Pappor portade från ultraljudet
Relaterat
Magnus Björkfalls sambo, Camilla Holmbom, är gravid i fjärde månaden.
Västeråsparet bokade en tid för ultraljudsundersökning som ska ske i dag, på Centrallasarettet.
Men i går eftermiddag blev Camilla Holmbom uppringd av mödravårdscentralens specialistavdelning.
Beskedet hon fick var att anhöriga inte längre får närvara vid ultraljudsundersökningar.
– Jag tycker det är jättedåligt, säger hon.
Camilla Holmbom ringde sambon som reagerade med bestörtning på beskedet.
– Jag har väntat på att få se ultraljudet i fyra månader. Nu får jag se bilder i stället säger Magnus Björkfall.
Förlossningsöverläkare Lars-Olof Svensson fattade beslutet i går morse.
– Vi gör vad vi kan för att hindra smittspridning. Ett stort utbrott av viruset bland personalen skulle göra det svårt för oss att hjälpa allmänheten, säger han.
Beslutet är generellt och gäller mottagningsverksamheten.
– Jag beklagar att vi behöver vidta den här åtgärden och har stor förståelse för den
besvikelse som anhöriga känner, men det är en allvarlig epidemi som riskerar att bryta ut.
Lars-Olof Svensson ska undersöka om det finns möjlighet för anhöriga att följa ultraljudsundersökningar på håll, via monitor.


5 m/s

































Senaste kommentarerna:
Skrivet 19 aug 2009 06:43 DanJ
Urlöjligt, om det ska vara någon mening med ett sådant beslut måste personalen sitta i karantän när de kommer utifrån och till jobbet. Hur ska vi göra i matbutikerna? Endast en kund i taget på Maxi?
Skrivet 19 aug 2009 06:50 Danay
Vad är svårt att förstå i det förbud som finns? De blivande mammorna och papporna borde ha någon klokskap om smittorisker och tänka sig för. För övrigt finns det flera blivande mammor som rekommenderas att hålla sig undan både från jobb och folksamlingar samt sköta handhygienen bättre än tidigare. Skulle influensan drabba mor o barn med problem under och efter graviditet pga smitta från, och på, sjukhus skulle det bli ett herrans liv. Aningslösa människor som måste få som de vill eller...? Många saknar perspektiv på och kunskap om mycket. Läkare vet bäst eller saknar ni förtroendet för dem?
Skrivet 19 aug 2009 07:13 M F
Köper inte ditt argument helt Danay.
1) Om mödrar inte utsätts för smittor kan sedan inte barnen tillgodoräkna sig de antikroppar som genereras.
2) Varför är det större chans att mannen är smittad? Ska vi sedan portas från förlossningen med eller är just sjuksköterskorna som gör ultraljudet känsligare (eller mer värda) än barnmorskorna?! Detta ögonblick är också ett av de få tillfällena en man har under graviditeten att verkligen känna sig delaktig i graviditeten. Att ta bort detta gör det nog bara svårare för män att skapa band till barnet innan förlossningen.
3) Hur mycket förtroende kan man ha för en kår som hellre googlar symptom än tar prov pga att det påverkar deras lön (Hej familjeläkarna!).
Skrivet 19 aug 2009 07:34 goofy203
snart så ska väl alla gravida mammor sitta hemma i 9 mån för att inte riskera att bli sjuka eller dyl..och bara få dropp med näring och vätska..
Skrivet 19 aug 2009 07:58 Donald Duck
Bra av läkare att ta sitt ansvar för att minska smittspridningen.
Skrivet 19 aug 2009 08:37 Lina
Be dem sprita händerna och smaska på dem ett munskydd!! Eller att personalen har det på sig, samt skyddsrock?
Är denna policy på hela centralasarettet nu eller endast ultraljudsavd?
Och nej, jag har heller inget förtroende till dagens läkare.
Skrivet 19 aug 2009 08:38 Zorina
Det här är FRUKTANSVÄRT!!!! Anhöriga? Det borde väl vara syskon, blivande mor, far-föräldrar osv. INTE mannen! Mannen är INTE anhörig, HAN väntar barn lika mycket som den blivande modern. Man är TVÅ personer som väntar barn (läs: är gravida) Mannen kan aldrig räknas som "bara" anhörig gällande en graviditet. Det här SJUKT!! I årtionden har det kämpats för att mannen ska vara delaktig i "barnafödandet" och så kommer en sån här käftsmäll... VET HUT!
