Vänster startar politikerskola
Relaterat
– Skolan är öppen för alla, det viktigaste är att folk engagerar sig i politik, säger kursarrangören Johan Lindahl.
Klassrum blir fullmäktigesalen i Västerås stadshus. Hälften av kursinnehållet är neutralt och handlar om kommunens organisation och budget. Tjänstemän från kommun och riksdag kommer och förklarar hur det går till i kommunpolitiken.
Hittills har intresset varit stort. 45 personer har anmält sig. Skolan pågår under tre kvällar, två timmar åt gången.
– Vi har plats för flera, säger Johan Lindahl.
Första lektionen hålls den 13 oktober. Den 29 oktober föreläser Stig Henriksson (V), kommunalråd från Fagersta. Riksdagsledamoten Kent Persson (V) och skolpolitikern Rossana Dinamarca (V) medverkar också.


5 m/s

































Senaste kommentarerna:
Skrivet 8 okt 2009 08:33 sebhals
Fan vilket bra intiativ vänstern.
Detta borde man ha som en obligatorisk kurs i trean på gymnasiet.
Att ingen har tänkt på detta förut.
Skrivet 8 okt 2009 08:33 F_Lag
"Hälften av kursinnehållet är neutralt"
Vad menas med detta? Att andra hälften är vänster?
Skrivet 8 okt 2009 10:01 robbe
Vänstern gör allt för att få ihop sina 4% pinsamt.
Skrivet 8 okt 2009 11:45 T. Yckare
Kanonidé!
Jag är faktiskt sugen att anmäla mig!
Vänstern BORDE helt klart ligga på omkring 15-25% av väljarna - men folk har så förutfattade och nedvärderande meningar om partiet. Detta är ju endast uttryck för okunskap.
Skrivet 8 okt 2009 12:19 Pinsam
Att en skriver att anledningen till att Vänsterpartiet inte har 15-25% av rösterna och att det beror på okunskap...
Jag hoppas innerligt att V åker ur riksdagen 2010, de har spökat tillräckligt, alla partier lyckas hålla sakliga debatter om många frågor men V ställer sig på tvären. Det är tydligen fult att jobba hårt och utveckla företag och tjäna pengar, det ska straffas och skattas hårt. Kapitalismen är ond, pengar är onda. Alla som inte håller med är hjärntvättade(?) Alla som inte håller med är givetvis borgare också.
Inga extrem-partier i riksdagen 2010, inga SD, inga V, då kan Sverige utvecklas åt rätt håll!
Jobb och välfärd vill vi ha, och välfungerande sådana också!
Skrivet 8 okt 2009 12:29 Dekal
Undrar om SD hade kunnat gått ut med samma vinkel... Hade varit intressant att se folks reaktioner...
Skrivet 8 okt 2009 12:37 robbe
Tyckare jag tycker du ka göra det. Ökade skatter och utbyggd offentlig sektor det ger säkerligen jobb.....
Skrivet 8 okt 2009 12:46 Vad
Jag tycker också att "tyckare" ska anmäla sig... han/hon kan ha nytta av den där neutrala delen av utbildningen.. så han/hon lär sig _nånting_ här i livet.
Skrivet 8 okt 2009 13:12 Johan Lindahl
Många tyckare som uttalar sig om vår politikerskola och försöker lista ut vad det är vi är ute efter. Gå in på vår hemsida. (www.vansterpartiet.se/vasteras) Där finns mer information om kursens program, till vilka den vänder sig till och vad syftet är.
Det är inte så att vi vill ge sken av att det här är en neutral skola för vem som helst, men den är även öppen för er som inte är medlemmar i Vänsterpartiet. Dessutom är en ganska stor del av innehållet allmänpolitiskt och till viss del information om kommunal formalia och lagstiftning.
När det gäller jämförelsen med SD har jag svårt att ta er som kommer med sådan påhopp på allvar. Vänsterpartiet är ett transparent och demokratiskt parti tillskillnad från Sverigedemokraterna som är ett främlingsfientligt extremistparti.
Slutligen vill jag uppmuntra alla er som har ytterligare frågor att höra av er. Och till er som är intresserade av att vara med vill jag bara säga: välkomna! Skicka in en anmälan så ses vi på tisdag.
Skrivet 8 okt 2009 13:30 Pinsam
Jag ser ingen skillnad på SD och V. Båda partierna springer runt med fördomar som de försöker bekräfta. Alla borgare är omänskliga respektive invandrare är kriminella osv.
SD vill stänga gränserna, och hoppas att invandrare ska åka hem.
