligare för människan.
Skrivet 4 jan 2012 08:02 Tussilago
Man kan inte utrota alla farliga djur, helst i ett land som Sverige som knappt har några. Tänk vad en australiensare skulle gapskratta åt det här artikeln....
Skrivet 4 jan 2012 08:55 sense
Jag skulle vilja skicka en hälsning till Tony och hans matte! Tänker på er och hoppas att han blir återställd. Så rörande med schäfern som försvarade hans liv, jag får tårar i ögonen.
Jag talar ur ett perspektiv som djurägare. Det är otäckt och upprörande att ens förutsättnigar till ett rikt friluftsliv har begränsats. Livskvaliteten för både mig och min hund har drastiskt färsämrats sedan vargens intåg. För det är faktiskt så det är. Våra marker och gårdar har varit fria från varg i många generationer och det är klart att det innebär en otrygghet att leva med rädslan att någon av de mina, oavsett om det är husdjur, boskap eller människor ska drabbas. Vi har haft besök av vargen ända upp vid vår trapp, det är inte kul. Mina förutsättningar har ändrats. Jag hade aldrig valt att skaffa får för att hålla gamla betsemarker öppna, hund eller katt om jag vetat att man planerat att återinföra vargen till Sverige. Då hade jag i stället valt att låta marken växa igen och bo inne i sta´n
Skrivet 4 jan 2012 11:04 Skyddsjakt, ja tack!
JohnnyPuma skrev:
Vilket oerhört imbecillt nonsens! En bordercollie som överlever en attack av inte bara EN utan TVÅ vargar? Det är ju direkt trams, och vad gjorde hundarna lösa i första taget i ett förmodat vargrevir? Ännu ett förfinat levande åtelbete, eller? En varg fäller en älg rätt enkelt om den vill, men denna ståljycke hade superkrafter eller?
"Jaktvårdskonsulenten Lars Björk från Svenska Jägareförbundet inspekterade bett-skadorna." - Ja, alla vet ju att jägare är väldigt objektiva i vargfrågan... Också ett klavertramp av rang, men inget nytt under solen från jägarhåll direkt.
Och VLT, ni kanske borde se över er källkritik ett par extra gånger? Allt är inte direkta sanningar för att jägare och dess sympatisörer säger en sak direkt. Läs bara kommentarerna så förstår ni vad jag försöker påskina för nivå på resonemangen från många av dom.
Ge fan i att hetsa mot vargarna! De har sin plats här med som alla andra!
Läs hela artikeln innan du uttalar dig!
Du frågar vad hundarna gjorde lösa..
Hade du last artikeln, så hade du vetat det..
Eller så har du bara dålig läsförståelse..
Sen så har du fel i att "en" varg lätt fäller en älg..
Vid stora byten så jagar vargen i flock.. Skolkade du från den lektionen i skolan?
Vidare så dödar vargen sällan en rival.. Döden brukar kunna bli en olycklig omständighet..
Skrivet 4 jan 2012 14:11 Johan R
Sverdofskij skrev:
Det är det mest skämtsamma artikel jag har läst hittills, mannen skickar två hundar lösa för att gå på vargarna och söker efter det skyddsjakt på vargarna, hur dum kan en människa vara? Vi får nog vänta med att den första människan blir tagen av vargen, vilket aldrig kommer att hända. Sluta med att kommentera om hur farlig den är, för den är som ett lamm och inte ett dugg farligare för människan.
Läs artikeln en gång till..
Så kommer du upptäcka hur dum din kommentar är!
Som en liten hint:
Det var ingen som släppte hundarna efter vargarna, de smet ut när de fick chansen..
Skrivet 4 jan 2012 15:48 Oberoende Demokrat
Varför blir vissa männskor förbannade över att andra människor är rädda om sin egendom? Tony blev biten av vargar, varför? Tony jagade två vargar som befannn sig på Tonys revir. Vad gjorde vargarna där, inspekterade de vedträn? Troligen befann de sig där för det fanns en fårflock i närheten. Tony som är en bordercollie vars släkt i generationer tränats för att skydda bland annat får från vargar och andra rovdjur, kände sig föranlåten att jaga iväg de ludna bestarna. De slutade med att han blev skadad, om vargarna blev skadade vet vi inte. Tony fick hjälp av sin kompis i sin iver att skydda fåren. Detta tycker några är för jävligt. De anser att människorna är taskiga som inte tycker om att hundar, får och andra husdjur ska attackeras, skadas eller dödas av vargar som inte på något sätt är naturligt skygga för människor och bebyggelse. Vargen var i skogen först resonerar de och därför har de rätt att lemlästa och skada husdjur, det är naturens gång enliget dem. Hur det gick för fåren ...
Skrivet 4 jan 2012 16:40 Perentie
De är väl ingen fråga om att de är synd om hunden, för att inte säga om ägaren till hunden som fått uppleva de här tragiska! att hunden rymde och hittade vargarna är ju oxå fruktansvärt olyckligt!