Skrivet 19 aug 2009 09:00 2 barnspappa
Vad ska man säga?
Skrivet 19 aug 2009 09:02 PelleL
Håller helt och fullt med Zorina, det är väl lika mycket mitt barn som vi väntar. Så jag har lika stor rätt att vara med på ultraljudet som den blivande modern. Detta är ett RIKTIGT DÅLIGT beslut som måste rivas upp. SKÄMS!
Skrivet 19 aug 2009 09:57 Caileag
Än en gång visar överläkarna på aktuell avdelning hur otroligt dåliga dom är på att sätta sig in i människors levnadssituationer och tänka ett snäpp längre... Hur kan man neka en pappa att vara med på ett UL? OM han nu har svininfluensa, är det inte då GANSKA så sannolikt att hans fru/sambo också har det då jag tar för givet att dom pussas, kramas osv?
Och som Zorina säger, är man inte TVÅ??? Bara för att bebisen ligger i mammans mage gör det inte pappan till en anhörig, han är FÖRÄLDER precis lika mycket som mamman. För många pappor är just UL:et det tillfället då graviditeten blir mer verklig och påtaglig då dom inte kan känna fosterörelser osv. Fruktansvärt fruktansvärt dåligt!!!
Skrivet 19 aug 2009 10:47 PYRET
Men herregud, så trångsynta/egoistiska inlägg om denna viktiga fråga idag förrutom du Danay. Skärpning ni som tycker att det är negativt att pappor inte får följa med på ultraljud. Det är ju lite svårt att göra ultraljudet på mannen! Vad ska vi göra i dessa tider då? Är det inte bra att sjukvården tar sitt ansvar och åtminstone FÖRSÖKER häva smittorisken?
Visst håller jag med om att det känns sorgligt att inte få vara båda två vid undersökning av sin älskade unge. Men om det nu är denna våg av smittspridning så är det väl bra att hålla antalet ev. smittbärare borta. Ta i stället del av fotobilden ni får och så berättar SÄKERT gärna kvinnan om sin upplevelse för mannen. Känn och pussa på magen och var rädd om det lilla liv som befinner sig inne i livmodern istället för att vara så egoistisk i erat tänk. När barnet kommer ut till livet sedan har ni all tid i världen att ägna er kärlek och ansvar åt den.
Ett tips! Bli lite mer ödmjuk och öka din förståelse!
Skrivet 19 aug 2009 11:02 robbe
Svininfluensen har dödat 1000 personer. Det dör fler årligen i vanlig influensa i Sverige. Att folk köper medias skrämselbilder är så tragiskt!
Skrivet 19 aug 2009 11:06 t-oka
Alltså västerås sjukhus börjar snart likna rena rama skräckhuset, hur fan kan dom nobba fadern till att inte få följa med in o få göra ultraljudet ??? Det är ju lika mycket hans barn med.
Det är helt sjukt.
Hur många har svininfluensan som dom påstår och hur många kommer att insjukna ???? Det har dom ingen koll på, men de går bra och gå ut i media och skrämma svenska folket och oja sig.
Snart får du väll inte äns följa med en anhörig när den ska in på ett besök nån annan stans eller till AKUTEN bla. Nej nu får dom nog ta sig i kragen och skärpa till sig.
Dagens sjukvård börjar bli helt kass och värdelös,
skulle jag föda barn så skulle ja nog välja ett annat sjukhus, va så säker på det.
Fy F*N
Skrivet 19 aug 2009 11:15 Johan R
PYRET skrev: Men herregud, så trångsynta/egoistiska inlägg om denna viktiga fråga idag förrutom du Danay. Skärpning ni som tycker att det är negativt att pappor inte får följa med på ultraljud. Det är ju lite svårt att göra ultraljudet på mannen! Vad ska vi göra i dessa tider då? Är det inte bra att sjukvården tar sitt ansvar och åtminstone FÖRSÖKER häva smittorisken?
Visst håller jag med om att det känns sorgligt att inte få vara båda två vid undersökning av sin älskade unge. Men om det nu är denna våg av smittspridning så är det väl bra att hålla antalet ev. smittbärare borta. Ta i stället del av fotobilden ni får och så berättar SÄKERT gärna kvinnan om sin upplevelse för mannen. Känn och pussa på magen och var rädd om det lilla liv som befinner sig inne i livmodern istället för att vara så egoistisk i erat tänk. När barnet kommer ut till livet sedan har ni all tid i världen att ägna er kärlek och ansvar åt den.
