Västerås

Publicerad 17 september 2009
Textstorlek 1 2 3

Nu byggs Sigmatorget om

Slitet, oattraktivt och omodernt. Västerås stads dom över Sigmatorget och gångstråken runtom är hård. Nästa år ska stadskärnan snyggas till.

Relaterat

Artikelbilder

TEMAGRUPPEN. Här vill arkitekterna ta bort utsmyckningarna från Torggatan för att skapa en luftigare yta. En ny scen byggs på samma plats som den nuvarande, med svart stålgolv och skjutbara glasväggar. Gågatorna får ett enhetligt, ljust golv. Underifrån belysta bänkar placeras längs gatornas sidor. Klättervänliga skulpturer placeras på olika ställen. Cykelparkeringarna ligger i början på gatorna, inte mitt i. Bilden visar Hantverkar­gatan.

TEMAGRUPPEN. Här vill arkitekterna ta bort utsmyckningarna från Torggatan för att skapa en luftigare yta. En ny scen byggs på samma plats som den nuvarande, med svart stålgolv och skjutbara glasväggar. Gågatorna får ett enhetligt, ljust golv. Underifrån belysta bänkar placeras längs gatornas sidor. Klättervänliga skulpturer placeras på olika ställen. Cykelparkeringarna ligger i början på gatorna, inte mitt i. Bilden visar Hantverkar­gatan. TEMAGRUPPEN

WHITE. Arkitekterna på White vill placera en låg scen med högt ståltak i korsningen Hantverkargatan/Torggatan, utan några bänkar framför. Den ska också kunna fungera som informell sittplats. Blomlådor och tegelpelare på torget tas bort. Golvet är av hårdbränt marktegel. Möbler, blomsterurnor och cykelparkeringar ska vara enkla och gjutna i ljus betong. Strålkastare på fasaderna belyser markytorna, tillsammans med lågt sittande markbelysning. Även träden ska belysas. 
Konst, gärna av en och samma konstnär, bör integreras i hela gatumiljön. Trappsteg ersätts med ramper.

WHITE. Arkitekterna på White vill placera en låg scen med högt ståltak i korsningen Hantverkargatan/Torggatan, utan några bänkar framför. Den ska också kunna fungera som informell sittplats. Blomlådor och tegelpelare på torget tas bort. Golvet är av hårdbränt marktegel. Möbler, blomsterurnor och cykelparkeringar ska vara enkla och gjutna i ljus betong. Strålkastare på fasaderna belyser markytorna, tillsammans med lågt sittande markbelysning. Även träden ska belysas. Konst, gärna av en och samma konstnär, bör integreras i hela gatumiljön. Trappsteg ersätts med ramper. WHITE

AROS ARKITEKTER. I detta förslag tas den  torgscenen och utsmyckningarna på torget bort.   Där Torggatan möter cykelbanan mot Stora torget anläggs ”Soltorget”, med plats för ett konstverk. En ny, rund scen placeras strax utanför ingången till Waynes Coffee. Scenen har en fontän som kan stängas av och på och en takskiva utformad som en lysande gloria. Hantverkargatan blir Hantverkartorget, med restauranger och butiksentréer. Ytterligare ett kosntverk placeras intill Gallerians entré. Gaturummen överlag smalnas av, med flammande granithäller längs sidorna. Fasaderna ljussätts.

AROS ARKITEKTER. I detta förslag tas den torgscenen och utsmyckningarna på torget bort. Där Torggatan möter cykelbanan mot Stora torget anläggs ”Soltorget”, med plats för ett konstverk. En ny, rund scen placeras strax utanför ingången till Waynes Coffee. Scenen har en fontän som kan stängas av och på och en takskiva utformad som en lysande gloria. Hantverkargatan blir Hantverkartorget, med restauranger och butiksentréer. Ytterligare ett kosntverk placeras intill Gallerians entré. Gaturummen överlag smalnas av, med flammande granithäller längs sidorna. Fasaderna ljussätts. AROS ARKITEKTER

Rösta på din favorit!

Vilket förslag tycker du är bäst?

