Elisabeth Bäck lämnar VLT
Tidningschefen för VLT, Elisabeth Bäck, lämnar sin tjänst i mitten av december. Hon gör det eftersom hon och ägarna inte är överens om nästa steg i tidningens utveckling.
Klockan 13 inleddes ett personalmöte på VLT där Elisabeth Bäck informerade om sitt beslut.
- Elisabeth Bäck har valt att inte längre vara med och driva vårt framtidsarbete. Jag respekterar hennes beslut och vi skiljs åt i samförstånd, säger Johan Färnstrand, vd Mediebolaget Promedia i Mellansverige AB i en skriftlig kommentar.
Elisabeth Bäck började på VLT för drygt sju år sedan. Under de sex första åren var hon huvudredaktör och ansvarig utgivare, och för drygt ett år sedan utvidgades uppdraget till att också vara tidningschef för VLT.
Nu har Elisabeth Bäck bett att få avsluta sin tjänst som tidningschef.
- När VLT och Promedia nu ska gå vidare i utvecklingen är det dags för mig att kliva av mitt uppdrag efter sju år. Promedias ledning och jag har olika uppfattning om vad som är nästa steg och nu passar det bättre att någon annan tar över VLT, säger Elisabeth Bäck.
- Det har varit sju oerhört inspirerande år och jag har gått till arbetet med glädje varenda dag, även om utmaningarna var många och stora. Det har varit tufft de senaste åren, inte minst med tanke på konjunkturen. Jag hoppas att det ska gå bra för VLT även i framtiden.
Under tiden som Elisabeth Bäck har lett VLT:s publicistiska arbete har mycket hänt; övergång till tabloid, satsningar på målgruppen unga vuxna, stark utveckling av webben och nu senast som pilot för Stampen-gruppens mobilutveckling.
- Jag uppskattar det arbete som Elisabeth har bedrivit för VLT och i förändringsarbetet med Promedia. Vi har olika syn på framtiden. I grunden är vi överens om målet, ett starkt Promedia, men har i vissa frågor haft olika syn på vägen dit, fortsätter Johan Färnstrand.
Mediebolaget Promedia, där VLT och Nerikes Allehanda är de två stora titlarna, är en del av Stampengruppen - Stampen är Sveriges största ägare av dagstidningar. Med 23 svenska tidningar når man 1,4 miljoner läsare.
Rekryteringen av Elisabeth Bäcks efterträdare uppges inledas omedelbart. Under tiden får ledningsfrågan för VLT en tillfällig lösning.


3 m/s































Senaste kommentarerna:
Skrivet 24 nov 2009 13:26 Znorkas
En skandal. Klart man ska behålla Bäck. Hon har ju utfört stordåd som tabloidtidning, Latte och lite kvällstidningsstuk. Det här är som att lämna fartyget innan det ligger på havets botten!
Skrivet 24 nov 2009 14:00 Glove
Jag håller med Znorkas, om det är någon/några som som ska gå så är det styrelsen. Det är bara att se vad hon gjort och vad bra det har blivit, jag är övertygad om att hon skulle kunna göra mer, men med en styrelse som bromsar, ja då sjunker skeppet.
Skrivet 24 nov 2009 14:04 bowe
VLT:s ägare är nog inte lätta att komma överens med,det här är inte första gången man har hört detta.
Skrivet 24 nov 2009 14:17 Björn
Äntligen.
Ett bra intiativ, detta kan bara vara till fördel för VLT och kanske kan detta rädda kvar eller få tillbaka några chefer/medarbetare som sade upp sig i samband med att hon började.
Skrivet 24 nov 2009 14:19 Ekonomen
Håller med både Znorkas och Glove. Under den tid Bäck varit med och jobbat så tycker jag VLT har blivit väsentligt bättre. Sen vet man ju iofs inte vem "nästa Bäck" kommer bli. Men man blir nyfiken på vad de inte är "överens" om gällande VLT:s framtid... lite orolig blir man allt.
Vlt är ingen supertidning och mkt kan bli bättre, men att det gått klart uppåt de senaste åren råder det ingen tvekan om anser jag iaf. Synd!
Skrivet 24 nov 2009 14:22 Ananas
Verkligen synd att hon avgår! Hon har gjort otroligt mycket för VLT och hela Västerås!
Skrivet 24 nov 2009 14:22 faderfredrik
Äntligen får hon gå!
Skrivet 24 nov 2009 14:26 Bäck är BÄST
Jag håller med er!! Helt klart att tidningen har blivit OTROLIGT mycket bättre med Bäck som chef! Man blir ju lite nyfiken vad det handlade om i detalj trots allt! Jag hoppas Bäck hänger kvar i stan och stannar som den kändis hon ändå är här, vilken härlig kvinna! Jag vill inte att hon ska "försvinna" från offentligheten såattsäga!
