Vargjakten är överklagad
Elva organisationer och privatpersoner har överklagat länsstyrelsens beslut om skyddsjakt på varg i Skultuna-Västerfärneboreviret.
Relaterat
Länsstyrelsen har skickat dessa vidare till Naturvårdsverket som har avvisat fem.
Föreningen Nordulv begär till exempel att jakten ska stoppas eftersom den är inriktad på föräldraparet, som man anser inte hunnit ge sina valpar tillräckligt med träning att skaffa föda. Nordulv menar att det kan göra att flocken upplöses och att närboende med tamdjur kan få problem.
Även organisationen Wolf Army Sweden menar att valparna inte lärt sig jaga ordentligt och kan bli problemdjur om föräldraparet skjuts och en privatperson anser att valparna kan bli ett problem för både jägare och boende i området.
En person vill stoppa jakten eftersom han anser att det inte finns bevis för att vargparet har skapat några problem.
En annan menar att länsstyrelsen i stället för att ha jakt på vargarna ska hjälpa boskapsägare med stängsel och därefter se att de har skyddat sina djur.
Naturvårdsverket har av-visat överklagandena eftersom den anser att ingen är berörd av länsstyrelsens beslut.
– Vi avgör överklaganden från fall till fall. Den som har rätt att överklaga kan vara den som till exempel har mark, där jakten ska pågå, säger jurist Malin Hollberg Malm vid Naturvårdsverket.
Den närmaste tiden ska Naturvårdsverket också ta beslut om de sex andra överklaganden som länsstyrelsen fått in.


1 m/s


































Senaste kommentarerna:
Skrivet 27 jan 2012 07:20 vltkritiker
Det kunde man ge sig på att det skulle vara någon som skall förstöra för folk som vill ha lugn och ro.
Ta och flytta ut till området där varjen finns sedan skickar du ut dina tamdjur och små barn, så skall du så småningom få se att det är nödvändigt att rens upp bland rovdjuren..
Skrivet 27 jan 2012 07:38 KBVS
Stadsbor ska inte få bestämma över folk på landet. Undersökningen som visar på en acceptans på 71% för varg ger jag inte mycket för. Inte förrän jag sett frågorna och hur de ställts samt hur urvalet av tillfrågade gått till.
Lösningen på problemet kanske kan vara följande.
Oskygga vargar som tex de två som i går morse strök omkring vid församlingsgården i Haraker måste få skjutas bort så att vargen lär sig sky människan och bebyggelse. Samtliga kostnader som uppkommer för att skydda djurbestånd bör betalas av rovdjursföreningarna i första hand men i värsta fall av skattebetalarna. Jag som stadsbo ser hellre att mina skattepengar går till vård, skola och omsorg. Läs vidare på följande hemsida om rovdjurens kostnad och fundera över vad skattepengen ska räcka till. http://www.janmilld.se/rovdjur/kostnader.html
Nä, nog med kramandet av dessa plågoandar nu....
Skrivet 27 jan 2012 07:43 guldlock
Jaaa men visst! Ta hit alla vargar istället. Spelar väl ingen roll om folk lever i skräck för dem. Nej visst, de varken syns eller är det minsta farliga. Vi som är rädda är ju dumma i huvudet. Korkade!
Tycker vargkramarna och de som överklagat själva ska få stå till svars för det som dessa OSKYGGA individer ställer till med så kanske de förstår människors rädsla för dem.
En gång för alla: dessa vargar är inavlade och deras normala beteenden är som bortblåsta! Men vad bryr ni er om det? I era ögon är de väl helt normala, eller hur?
Skrivet 27 jan 2012 08:48 Fyrtifemman
De frågeställningar som bör undersökas är följande och dessa har en direkt påverkan på möjligheten att få tycka i denna fråga:
Tycker du att de som bor mer än 10 mil från en vargrik skog skall ha rätt att tycka i vargfrågan?
Tycker du att de som bor mer än 5 meter ovanför markytan skall ha rätt att tycka i vargfrågan?
Rösta genom att klicka på Ja- eller Nej-knappen. Tyvärr kommer inte tryckningarna att registreras men det kan kanske kännas bättre.
JA O
NEJ O
Skrivet 27 jan 2012 09:14 maud1
skjut älgarna istället ,som bevisligen ger sej på folk
Skrivet 27 jan 2012 09:21 ThaMan
Jag är boende på Träsnidarvägen i Erikslund och där har påträffats varg. Man känner sig inte speciellt trygg när man vet att det förekommer vargar i tätbebygelse, särkilt när man har småbarn.