Miljön kring Torggatan, Hantverkargatan och Smedje­gatan fick sin nuvarande form 1987. Sedan dess har tiden stått still, alltmedan torget förfallit.
– Man blir lätt hemmablind, men stannar man upp ett tag ser man att torget är slitet och på sina håll nästan fallfärdigt. Titta på skärm­taket rund torgscenen, till exempel.

Det säger Susanne Fahlström. Hon leder ett projekt som Västerås stad kallar Gå-city och som drivs i samarbete med fastighetsägarna vid Torggatan, Hantverkargatan och delar av Smedjegatan.

Tre arkitektfirmor har tagit fram visioner för hur cent­rum kan förskönas. Dessa presenterades för politikerna tekniska nämnden i veckan. Den 28 september tittar projektets styrgrupp närmare på materialet för att se vilka idéer man vill gå vidare med.
– Vi kan använda godbitar ur alla tre förslagen och vi kan även komma att använda förslag från västeråsarna, säger nämndens ordförande Andreas Porswald (MP).

I maj nästa år inleds ombyggnaden och under oktober eller november 2011 ska allt vara klart.

Västerås stads tekniska nämnd har avsatt 10 miljoner kronor. Det räcker en bit, men även de privata aktörerna måste bjuda till. Hur mycket pengar som till slut ryms inom budgeten avgör hur omfattande ansiktslyftningen blir.
– Vill man ha lite extra detaljer, som en scen med fler möjligheter, behövs det mer pengar, säger Susanne Fahlström.

Att det ska finnas en scen är en av projektets förutsättningar. Det är dock inte säkert att den måste finnas på samma ställe som i dag. En annan förutsättning är att torget ska bli ljusare.
– Det är ganska skumt i dag och kan upplevas som otryggt.

Otryggheten är också en konsekvens av Systembolagets placering.
– Det kanske kan åtgärdas genom att man skapar platser där många människor kan strömma igenom.

Därtill måste tillgängligheten förbättras. Det finns plattor som ligger lösa och nivåskillnader som Susanne Fahlström beskriver som ”hemmabyggen”.
– Vi vill gärna se en enhetlig utformning av uteserveringarna.

Fasaderna på byggnaderna kring torget och gågatorna kommer inte att restaureras – åtminstone inte i detta skede. Däremot, menar Susanne Fahlström, kan de livas upp med fasadbelysning.

Utformningen av centrala Västerås styrs till viss del av den varutunnel som går under gågatorna. Även den kommer Västerås stad att rusta. Bland annat ska det läckande taket tätas.

Susanne Fahlström förvarnar om att de omfattande ombyggnaderna säkert kommer att vara påfrestande för fotgängarna i centrum under en period.
– Men förhoppningsvis är det värt besväret.

 

RÖSTA OCH DISKUTERA!

Vilket förslag tycker du är bäst? Klicka på bilderna för att förstora dem. Rösta och diskutera längst ner i artikeln!

Publicerad 17 september 2009
Textstorlek 1 2 3

Tyck till om förslagen!

Senaste kommentarerna:

Skrivet 17 sep 2009 06:13 Mediabrus

Det här stämmer ju inte, röstade på Arosarkitekt... Hahahah då står det en röst hittills 100% på Temagruppen ! Märkligt

Skrivet 17 sep 2009 08:03 T. Yckare

Varför blir man bara orolig när det talas om "förbättringar", till-/om- eller nybyggnationer i VÄSTERÅS??
Staden som ingen glömde - men heller ingen kom ihåg, förutom för att stadskärnan var "konstig", "bara betong" och tråkig..

Kan ni se till att göra någonting BRA denna gång? Bara för EN enda gång skull?? Vilken skräll det skulle bli! -Ni vet - genomtänkt liksom? Några som verkligen har funderat så det blir RÄTT FRÅN BÖRJAN? Är ni med??

Skrivet 17 sep 2009 08:45 Foo

Det vore riktigt bra om det kunde finnas lite tak att gå under. Det är trots allt dåligt väder ibland och kan då vara skönt att kunna gå en sträcka under någon form av skydd. Det som är där idag är inte snyggt men väl så funktionellt.