Ett tips! Bli lite mer ödmjuk och öka din förståelse!
Nu var ju argumentet för beslutet att minska smittspridningen bland personalen.
Detta är en mottagningsverksamhet. Och som det skrevs i tidigare inlägg. Så kan du vara säker på att modern bär på smitta om fadern gör det.
Jag anser att man inte ska stänga ute fadern från UL-undersökningen.
Då man faktiskt kan få väldigt otrevliga nyheter på den angående sitt barn. Och då är det en självklarhet att båda föräldrarna är där och kan stötta varandra. Det är väl inget som händer varje dag, men det händer.
Så det handlar inte om att det inte finns ödmjukhet och förståelse.
Det handlar mer om delaktighet!
Personalen får väl helt enkelt vidta de åtgärder de behöver för att minska risken för smitta. Och då finns det ju munskydd och god hygien.
Jag anser vidare att detta beslut inte är genomtänkt och bara nåt som hafsats ihop som en sista punkt på ett möte som låg för nära lunch.
/Två barns Far som varit med vid alla UL-undersökningar.
Skrivet 19 aug 2009 11:32 PYRET
Javisst Johan R, var det personalen det handlade om i artikeln.
Men om de drabbas, vem ska då göra ultraljudet?
Det handlar om förståelse till varför sjukvården valt att sätta detta förbud. Att du sedan tror att det var ett beslut som togs för nära lunch visar bara på att du inte är med i förlängningen.
Jag har också haft min man med vid 3 st ultraljud, men jag lovar att vi skulle hellre välja bort att han var med, än att riskera nerskärningar på en så viktig post som denna!
Skrivet 19 aug 2009 11:35 Skärpning...
Ett helt korrekt och förnuftigt beslut. Varför ska det bli sånt **** liv så fort någon inte får som dom vill. Gör som ni blir tillsagda, de har ett gott uppsåt med detta. Sitt inte och gråt i ett hörn...
Skrivet 19 aug 2009 14:54 kallebakom
Det går till överdrift...har dom ens tänkt på att den blivande mamman kan bära smitta, inte bara anhöriga? Ska dom vara så överdrivet rädda kan dom lika gärna bomma igen hela sjukhuset....
och man får vara emd vi förlossning men inte ultraljud? Var är logiken i det då?
Skrivet 19 aug 2009 15:12 En tanke till.
kallebakom skrev: Det går till överdrift...har dom ens tänkt på att den blivande mamman kan bära smitta, inte bara anhöriga? Ska dom vara så överdrivet rädda kan dom lika gärna bomma igen hela sjukhuset....
och man får vara emd vi förlossning men inte ultraljud? Var är logiken i det då?
Tänk till lite nu. En gång till. Varje gång du eliminerar/minimerar risken för smittan att spridas, så det väl en vinst för ALLA?
Skrivet 19 aug 2009 16:09 Johan R
PYRET skrev: Javisst Johan R, var det personalen det handlade om i artikeln.
Men om de drabbas, vem ska då göra ultraljudet?
Det handlar om förståelse till varför sjukvården valt att sätta detta förbud. Att du sedan tror att det var ett beslut som togs för nära lunch visar bara på att du inte är med i förlängningen.
Jag har också haft min man med vid 3 st ultraljud, men jag lovar att vi skulle hellre välja bort att han var med, än att riskera nerskärningar på en så viktig post som denna!
Visst har jag förståelse för beslutet men jag tycker iaf att det är överilat.
Då en UL-undersökning inte bara är till för att få fina bilder att sätta in i fotoalbumet ellet att fastställa beräknat datum för förlossning.
Det är även för att se om det finns missbildningar och andra konstigheter med fostret. Och om man upptäcker sådana saker på fostret så tror nog jag att man som far till barnet vill vara där för att stötta modern. Och att modern vill ha fadern eller annan anhörig vid sin sida när de får ett sådant besked.
Det var dit jag ville komma! Trodde att det framgick i tidigare inlägg.
Skrivet 19 aug 2009 22:33 Pettsson
så om kvinnan som ska göra ultraljudet pussar sin icke önskvärda man precis innan hon går in på avdelningen så är det helt okej?! Det är ju helt omöjligt att kvinnan i förhållandet inte har smittan om mannen har det. Jag förstår syftet, men det skulle gott ha räckt med att begränsa det till att inga anhöriga UTOM partnern. Med eller utan partner spelar ingen roll, det måste ju till karantän på kvinnan ändå, om det ska vara nån skillnad. Så enkelt är det ju!