Finns alltid såna människor som vill ha uppmärksamhet och vill vara tvärtemot alla andra, oavsett sina idiotiska åsikter. Jag har inget emot att vargar får förekomma, men inte utom kontroll.
Skrivet 27 jan 2012 09:27 Stefan B
KBVS skrev:
Stadsbor ska inte få bestämma över folk på landet. Undersökningen som visar på en acceptans på 71% för varg ger jag inte mycket för. Inte förrän jag sett frågorna och hur de ställts samt hur urvalet av tillfrågade gått till.
Lösningen på problemet kanske kan vara följande.
Oskygga vargar som tex de två som i går morse strök omkring vid församlingsgården i Haraker måste få skjutas bort så att vargen lär sig sky människan och bebyggelse. Samtliga kostnader som uppkommer för att skydda djurbestånd bör betalas av rovdjursföreningarna i första hand men i värsta fall av skattebetalarna. Jag som stadsbo ser hellre att mina skattepengar går till vård, skola och omsorg. Läs vidare på följande hemsida om rovdjurens kostnad och fundera över vad skattepengen ska räcka till. http://www.janmilld.se/rovdjur/kostnader.html
Nä, nog med kramandet av dessa plågoandar nu....
Hur exakt har du tänkt att de överlevande vargarna skulle ta lärdom av att deras två "kompisar" blev dödade runt "husknuten i Haraker"?
Vem skulle berätta det för dom? Eller är det så att den övriga flocken står och tittar på när dom två "stryker runt", och lägger ihop två och två.....
Stryka runt husknut = död av kulor från människa???
Kamma dig!
Skrivet 27 jan 2012 09:36 SomeOne
Länsstyrelsen gör ju helt rätt. Är ju personer osv som bor i dessa marker där vargen härjar som ska besluta om sakerna. Inte en massa folk i betonggettona i storstan såklart som inte berörs alls av problemet.
Skrivet 27 jan 2012 10:12 vampirella
Skitbra att ni överklagar tycker jag. Här kommr nåt läsvärt till er som gör en fjäder till en hel höna. sluta överdriv så mycket när det gäller vargen.
Senast en varg dödad ett människa här i Sverige var 18 mars 1821 då sonen till Olof Ersson och Lisa Clasdotter, den 6-årige Anders, från Vatebo i By socken i Dalarna dödades av en av dem mycket omnämnde Gysingevargarne.
I dödboken står det:
"Ihjälrifwen av en warg under det modren war i kyrkan. Faderen hemma och hann med nöd slita barnet sönderrifwet ur wargens mun som bortsprungit med barnet och kastat det öfwer 4 gärdsgårdar."
Ytterligare 8 barn hade dödats av varg i kringliggande socken samme vinter
Skrivet 27 jan 2012 11:38 Karl-Roger
Jag har bott här i trakten nu till och från ett bra tag och har varken sett spår eller annat som tyder på ovanlig varg aktivitet och jag är väldigt mycket ute i naturen och rör mig så det som påstås om de här vargarna tycker jag är rena fantasierna T:ex att de går in i byarna och hotar människorna där det kan inte vara möjligt. Och är man sen djurägare så får man nog se till att det finns bra skydds utrustning till sina tam djur...
Skrivet 27 jan 2012 11:49 Hondaboll
Ni verkar inte fatta att skogen inte är eran och släpper ni lös tamdjur i den så dör dom rätt ofta.
Om en hund springer lös i stan och blir påkörd av en bil så är det ju ens eget fel som lät hunden springa lös.
Skulle du förvänta dig att din tamkanin skulle överleva i skogen eller?
Skrivet 27 jan 2012 12:09 Mamma40
Vad hände med "Not guilty until proven guilty"?
I rättegångar måste man pröva bevisen innan man blir dömd.
Än så länge har inte vargen tagit något barn. Men vi kan inte skjuta dom i tron att dom ska ta ett barn.
Hundar är en annan sak. Dom är ett hot för vargarna och attackerar hundar. Jägare ska ha sina hundar kopplade och helst jaga utan hund.
Det är ingen nöjespark vi lever i.
Skrivet 27 jan 2012 12:13 Mamma40
Förresten, glömde säga att jag har 5 vargrevir omkring mig. Jag är hundägare och går i skogen nästan varje dag. Jag har inte ens sett en varg ännu, men jag hoppas på att få se en snart :)
Skrivet 27 jan 2012 12:58 vltkritiker
vampirella skrev:
Skitbra att ni överklagar tycker jag. Här kommr nåt läsvärt till er som gör en fjäder till en hel höna. sluta överdriv så mycket när det gäller vargen.