Skrivet 24 nov 2009 14:37 Znorkas
Ingen som fattar ironin? Eftersom både Latte och kvällstidningsstuket sänker vlt som f.d. länstidning bör någon gå och i dett fall har men valt rätt person. Enda positiva som hänt under Bäcks tid är möjligen tabloidformatet.
Skrivet 24 nov 2009 14:37 Gunde
Tråkigt. Den enda som står upp för en diskusion och svarar i VLT.
Är mycket oroad över utvecklingen med en styrd debatt. Åsiktsfriheten är det mycket dåligt med i VLT. Vilket i ett större perpektiv är ett stort hot mot vår demokrati. När man på VLT sitter och bestämmer vilka åsikter som får föras fram är man på mycket tunn is. Självklart får man inte hota , hets mot folkgrupp osv. Tycker många gånger att de är helt fel ute de som kritiserar osv. men när ett demokratisky verktyg såsom en dagstidning i monopolställning väljer att styra debatten är det mycket oroande.
Hoppas att det var för att försvara dessa grundläggande principer du gick, ALL HEDER OCH MÖSSAN AV I SÅ FALL
Skrivet 24 nov 2009 15:05 Egon
Haha, ja du Znorkas... Jag förstod ironin och instämmer helt med dig. Det är lite symptomatiskt att de som tycker tvärt om helt missade ironin men vad är att vänta av såna som gillar Expressenjournalistik och substansfria "reportage".
Skrivet 24 nov 2009 15:07 lala
Min första tanke var ( kan ha fel) hur många är pg att få gå i framtiden. Klickar illa när en ledande person försvinner och då borde det ringa varningsklockor.
För säg en chef som kan jobba med mindre personal och ändock göra samma jobb.
Och denna mening klickar illa i mina ögon
"Hon gör det eftersom hon och ägarna inte är överens om nästa steg i tidningens utveckling."
Skrivet 24 nov 2009 15:10 Sven
Det finns väl ingenting positivt med att ge en tidning ett "kvällstidningsstuk". Tvärtom. Seriositeten försvinner och fördumningen ökar.
Skrivet 24 nov 2009 15:15 Mackan
Så underbart. Nu kanske man äntligen kan få se lite vettiga fotbollsnyheter i tidningen.
Skrivet 24 nov 2009 16:02 Ankan
Med tanke på att journalister och andra tidningar i landet tycker att Västeråstidningen är mycket bättre än VLT nu för tiden kanske det är ett litet tips om att VLT inte utvecklas, utan invecklas.
Personligen är jag lite fundersam över den direkta och indirekta sprit och krogreklamen mot unga som VLT nöje och.. er.. Nora dillar om. Inte seriöst för fem öre i en stad av den storlek Västerås är.
Skrivet 24 nov 2009 17:20 Lottas
Jag har aldrig tyckt VLT har varit en bra tidning, man bläddrar igenom dem snabbt!
Så att hon slutar kanske är bra, ingen aning...
Men det blir nog ingen skillnad om samma styrelse sitter kvar...
Skrivet 24 nov 2009 18:04 mattep74
Så kan det gå. Finns säkert många som korkar upp dricka för att fira och säkert några som sörjer
Skrivet 24 nov 2009 18:26 Skurr69
E.B anser jag har lyckats med flera saker, bl.a. införandet av tabloidformatet och inriktningen mot yngre. Men sen har det också varit si och så med vissa grejer: sporten har bantats kraftigt och varför satsa så mycket på skrytprojektet Latte? Det redaktionella innehållet är så platt att en påse luft känns mer personlig. Snyggt utformad är den, däremot.
Och "Ankan": Vi ska nog inte gå in på debatten VT mot Vlt här, men du avslöjar tydligt din ignorans om branschen. Tvärtemot vad du skriver så har "journalister och andra tidningar i landet" full respekt för Vlt medan VT fortfarande ses som en annonstidning som springer annonsörernas ärenden och fabricerar minst sagt ambivalenta texter.
Bäcks fall kan nog, i viss mån, ursäktas med att styrelsen, precis som hon säger, inte låtit henne arbeta på fri hand.
Lycka till, vad du än gör!
Skrivet 24 nov 2009 18:41 tjärvigg
Frågan är hur många tidningar som kommer finnas kvar om 10 år. Jag är inte helt säker på att VLT finns kvar alls och journalister överlag borde börja söka efter andra jobb som "företagskommunikatörer" eller vad jobben nu kan tänkas heta. Varför? Jo det är inte framtidens melodi med papperstidningar, och det kommer bli väldigt svårt för tidningarna att ta betalt för nyheter. Det kommer bli en mördande konkurrens och jag tror inte VLT har en chans. Då undrar ni vem ska granska makten? ja det gör VLT dåligt redan nu men ja det blir nog ännu mer fram för korruption inom kommun landsting etc!
Skrivet 24 nov 2009 20:16 robbe
Får man inte anse att det är bra för ni som modererar? Vlt har bara blivit sämre och sämre. Det enda bra Bäck gjorde var attt minska formatet. Annars är det fotboll överallt. Vlts egna journalister som får komma till tals överallt i små krönikor. Ointressanta krönikörer osv.