Skrivet 17 sep 2009 08:47 Peter72

Jag brukar normalt vara positiv till förändringar och nya ideer i stadsmiljön, men inte den här gången. Jag tycker det är mysigt som det är med scenen, pelarna, taken och pitchers uteserveringen.

Det är öppet överallt annars, varför inte låta den här snutten förbli mysig och lite instängd?

Skrivet 17 sep 2009 09:09 lauri

först alla miljoner till ombyggnaden av domkyrkoesplanden. nu är det dags för 10 till. när kommer ni att märka att västeråsarna handlar på hälla respektive erikslund. ordna alla hål i vägarna samt titta på kostnaderna för rondellbyggena var pengarna tar vägen där.dags för tekniska nämnden att agera.

Skrivet 17 sep 2009 12:22 Moralkakan

Än en gång så sitter experterna på läktaren och tycker till, jättebra att vi fräschar till staden lite för det behövs lite då och då. Visst är dom flesta och handlar på Hälla och Erikslund, men det är ändå trevligt med en fräsch stadskärna. Folk som kommer utifrån kommer inte att minnas Hälla eller Erikslund, utan det är city som man lägger på minnet. Det är också trevligt att kunna strosa runt nere på stan en fin dag utan att behöva handla, en sån här uppfräschning gör en sån promenad ännu trevligare.

Skrivet 17 sep 2009 12:55 Animal fan

Det var inte längesedan Sigmatorget byggdes om. Tycker inte att det är nödvändigt att göra det igen. Pengarna borde i stället gå till åldringsvården.

Skrivet 17 sep 2009 13:45 Drutten

Håller med T.Yckare om att centrum känns väldigt tråkigt på grund av all betong, och som Peter72 skriver så är det just den delen med scenen, pelarna, taken och Pitchers uteservering som är den mysigaste delen inne i stan (om man bortser från Stadsparken och Vasaparken). Det är inte själva Sigmatorget som är tråkigt utan det är de andra s.k gågatorna som är öppna.

Skrivet 17 sep 2009 15:29 CHIEF ROCKA

Aros Arkitekters förslag mest urbant ut. Sigmatorget är inget torg, utan snarare en passage, torgscenen har spelat ut sin roll och bör därmed plockas bort alternativt flyttas till något mer passande ställe. Förslaget ger ett tätare gaturum och således bättre förutsättningar för ett levande folkliv.

Whites förslag, var helt klart det sämsta. Ett nästan glest och folktomt "torg" med ett par träd. Temas förslag säger inte så mycket.
Det handlar inte enbart om att förbättra rörligheten, "torgets" attraktionskraft sitter även i dess hela estetik. Fasaderna måste ändras, för att göra det snyggt på markplan och sedan låta groteskt fula 1960-talsfasader vara kvar är "halvhjärtat" - ett epitet som väl representerar Västerås sedan länge. Det bästa hade varit att bjuda in ett par kontor som specialiserar sig på urban design - det är det det handlar om inte traditionell arkitektur

Vill se platsen som ett samlat bar/pub/café/restaurang-stråk.

+ synliga konstverk och inbjudande entréer

Skrivet 17 sep 2009 15:31 Yorba Linda

Håller med Animal Fan. Sigmatorget behöver inte byggas om, däremot skulle lite underhåll inte skada. Stadens politiker och tjänstemän har en tendens att slösa pengar genom onödiga nybyggnationer och avsaknad av underhåll när man väl byggt något. Den totala floppen måste ju vara bussterminalen vid centralen...

Sätt ett fast tak på stadens budget där politikers och tjänstemäns löner ligger längst ner i kistan. Spenderar de för mycket så skall det inte finnas något kvar till deras löner!!!

Skrivet 17 sep 2009 16:11 Johansson

Håller med dig Animal fan. Men det finns ju redan så många ålderdomshem. Det finns andra saker som bör åtgärdas. Ta tillexempel sjukvårdden samt barnomsorgen. Det föds ju fortfarande barn här i vår stad. Sedan skall vi ju inte glömma dom hemlösa,som ligger lite här och var. Släng bort pengarna på dom istället för att göra om centrum stup i kvarten. Hälla samt Erikslund kan gott vara kvar. Där kostar det ju i alla fall ingen parkering,när man handlar därute. Vad parkering kostar i city har jag ingen aning om,men det blir säkert några femmor eller tior. Om jag åker någon gång till city,så blir det bussen naturligtvis. Kostar också,men är betydligt billigare än att smutsa ner naturen med bilen. Mvh.Johansson

Skrivet 17 sep 2009 16:40 Animal fan

Om man nu måste bygga om tycker jag att "Whites" förslag är klart snyggast.

