Unga män får extrachans
En grupp unga män på Bäckby som saknar gymnasiebetyg får nu extra hjälp att ta sig ut i arbete. ”Det är personer som inte har annat än brottsregister att komma med”, säger Mathias Mardani, projektledare för Here4you på Bäckby.
Relaterat
Det är han som har plockat ut de personer mellan 18 och 24 som får chansen att via Mimers jobbcentrum, Jobbpunkt Väst, lära sig att söka jobb och komma i kontakt med potentiella arbetsgivare.
– Jag har valt sådana som behöver den här chansen bäst. Hur enkelt är det för den som inte har gymnasiebetyg?
Är de här problemen extra stora just på Bäckby?
– De finns överallt. Det är bara det att just de här ungdomarna visar utåt att de har problem och att de vill göra något åt dem.
Bakgrunden är ett initiativ i kommunstyrelsen som går ut på att alla politiska nämnder ska ta krafttag för att utveckla stadsdelen Bäckby. Just detta är en insats från utbildnings- och arbetsmarknadsnämnden.
– Vi ville testa något nytt. Det enda de här ungdomarna pratar om är att de vill ha ett jobb, säger Roger Haddad, ordförande i utbildnings- och arbetsmarknadsnämnden
– I Mimers koncept Jobbpunkt Väst kan man få handledning, utbildning och träffa arbetsförmedling och försäkringskassa. De har också jättebra nätverk med riktiga företag. Stämmer kemin finns det faktiskt möjlighet för de här ungdomarna att få riktiga jobb.
Pengarna tas från nämndens budgetreserv och satsningen väntas kosta cirka en miljon, enligt Roger Haddad.
Ungdomarna börjar på måndag.
– Nu hoppas jag bara att det går bra för dem, säger Mathias Mardani.


4 m/s


























Senaste kommentarerna:
Skrivet 9 sep 2010 11:38 starlet
och dom som är skötsamma, vad får dom?
Skrivet 9 sep 2010 12:04 Helmer
Hoppas de tar chansen, den kanske aldrig kommer tillbaka!
De skötsamma klarar sig förmodligen ganska bra på egen hand...
Skrivet 9 sep 2010 12:24 Moralkakan
Svar till starlet: Dom får ju vara med och betala kalaset som vanligt, är inte det en bra deal?
Skrivet 9 sep 2010 12:52 Nattfjäril
Vilket slag i magen för arbetslösa ungdomar som sköter sig i samhället!!!!
Ännu en gång - BROTT LÖNAR SIG!!!!!!
Är inte sverige fantastiskt!!!!
Fy!!! Blir så förbannad när jag läser detta!!
Skrivet 9 sep 2010 12:58 AdamBertilCom
Alla vi som sköter oss får naturligtvis vara med och indirekt betala då det är från stadshuset pengarna kommer. Och betalar man inte kommer dessa element att fortsätta sin verksamhet på det så annars så fridfulla Bäckby. det är tur att man har politiker som vurmar så varmt om denna stadsdel och dess individer. *ASG*...
Skrivet 9 sep 2010 13:07 Skogstroll
Men det finns redan Krami för dessa unga kriminellt belastade. Varför satsa ännu mer skattepengar på samarbetsformer som låter identiska med Krami? vattnar ju bara ur.
Skrivet 9 sep 2010 13:32 Realisten
Klart att de kriminella grabbarna ska få en chans.. Så kan ju de skötsamma grabbarna och tjejerna för den delen som har lite dåliga eller saknar betyg gå på soc eller a-kassa.
Varför ska alltid de som inte sköter sig få hamna i gräddfilen och glida på en räkmacka in i arbetslivet..
Inte konstigt att SD bara växer.
Vet iaf vad jag kommer rösta på i valet..
Skrivet 9 sep 2010 14:00 farbror grön
anser att de har förverkat sin rätt till hjälp genom sitt kriminella levende alla kan ju välja sitt liv
Skrivet 9 sep 2010 14:48 bäckby..!
Allså helt ärligt vad tänker ni med..??
tänker ni inte på att när sånna här ungdomar försvinner från kriminallitet så försvinner också skadegörelse, rån, droger listan e lång. använd hjärnan istället, De klart dom ska få hjälp och coching för att sedan leda till ett jobb. jag blir så äcklad när jag ser era kommentarer.
och ni som säger era skötsamma ungdomar inte får jobb. ?? dom har åtminstonde en utbildning körkort kontakter osv men dom här grabbarna har absolut ingeting. Är det de ni vill att dom ska göra fortsätta springa runt i västerås och inte göra ett skit.
ni har det bra i era hem. ni har föräldrar ni kan vända er till. ni kan språket och vet vad ni har rätt till. ni behöver inte gå på gatan och tänka hur ni ska skaffa er mat och hjälpa er mamma me sina syskon ni behöver inte sälja droger för att kunna köpa adidas skor som alla andra har.
den dan ni själva ligger i skiten och inte har någon o vända er till då kommer ni veta hur dom här grabbarna har det. SKÄMMS!!