Skrivet 19 aug 2009 23:58 Balder
Zorina skrev: Det här är FRUKTANSVÄRT!!!! Anhöriga? Det borde väl vara syskon, blivande mor, far-föräldrar osv. INTE mannen! Mannen är INTE anhörig, HAN väntar barn lika mycket som den blivande modern. Man är TVÅ personer som väntar barn (läs: är gravida) Mannen kan aldrig räknas som "bara" anhörig gällande en graviditet. Det här SJUKT!! I årtionden har det kämpats för att mannen ska vara delaktig i "barnafödandet" och så kommer en sån här käftsmäll... VET HUT!
Kunde inte säga det bättre...Nej nu får det pip vara nog....Snart får man väl inte följa med in och ta ultraljud om man har huvudvärk......
Skrivet 20 aug 2009 10:50 lottis
Tycker också att beslutet verkar konstigt och förhastat. Ska själv upp på RUL om två veckor och har inte fått någon info om detta från sjkh, mvc eller liknande utan läste om det på Aftonbladet igår. RIktigt dåligt! MAnnen har redan tagit ledigt, bytt och krånglat med tider. Barnvakt till nr 1 (barn har aldrig fått vara med på RUL, vilket man kan förstå då tråkigheter upptäcks då och då) har bokats upp och planerat resa 20 mil. Konstig infospridning för det första.
Vill gärna ha med pappan då vi tidigare erfarit tråkiga nyheter och vi är faktiskt två om detta. Två som vill ställa frågor. Två som vill se att allt är ok. Det handlar inte om att få nån nån j-a souvernir i form av ett foto som vissa oförstående här inne verkar tro.
Självklart vill ingen att smittan ska spridas, men kanske finns andra sätt. KAnske kan besökande vänta utanför och "slussas in" så att man inte beöver sitta och flåsa på varandra i väntrummet. Munskydd och handsprit kanske? Mycket diskriminerande tycker jag iaf.
Skrivet 20 aug 2009 10:54 lottis
kallebakom skrev: Det går till överdrift...har dom ens tänkt på att den blivande mamman kan bära smitta, inte bara anhöriga? Ska dom vara så överdrivet rädda kan dom lika gärna bomma igen hela sjukhuset....
och man får vara emd vi förlossning men inte ultraljud? Var är logiken i det då?
En tanke till. skrev: Tänk till lite nu. En gång till. Varje gång du eliminerar/minimerar risken för smittan att spridas, så det väl en vinst för ALLA?
Varför denna nedsättande ton hela tiden? HUr väl har man tänkt till från sjukhusets sida? Tycker isf att peronal samt ALLA besökande ska sättas i karantän. DÅ har man möjligtvis eliminerat en smittväg. Tänk dig det då?
Skrivet 20 aug 2009 13:38 Christoffer
Lina: Nu är det ju så också att munskydd varken skyddar mot att att få H1N1 eller sprida en vidare om man nu har den tyvärr.
Skrivet 20 aug 2009 19:56 chula
jag lider med dem här föräldrar,jag är mamma och jag har haft min man på förlossningen och det är så skön att sin man med,så jag lider md er men tänkt på eran bästa
Skrivet 21 aug 2009 00:06 Tessa74
All verksamhet inom sjukvården borde ha samma policy.
En gravid kvinna kan bli smittad på fler ställen, liksom personal.
Tycker det är ett vagt argument. De kan ju faktiskt se till att boka in så att det bara finns ett par i väntrummet.....om nu det är problemet.
Om landstinget står fast vid detta- då är den stora frågan. Var är vaccinet? Kanske det är så att man ropar varg....
Skaffa snabbt in utrustning till barnmorskorna direkt på vårdcentralerna så slipper sjukhuset problemet. Dit får väl papporna än så länge följa med?
Tänk till nu lite extra. Kanske papporna inte ska få vara med vid förlossningen heller då??? Urkorkat, men kanske en snar verklighet.
Skrivet 9 jan 2012 01:01 Nitehawk
Nu när det snart gått två år sen denna artikel skrevs och jag ser tillbaka på hur allt var och hur allt blev känner jag fortfarande starkt att jag hade velat vara med och se min första son. Vår son Neo föddes med en allvarligt hjärtfel som gör att han har opererats ett flertal gånger och inte kan äta än. Våra liv har vänts upp och ned... Vi hoppas att vårt nästkommande barn blir friskt