Skrivet 17 sep 2009 21:40 papagalle

Jag hade besökare från norrland i somras, och när dom såg Sigmatorget blev dom helt betagna över hur vackert det var. (Besökarna var x-Västeråsare) Om man river torget önskar jag att jag får ta hand om alla små vackra konstverk som finns på pelarna.

Skrivet 18 sep 2009 00:44 världsvan

Varför ska envisas att kalla Torgatan för Sigmatorg?
Jag har länge förespråkat för en förnyeelse speciellt av den här tråkiga centrumet.
Förändringar betyder utveckling och det behövs för att göra Västerås attraktiv.
Beträf. dom nya "förslagen" anser jag:
-Temmagruppen är opassande eftersom deras ideé om svart stålgolv tycker jag att passagen kommer att vara ännu mörkare/trist med tanke på den långa vintern och utan någon som helst utsmynckning kommer passagen att se ännu kallare ut.
-Whites är tråkigt! en passage/torg utan bänkar, blommor och lus betong, den här platsen kommer att se ännu mer östatiskt än den är, kallt att sitta på gjutenbetong!. Har ni missföstått klimatet?
-Aros A: i och för sig det är bra med en naturelement som vatten och eld, i så fall ska fontänen vara igång åretrunt. Varför inte placera smarta konstverk som både vuxna och barn kan klurar istället?
Det behövs en ljusare, varmare, gladare och mer cosmopolitan miljö i Västerås, politiker tänkt med hjärnan

Skrivet 18 sep 2009 13:22 krillerill

VISST! behövs det piffas till i Västerås MEN!!!!! snälla läs detta..

Det finns så oerhört mycket andra STÖRRE hål att fylla igen med dessa pengar.. take your pick!

visst kan omgivningen få en att må bättre, men vad väger tyngst ..
"i Västerås tar kommunen hand om sina innevånare"
eller " Västerås torg var iaf riktigt toppmodernt & snyggt"
Vilket tror ni drar flest ögon till sig?
vilket tror ni får fler att vilja stanna kvar i västerås?
Helt ärligt bra att västerås politiker ser att det finns problem, trist att dom inriktar sig på fel lösning bara..

Skrivet 18 sep 2009 13:29 krillerill

skrev en kommentar som inte kom upp- så skriver om det mer kortfattat,
vad drar mest ögon till sig ?
"i västerås tar kommunen hand om sina innevånare, det finns många aktiviteter, pengarna läggs på att att få folk att må bra och inte hamna utanför samhället"

eller "Västerås politikerna skapade 50 jobb tillfälliga jobb och demolera ett redan OKAY torg, för att ta västerås in i 2013 och markera att i västerås har vi inga problem mer än byggnader från 60 talet som behövs piffas upp lite"

Ge dessa 10+miljoner till tex soc/skolorna/polisen/vården/whatever finns så oerhört mkt viktigare hål att fylla än ett passage nere på stan.

Skrivet 18 sep 2009 20:09 Calle2

Tidigare har ju planer presenterats på en breddning av byggnaden vid Tiptop och H&M mot Hantverkargatan likaväl som Sigmas fasad och motstående fastighet (med bl.a. Pitcher) också skulle flyttas ut en bit för att ge modernare fasader mot torggatan. Är de planerna skrinlagda?

Mer färg, mer variation i fasaderna generellt t.ex. H&M:s fasad mot Vasagatan.

Köpenhamn har ett torg med salsliknande beläggning på Ströget. Kanske kan det vita stengolvet ge något av samma effekt.