Skrivet 9 sep 2010 15:33 Magistern56
Ibland är det kortsiktiga tänkandet så frapperande att man häpnar.
Vi vill inte ha kriminella element ute på gator och torg. Det är vi nog alla ense om.
Vi har ett rättsystem som innebär att man bestraffas för sina synder, sitter av/tar sitt straff, och har därmed sonat sina gärningar. Det är vår rättspraxis.
Efter detta kommer vadå?
Ska den som en gång halkat in på den kriminella banan alltid vara utestängd från möjligheten att bli - skötsam?
Så oerhört dumt resonerat.
Hur mycket kostar det samhället om man aldrig erbjudar de som "halkat fel" att komma rätt. Vad kostar det oss skattebetalare att finansera återfallsförbrytare, år efter år efter år?
Om man på relativt kort tid, med en rätt blygsam finansiering, kan återbörda dessa unga män(!) till att bli ansvarsfulla medborgare är det en stor samhällig vinst på alla plan!
Och det mina vänner - tjänar vi alla på!
Skrivet 9 sep 2010 15:55 mammamu
Tycker det är bra om dessa killar får en chans att sluta med kriminalitet, det tjänar vi alla på :-)
Skrivet 9 sep 2010 16:40 Per
Minoriteten står alltid för majoriteten av bidragen. Märkligt.
Skrivet 9 sep 2010 19:31 skizzofreniac
@Bäckby:
Skötsamma ungdomar har väl precis lika svårt att hitta jobb?!
Och om man är skötsam betyder det inte att man har körkort, bra utb osv. Men det är fel att folk som inte har nått alls MEN INTE gör brott knappt får hjälp alls.
Har personlig erfarenhet och bara för att det är svårt att ta sig igenom livet betyder det inte att man måste bli kriminell. Om man ger sig fan på att skaffa utbildning och/eller jobb så går det till slut. Jag har 2 jobb och utbildning som jag gick igenom som vuxen.
Om dessa grabbar har det "jobbigt" så borde dem ta en titt i spegeln å försöka göra nått själv istället för att gnälla på att alla andra behandlar dem illa och inte ger dem det dem vill ha. Ibland måste man ta ansvar själv. Mamma å pappa kan inte betala för allt. Och om man inte är smart nog att ta sig an sig själv så borde man skämmas och DÅ borde man få hjälp.
Men som per sa : "Minoriteten står alltid för majoriteten av bidragen. Märkligt."
Skrivet 9 sep 2010 21:41 Lena80
Vilken underbar idé.
Vissa som kommenterat här verkar tro att problemen försvinner om de sopas under mattan. Många av dessa unga män har aldrig fått en chans i livet. Sluta uttala er om rätt och fel innan ni faktiskt ser bakgrunden till problemen.
Självklart har man som individ ett eget ansvar (dock något som helt skolats bort i Sverige, hos både rika och fattiga), men har man aldrig sett vilka möjligheter man har, hur ska man då kunna välja annorlunda?
Jag skänker gärna mina skattepengar till sådana projekt, då jag också vet att om dessa personer kommer bort från brottets bana, kommer hela samhället att gynnas. För vad tror ni att ni betalar för alla brott som begås? Hjälp de som vill ha hjälp att rätta till sina misstag
Skrivet 9 sep 2010 22:49 Mathias Mardani!!
till: skizzofreniac:
du e företagare och du ska ge jobb till 5 personer. va ärlig nu o svara: Vilka ger du jobb till?
sånna som har utbildning och kanske till o med körkort.
eller sånna som inte fixat högstadiet och inte ens gått gymnasiet + me ett kriminelltbakgrund
-jag hoppas att du verkligen inte tror att dessa ungdomar går och begår brott för att få jobb. för då e du helt ute o cyklar
-Och du säger att du har jobb och utbildning. tänk på att skolan är inte till för alla. alla ungdomar klarar inte av skolan.
och du säger att dom inte kan leva på sina föräldrar. 2 av dom 5 har inga föräldrar. och vad menaru med: "Minoriteten står alltid för majoriteten av bidragen. Märkligt." de var de dummaste jag har hört!
När ska du förstå att mindre krimminalitet gynnar oss alla?
jag vill tacka Magistern56 mammamu för att ni verkligen förstår.
och du skizzofreniac:
"Döm inte dom som är skiten när du själv aldrig har varit där"
Skrivet 10 sep 2010 00:04 Per
skizzofreniac: Exakt. I dagens samhälle ska man tydligen inte ha något eget ansvar. Folk är vana att samhället går in och hjälper de som behöver(?) hjälp.