MEN... de är ju inte vargens fel? En här sa att bordercollien va framavlad och de stämmer väl inte direkt... BC är avlad för att valla djur... inte för att skydda dem (de finns de andra hundar som gör)..
Att vargar ser hundar som rivaler/fiender är de ju ingen snack om... och vargen gör ju bara det som den är gjord för? Jag förstår att folk kanske inte vill ha vargar runt knutarna på hemmet... men de måste ju finnas nått annat sätt att skydda sig utan att behöva skjuta djuren??
Skrivet 4 jan 2012 19:49 Hundägaren
Jag som är hundägare vågar inte gå i skogen å va jag har hört så kommer vargarna in mot skultuna pga att vargarna kan inte urskilja om de är vargtikar eller hundtikar som löper. border collie är en hundras som vallar bla. gäss, får, getter å så vidare. Och en fråga är att varför skaffar fårägaren inte lama djur som kommer nära fåren å vaktar dom eller inte skaffa 2-3 hundar som är utsedda att vakta får. då ska dom hundarna vara nära fåren dygnet runt. å då vaktar dom fåren.
Skrivet 5 jan 2012 00:47 Motvallskäring
"hundarna smet ut". Har man vargrevir i sin nära omgivning får man se till att hundarna inte smiter ut om man är rädd om dem, eller var detta påstående bare en förevändning att få "skydds"jaga varg? Vargen försvarar sitt revir, som vilket annat djur som helst. Vi människor försvarar ju också vårt revir om någon annan försöker ta sig in till oss, så vad är det som är så konstigt med det? Tycker synd om hundarna som används till rovdjursjakt. Låt dem jaga en boll i stället, vilket är betydligt säkrare!
Skrivet 17 jan 2012 13:03 Tinis
JohnnyPuma skrev:
Vilket oerhört imbecillt nonsens! En bordercollie som överlever en attack av inte bara EN utan TVÅ vargar? Det är ju direkt trams, och vad gjorde hundarna lösa i första taget i ett förmodat vargrevir? Ännu ett förfinat levande åtelbete, eller? En varg fäller en älg rätt enkelt om den vill, men denna ståljycke hade superkrafter eller?
"Jaktvårdskonsulenten Lars Björk från Svenska Jägareförbundet inspekterade bett-skadorna." - Ja, alla vet ju att jägare är väldigt objektiva i vargfrågan... Också ett klavertramp av rang, men inget nytt under solen från jägarhåll direkt.
Och VLT, ni kanske borde se över er källkritik ett par extra gånger? Allt är inte direkta sanningar för att jägare och dess sympatisörer säger en sak direkt. Läs bara kommentarerna så förstår ni vad jag försöker påskina för nivå på resonemangen från många av dom.
Ge fan i att hetsa mot vargarna! De har sin plats här med som alla andra!
Skyddsjakt, ja tack! skrev:
Läs hela artikeln innan du uttalar dig!
Du frågar vad hundarna gjorde lösa..
Hade du last artikeln, så hade du vetat det..
Eller så har du bara dålig läsförståelse..
Sen så har du fel i att "en" varg lätt fäller en älg..
Vid stora byten så jagar vargen i flock.. Skolkade du från den lektionen i skolan?
Vidare så dödar vargen sällan en rival.. Döden brukar kunna bli en olycklig omständighet..
Självklart så dödar/skadar vargen en inkräktare, det gör en utbildad skyddshund också!
Det som retar mig mest är att folk inte kan förstå att hunden skall vara kopplad!! Vad skulle du själv göra om någon hotade din familj??
Tänk tanken att någon bara kliver in i din bostad med avsikt för att jaga.... skulle du bara stå där och titta och le? NEJ tror att du skulle försvara familjen precis som vargen gör när någon klampar in hos dom!!!
Skulle vilja se hur du tänker när du stöter på ett vildsvin.......
Skrivet 17 jan 2012 13:21 Tinis
Kommenterar mitt eget citat: Detta var riktat till Skyddjakt ja tack och ingen annan
Skrivet 22 jan 2012 17:02 Butta
Om ni jägare gav fan i att skjuta ihjäl vargarnas naturliga föda(älg och rådjur) så skulle de(vargarna) inte söka sig till områden bebodda av människor. Att ni se skickar ut okopplade hundar i skog och mark så de blir tagna av andra större rovdjur är bara ert egna fel. Skyll inte på rovdjuren. Sen är det faktiskt så, och det vet alla jägare mycket väl, att det inte finns ett enda kännt fall i modern tid då en varg anfallit en människa i Sverige(eller norden) så att försöka skrämma läsarna att vargen kommer ge sig på barn är bara så lågt. Kom med fakta istället. Fast då får ni ju inte jaga varg förstås. Ett varghuvud på väggen i gillestugan vore ju såklart häftigt att ha då ni sitter och ljuger med jägarpolarna...