Innehåll

Annat innehåll

Västerås

Senaste Nytt

Snattade i stulna skor (Västerås)
Trasig stolpe stoppade strömmen (Västerås)
Besköts med grön laser (Västerås)
Stökig man rev personal (Västerås)
Trafikolycka vid Pettersberg (Västerås)
Kökrock vid Erikslund (Västerås)
Två unga män dömda för knarkbrott (Västerås)
Kontaktlinser utan recept (Västerås)
Connie är sjuk – inte full (Västerås)
Åkesson: ”Vi tillhör inget av blocken” (Västerås)
Bråk om besparingar (Västerås)
Rosenhill eller Kristiansborg? (Västerås)
Galler räddade guldaffär (Västerås)
Bråkiga tjejer bestulna (Västerås)
Brand vid Kristiansborgsbadet (Västerås)
Avspärrningar på Sigmatorget (Västerås)
Sågning utlöste brandlarm (Västerås)
"Välmatade" pizzor ger skattesmäll i miljonklassen (Västerås)
Bilbrand på Klockartorp (Västerås)
Babyboom på gång i Västerås? (Västerås)
Grannen fick hennes samtal (Västerås)
39-åring misstänks för kvinnomisshandel (Västerås)
Vandaler greps på bar gärning (Västerås)
Övertänd bil på Bäckby på tisdagskvällen (Västerås)
Drogpåverkade i gängbråk på Hammarby (Västerås)
Man gripen efter misshandel på Björnön (Västerås)
... och med att gripa de som knivrånade Elizabeth (Västerås)
Polisen vill ha hjälp med Coop-rånet... (Västerås)
Rättegången för Råbymordet avslutad (Västerås)
Man knivhuggen på Bjurhovda (Västerås)
Kvinna åtalas för flera snatterier (Västerås)
Facebook är populärt i Västmanland (Västerås)
Bom kan stoppa fulla bilister (Västerås)
Västerås överklagar matupphandling (Västerås)
Muhudin kvar i Västerås (Västerås)
Mindre brand på lasarettet (Västerås)
Sjuksköterska rådde fel – 23-årig kvinna var nära att dö (Västerås)
Glömsk pappa riskerar böter (Västerås)
Övervakningsfilmen en besvikelse (Västerås)
Butiksrån på Önsta-Gryta (Västerås)
Förslag till ny alkohollag väcker redan känslor (Västerås)
16-åring ska utvisas till Italien (Västerås)
Tre greps efter bilinbrott (Västerås)
Ungdomar slog sönder bil (Västerås)
Kabelfel orsakade strömavbrott (Västerås)
Inbrott i lägenhet (Västerås)
6-årig pojke ofredad (Västerås)
Knivbeväpnade biltjuvar gripna (Västerås)
Trafikolycka vid Skarpskyttebron (Västerås)
Man gripen för olaga hot (Västerås)
Hela listan Förminska listan

Dagens fråga

Har du några utomhusprojekt denna sommar?

GE BORT EN SOLTRÖJA!

BROTTSPLATS VÄSTERÅS

HAR DU STANS STÖRSTA PUMPA?

Tipsa vlt

 Lokus: Jobb Lokus Motor Lokus Bostad Lokus Köp & sälj Lokus Resor Annonsera på vlt.se Annonsera på vlt.se

Kolla VLT i mobilen

vlt.se finns också i mobilen

Alltid med de senaste nyheterna, sport- och nöjeshändelserna.
http://m.vlt.se.

Fokus

Välkommen till VLT Fokus

Tre reportrar gör lokal journalistik som går ett steg längre än den dagliga nyhetsrapporteringen. Till VLT Fokus

Bostad

Brott & Olyckor

Vi som jobbar på VLT

Kontaktinformation

Nyhetschef:
Mats Nydahl Tel: 021-19 92 78

Red.chef/tf ansv utgivare:
Mårten Enberg Tel: 021-19 90 30
Tf tidningschef:
Göran Lundberg Tel: 021-19 90 00

Övriga kontakter / sök en VLT-are Växeln: 021-19 90 00 (må-fr 8-17)
Webbredaktionen:
webben@vlt.se
Telefon:
021-19 92 97 (6.00-24.00)
019-15 50 55 (0.00-6.00)
Copyright © VLT All kopiering av texter, bilder och grafik är enligt upphovsrättslagen förbjuden. VLT - En del av PromediaLedningsgruppen