Själv studerar jag 150% och arbetar 50% för att ha råd att studera. Jag har definitivt inte växt upp med en silversked i munnen, eller haft en sagolik ungdom. Jag har skapat min egen framtid. Så ge mig inget nonsens om att det är synd om dessa personer - det är synd om personerna som får slita för sin lön och betala för andras misslyckanden.
I slutändan har man bara sig själv att skylla.
Skrivet 10 sep 2010 06:40 Ziba
Nattfjärli & Realisten
Jag håller med precis allt ni skriver!!!
Vart är vi påväg i detta samhälle???
Röstat de har jag redan gjort :)
Skrivet 10 sep 2010 08:03 MT
Jag blir rädd när jag läser en del kommentarer här. Vart fan är samhället på väg?!
Tycker detta projekt är väldigt bra, fram för fler liknande initiativ.
Jag är inte speciellt välbärgad, men betalar gärna för att hjälpa undomar som halkat snett.
Som nån annan skrev så tycker jag också att människor har rätt till chanser, oavsett vad man gjort tidigare.
Och ni som snackar om kostnaden har väl inte funderat på vad vi betalar för en fängelseplats och för skadegörelse.
Att sedan skötsamma ungdomar hamnar i kläm tycker jag inte hör hit.
Den faktorn kan vi ändra på när vi röstar.
Se till att vi får en ny regering så kanske vi slipper ett samhälle där 25% ,eller kanske ännu fler, undomar är arbetslösa.
Vi blir färre och färre humanister i Sverige, det känns sorgligt.
Skrivet 10 sep 2010 11:45 Danne1
Det daltas för mycket med kriminellt pack i Sverige. Okej de är fortfarande unga men jag vill inte ens spekulera i hur mycket lidande de hunnit orsaka för vanliga medborgare genom deras brottsliga handlingar. Men visst, låt dom få denna chans med. De är ju ännu unga som sagt. Men blåser de även denna möjlighet så har de enbart sig själva att skylla. Då kan de ruttna i rännstenen eller låsas in för gott. Basta!
Skrivet 10 sep 2010 12:37 Magistern56
"Det daltas för mycket med kriminellt pack i Sverige", skriver Danne1.
Då har jag ett önskemål. Kan du ge mig exempel på detta "daltande". Vad innebärt det? Gäller det alla kriminalitet? Daltas det med mördare, våldtäcktsmän, pedofiler, eller är det att man daltar med medborgare som har ett utomeuropeiskt ursprung?
Är det skilllnad på vem som begår brott? Ska man dalta mer med svennar än med "invandrare"?
Blir helt enkelt lite nyfiken!
Där är nämligen så att inför lagen är vi alla lika! Den tar inte hänsyn till etnisk eller social bakgrund. Men du kanske vill ändra på det. Vad vet jag.
För övrigt har jag ingen aning om vilka ungdomar detta projekt riktar sig mot. För mig räcker det med att de är just - ungdomar.
Och - som mitt alias antyder - jag jobbar som lärare. I mitt yrke träffar jag, tyvärr, många elever som inte har förutsättningar att klara sig som vi alla önskar. De kan behöva ett alternativ..
Skrivet 10 sep 2010 15:22 Danne1
Ja bäste magister du blir märkbart upprörd av att jag anser att straffen är för låga i detta land. Undersökningar visar dock tydligt att majoriteten av svenska folket håller med mig i den frågan. Samtliga kategorier men i synnerhet våldsbrott och sexbrott ger alldeles för lindriga straff. Därav beteckningen daltande. Sedan försöker du tydligen antyda att jag skulle vara rasistisk i mitt tankesätt genom att insinuera att jag vill se olika straff för olika etniska grupper. Så är inte fallet. Men i de fall det är möjligt att utvisa kriminella så ska det ske. I övrigt ska alla givetvis behandlas likadant. Men i det ingår också att man inte ska ta extra hänsyn till diverse kulturella olikheter. Och det är något som händer även om du tycks förneka det. Vi bor i samma land, samma regler ska gälla för alla. Det är tröttsamt att se rötägg få chans efter chans oavsett hur illa de betett sig och framför allt oavsett hur många liv de har förstört i sin framfart.
Skrivet 10 sep 2010 15:24 skizzofreniac
@ Mathias Mardani!!
Jag kanske redan har ett företag. Och jag ger jobben till dem som passar bäst in på det jag behöver. Utbildning går nästan inte att skaffa vad jag vet utan att ha en speciell bakgrund först. Resten får man lära sig och vissa en bra attityd till. Har du körkort, grattis. Du kommer verkligen inte att behöva det om du börjar hos mig. Jag gick aldrig ut gymnasiet å klarade mig precis med betygen ur kärnämnen ur högstadiet. Skolan var verkligen inget för mig det heller. Var rastlös och var knappt där.