Senast en varg dödad ett människa här i Sverige var 18 mars 1821 då sonen till Olof Ersson och Lisa Clasdotter, den 6-årige Anders, från Vatebo i By socken i Dalarna dödades av en av dem mycket omnämnde Gysingevargarne.
I dödboken står det:
"Ihjälrifwen av en warg under det modren war i kyrkan. Faderen hemma och hann med nöd slita barnet sönderrifwet ur wargens mun som bortsprungit med barnet och kastat det öfwer 4 gärdsgårdar."
Ytterligare 8 barn hade dödats av varg i kringliggande socken samme vinter
Vet inte om du har alla får hemma?
Det är exakt sådant som skall undvikas genom att man skuter bort dem... Eller du kanske tycker att vi skall tämja vargen för att undvika att de skall göra sådana saker???
För runt husknuten, där finns de idag...
Skrivet 27 jan 2012 14:19 Kloka Åsnan
Jag måste säga,Jag fattar ingenting,Troligtvis inte dom som bestämmer heller.Om det nu är så att Vargar har valpar som kommer att svälta ihjäl om deras föräldrar skjuts ihjäl(förstår att jägarna jublar över detta)varför lägger man då jaktiden nu???Varför lägga jakttiden när dom har valpar???
Skrivet 27 jan 2012 15:13 Tinis
ThaMan skrev:
Jag är boende på Träsnidarvägen i Erikslund och där har påträffats varg. Man känner sig inte speciellt trygg när man vet att det förekommer vargar i tätbebygelse, särkilt när man har småbarn.
Finns alltid såna människor som vill ha uppmärksamhet och vill vara tvärtemot alla andra, oavsett sina idiotiska åsikter. Jag har inget emot att vargar får förekomma, men inte utom kontroll.
Då tycker jag du ska se till att det blir skyddsjakt på lös springade hundar också... De utgör större hot mot barn när de springer fram och hoppar " bara för att hälsa" Vet att en hund kan skrämma ett barn för livet genom att göra så. Jag tror inte en varg skulle göra detsamma..
De letar efter mat inget annat!
Skrivet 27 jan 2012 15:15 Hondaboll
Skogen är inte eran lekplats. det är vildmark.
Bor man nära skogen/vildmarken så riskerar man att möta på vilda djur.
Det är ganska dumt att sitta som en fåne och vilja ge sig ut och skjuta djuren i skogen som inte är din, bara föratt du inte orkar sätta upp stängsel som alla andra på "landet" gör.
Stängsel funkar jättebra mot vilda djur. Och har man inte råd med det så kanske man inte ska bo med sveriges vildmarker runt husknuten.
Att bo på landet men klaga på vilda djur är skrattretande.
Bor man på landet så får man stå ut med att man inte är i människans territorium längre, och vill ni ha ett eget revir så får ni skaffa STÄNGSEL!
Skrivet 27 jan 2012 15:17 Hondaboll
Kloka Åsnan skrev:
Jag måste säga,Jag fattar ingenting,Troligtvis inte dom som bestämmer heller.Om det nu är så att Vargar har valpar som kommer att svälta ihjäl om deras föräldrar skjuts ihjäl(förstår att jägarna jublar över detta)varför lägger man då jaktiden nu???Varför lägga jakttiden när dom har valpar???
Jag tycker det är äcklande hur jägare jagar andra jägare, det är onaturligt. Såhär gjorde dom ju i yellowstone förut, alla vargar utrotades och det blev totalkaos.
Skrivet 27 jan 2012 15:17 Tinis
Mamma40 skrev:
Förresten, glömde säga att jag har 5 vargrevir omkring mig. Jag är hundägare och går i skogen nästan varje dag. Jag har inte ens sett en varg ännu, men jag hoppas på att få se en snart :)
Håller med dig till punkt och pricka. Många säger att vargarna " härjar" Bättre att se till att tex folk med aggressiva hundar som tränas till tex kamp borde ses över, mycket farligare för allmänheten och man kan knappast räkna på en hand hur många hundar som oprovocerat fallit offer för dessa bestar!
Skrivet 27 jan 2012 15:40 Tinis
Jag är för varg och andra rovdjur i våra skogar, det handlar om att leva i harmoni med naturen!
Varg har alltid funnits långt före människan, första vargen vandrade in för 10 000 år sedan så kom inte och säga att människan har ensamrätt på skogen!!
Det är vi som med värdighet får besöka djurens hem om vi sedan tar deras mat så får vi skylla oss själva att de kommer till oss och tar det som finns att erbjuda, tex. vår boskap. Vi har bara oss själva att skylla. Att sedan skjuta ett alfa par är ju bombat för de är dom dom ser till att det inte blir inavel i flocken. Försvinner dom så löper flocken amok och då blir det problem!!