V vill införa förmögenhetsskatt vilket är otroligt skadligt för ett land, och ännu mer kapital skulle strömma UT ur landet. Som om vi inte haft nog med det senaste 40 åren?
Johan Lindahl borde läsa lite ekonomi och samhällsvetenskap innan han börjar manipulera folk att kapitalet är ondskans medel! Visst är marknadsekonomi ingen perfekt lösning, men för att lyckas med en välfungerande välfärd så måste den privata sektorn vara stor och smidig.
Johan Lindahl kan åka till Kuba, där har de inte ens toapapper, så tidningarna får trycka tomma sidor för att de ska använda "där bak". Tomma sidor så att deras stora ledare som finns i bilder i tidningarna inte ska smutsas ner. Dit kan du åka och propagera planekonomi, de kommer säääkert att älska dig!
Skrivet 8 okt 2009 13:30 Indi
Hur någon kan tycka att det är "pinsamt" övergår mitt förstånd. Det handlar ju inte om att locka väljare som inte bestämt sig, utan om att ge vänsterpartister som kanske ska sitta i någon nämnd nästa mandatperiod en god grund att stå på.
Så här borde givetvis alla partier göra. Det är ju ingen som är betjänt av att fritidspolitiker saknar kunskap om hur beslutsprocesserna ser ut.
Skrivet 8 okt 2009 13:47 le poisson saltes
Kan man i sann vänsteranda utbilda sig till politisk kommissarie?
Men skämt åsido, i Sverige får man driva religiösa friskolor för småbarn - vilket verkar vara ganska oemotsagt. I konsekvens härmed borde det väl åtminstone vara ok att utbilda vuxna människor som har ett visst politiskt intresse?
Skrivet 8 okt 2009 13:55 T. Yckare
Ja, man sitter nästan och småskrattar för sig själv.. Denna inskränkthet som präglar borgarnas Sverige. Försvaret av det man anser vara sitt. Hatet gentemot solidaritet (!), skatter och allmän välfärd.
Kanske är det insikten om att det efter nästa val kommer vara röd dominans i hela Sverige för åtskilliga år framöver som ni bubblar av avsky?
Skrivet 8 okt 2009 14:03 Indi
Hur någon kan tycka att det är "pinsamt" övergår mitt förstånd. Det handlar ju inte om att locka väljare som inte bestämt sig, utan om att ge vänsterpartister som kanske ska sitta i någon nämnd nästa mandatperiod en god grund att stå på.
Så här borde givetvis alla partier göra. Det är ju ingen som är betjänt av att fritidspolitiker saknar kunskap om hur beslutsprocesserna ser ut.
Skrivet 8 okt 2009 14:09 Pinsam
"I konsekvens härmed borde det väl åtminstone vara ok att utbilda vuxna människor som har ett visst politiskt intresse?"
Självklart, och jag antar att du inte har några som helst problem med att SD utbildar folk i sin politiska agenda heller då, i ren demokratisk anda?
Om artikeln hade handlat om SD istället för V, hade då din kommentar sett likadan ut? Självklart, vi lever väl i en demokrati?
Min poäng är: självklart har de rätten att göra så, men det är tråkigt att människor verkligen röstar på V. Jag tycker också det är tråkigt att folk röstar på SD, men de har rätt att finnas...
Skrivet 8 okt 2009 15:45 robbe
JOhan du ska inte kalla oss främlingsfientliga! Inte heller extremister. Du borde skämmas! Ni som hyllat Kuba och har en ledare som öppet kallade sig kommunist för inte så länge sedan. Johan du bör även tänka på att Sd är större än ert parti!
Skrivet 9 okt 2009 07:43 Moralkakan
T. Yckare skrev: Kanonidé!
Jag är faktiskt sugen att anmäla mig!
Vänstern BORDE helt klart ligga på omkring 15-25% av väljarna - men folk har så förutfattade och nedvärderande meningar om partiet. Detta är ju endast uttryck för okunskap.
Tänk vad konstigt att folk tycker så om V, kan det bero på att alla partiledarna i V har varit alkolister eller? Ta en titt på Schyman som kissar ner sig på biosalonger mm. Sen har vi ju den strålande politiken som dom för, verkar ju vara en riktig vinnare för detta land. Samma härliga politik har man försökt haft i flertal länder, ta en titt på hur utvecklade dom är och vilken politik dom idag för. Ett riktigt lyckat koncept på min ära. Nej du, borgerlig politik är den enda rätta för ett sunt Sverige.
Skrivet 9 okt 2009 09:30 AndersLindbäck
Vänsterns politikerskola är inte unik. Kristdemokraterna kör även de en politikerskola i höst och Piratpartiets skola pågår redan för fullt.
Så för de som inte vill få vänsterpolitik serverad så finns det alternativ.