Skrivet 27 jan 2012 17:16 vampirella
vampirella skrev:
Skitbra att ni överklagar tycker jag. Här kommr nåt läsvärt till er som gör en fjäder till en hel höna. sluta överdriv så mycket när det gäller vargen.
Senast en varg dödad ett människa här i Sverige var 18 mars 1821 då sonen till Olof Ersson och Lisa Clasdotter, den 6-årige Anders, från Vatebo i By socken i Dalarna dödades av en av dem mycket omnämnde Gysingevargarne.
I dödboken står det:
"Ihjälrifwen av en warg under det modren war i kyrkan. Faderen hemma och hann med nöd slita barnet sönderrifwet ur wargens mun som bortsprungit med barnet och kastat det öfwer 4 gärdsgårdar."
Ytterligare 8 barn hade dödats av varg i kringliggande socken samme vinter
vltkritiker skrev:
Vet inte om du har alla får hemma?
Det är exakt sådant som skall undvikas genom att man skuter bort dem... Eller du kanske tycker att vi skall tämja vargen för att undvika att de skall göra sådana saker???
För runt husknuten, där finns de idag...
Självklart så har jag alla får hemma som du säger. Men varför ska ni som vill ha bort vargarna va så hysteriska låt dom vara. Ni tar för givet att vargen ska komma ur skogen o döda folk till höger och vänster. Dom är skygga för människor så att dom skulle ge sig på månniskan är knappast troligt. Håll era hundar kopplade och släpp inte lös dom i skogen så kommer inte sånt att hända mera. Dom är ju vida så släpper man sin hund lös i ett varg revir så har man sig själv att skylla. Du skriver o frågar om jag vill att vi ska tämja vargen? Det var precis det som hände för ca 200 år sen det va alltså en tam varg som anföll. Så risken är större att en tam varg skulle ge sig på en månniska inte en vild från skogen
Skrivet 27 jan 2012 18:10 fb
Finns alldeles för många jägare, dags att dra in några jaktlicenser tror jag minsann!
Skrivet 27 jan 2012 18:26 wolfman
Mamma40 skrev:
Förresten, glömde säga att jag har 5 vargrevir omkring mig. Jag är hundägare och går i skogen nästan varje dag. Jag har inte ens sett en varg ännu, men jag hoppas på att få se en snart :)
Hoppades också få se en varg idag, var till Skultuna med en kompis. Vi traskade runt i timmar, men inte skymten av en varg. Däremot lösa hundar i en trädgård och lekande barn nära skogen, att dom törs!
Skrivet 27 jan 2012 19:14 vampirella
Tinis skrev:
Jag är för varg och andra rovdjur i våra skogar, det handlar om att leva i harmoni med naturen!
Varg har alltid funnits långt före människan, första vargen vandrade in för 10 000 år sedan så kom inte och säga att människan har ensamrätt på skogen!!
Det är vi som med värdighet får besöka djurens hem om vi sedan tar deras mat så får vi skylla oss själva att de kommer till oss och tar det som finns att erbjuda, tex. vår boskap. Vi har bara oss själva att skylla. Att sedan skjuta ett alfa par är ju bombat för de är dom dom ser till att det inte blir inavel i flocken. Försvinner dom så löper flocken amok och då blir det problem!!
Håller med dej till 100 procent. Hoppas skyddsjakten inte blir av. Eller ännu bättre hoppas dom inte lyckas hitta en enda varg
Skrivet 27 jan 2012 22:57 Christina Alv-Iversen
11 officiella röster var allt som hördes för Vargparet i Skultuna VAR ÄR ERA RÖSTER DÄR DE BEHÖVTS SOM MEST ?
Jag har undrat många gånger hur det kommer sig att det så lätt går att genomföra en skyddsjakt på Varg år ut och år in på ett extremt låg Vargstam där dessutom Vargar försvinner tjuvjagas varje år.Svaret är enkelt det finns inget större motstånd att oroa sig för. Varför i herrans namn skulle då inte Lst o NVV inte välja den enklaste lösningen att skjuta Varg, gå boskapsägarna till mötes när det andra lägret som säger sig värna om Vargen i stort är inte mer än ofarliga sofftyckare. Snart är detta Vargpar avlivat o skyll inte på någon myndighet för ansvaret var allas. Agera istället bättre nästa gång Det är inte svårt att räkna ut vad som hänt om det stått 3000 eller "Bara" 500 överklagan har avslagits Även om enligt lag sådana här överklaganden kommer att avslås pga icke berörd så SYNS allmänhetens röst vilket i sig bevisar att d