Och du verkar känna mig bättre än jag själv när du säger att man inte ska döma skiten när man inte själv har varit där.
Jag har varit där. Jag ändrade mig själv och gick ner till arbetsförmedlingen. När dem vägrade ge mig utb skaffade jag mig det själv. Även om jag inte är kvar i det jag utbildade mig till så har jag ffr nåt att stå på.
När slutade man ha ansvar för sig själv? Skyll inte på att alla andra har fel när du själv utför dina handligar...
Skrivet 10 sep 2010 20:27 Magistern56
Danne1:
- Jag blir inte upprörd! Jag skrev faktiskt "nyfiken".
Då jag inte har en aning om vilka personer detta projekt riktar sig mot så är det svårt att veta graden av "rötägg" som du hänvisar till.
För många år sedan deltog jag i ett projekt vars syfte var att hjälpa ungdomar som var på glid i samhället. Socialförvaltning, polis, skola, kommun samverkade.
Under en tid samlade vi ett "gäng" med ungdomar som av olika anledningar hade kommit på kant i samhället. Uppdraget var enkelt:
-Försöka att få dem till bli "normala" ansvarstagande medborgare.
Projektet som sådant blev en stor framgång. Efter två år hade 18 av gruppens 20 ungdomar hittat tillbaka till ett normal liv, återupptagit studier, eller var på väg ut i arbete.
Den samhälliga kostnaden för denna insats var väldigt låg. En person var anställd och i övrigt användes befintliga resursers.
Är det fel att arbeta på det sättet?
Eller hur var det nu. Rötägg ska inte daltas med!
Skrivet 11 sep 2010 14:21 twinturbo
Är själv en ung utlänning i 20årsåldern. OM man nu ska vara fördomsfull så skulle väldig få tro att jag vaknar 04.00 och åker till jobbet. "Ne, vadå 04.00, då e han ju ute o gör ett o annat, när vi vanliga medborgare sliter o svettas". Det är den bilden många har av en ung invandrarkille idag, nå jobb är det ej tal om. Bidragsfusk, ams, o allt å den väga är vad vi står för.
Betalar gärna skatt för ett mänskligare Sverige. Ett Sverige där alla får en chans och får vara med o bygga upp landet! Det jag däremot inte vill att mina skattepengar går åt, det är alla dessa religiösa friskolor, bl.a. (!!). Att 5 fd kriminella invandrarkillar kommer ut på marknaden ser jag som ett framsteg och inte "det är jag som betalar dessa.."
Vakna nu folket! Hat o ilska föder inget annat. Undrar hur gamla ni är som sitter framför skärmen o skriver alla dessa idiotiska kommentarerna. Om ni nu har barn i tonårsåldern så tycker jag synd om dessa..
Mvh
Ung skattebatalande invandrarkille!
Skrivet 14 dec 2011 15:32 hästens säng
skizzofreniac !!
Du sover så skönt i din hästens säng. du sover så skönt i din lägenhet/radhus/villa/slott du lever din perfeckta sagovärld.
om du nu har varit i skiten. kom och hjälp sammhället då kom ut och berätta din söta lilla livs historia för dessa killar och tjejer ge dom lite hopp..
De dom flesta ungdomarna här har fått gå igenom hoppas jag aldrig du får göra, skulle du ha gjort de så tror ja inte mycke skulle finnas kvar utav dig idag, faktiskt de va ja tror.
så patetiskt sitta här på vlt.se: amen ja då amen ja då va får jag vad får vi jag har ju också gått igenom skit.
Exakt du ger jobben till dom som passar bäst. du sa de sj
Skrivet 14 dec 2011 15:36 18k
twinturbo skrev:
Är själv en ung utlänning i 20årsåldern. OM man nu ska vara fördomsfull så skulle väldig få tro att jag vaknar 04.00 och åker till jobbet. "Ne, vadå 04.00, då e han ju ute o gör ett o annat, när vi vanliga medborgare sliter o svettas". Det är den bilden många har av en ung invandrarkille idag, nå jobb är det ej tal om. Bidragsfusk, ams, o allt å den väga är vad vi står för.
Betalar gärna skatt för ett mänskligare Sverige. Ett Sverige där alla får en chans och får vara med o bygga upp landet! Det jag däremot inte vill att mina skattepengar går åt, det är alla dessa religiösa friskolor, bl.a. (!!). Att 5 fd kriminella invandrarkillar kommer ut på marknaden ser jag som ett framsteg och inte "det är jag som betalar dessa.."
Vakna nu folket! Hat o ilska föder inget annat. Undrar hur gamla ni är som sitter framför skärmen o skriver alla dessa idiotiska kommentarerna. Om ni nu har barn i tonårsåldern så tycker jag synd om dessa..
Mvh
Ung skattebatalande invandrarkille!
AMEN.
Säger de samma du är inte ensam.
måndag till söndag ledig varannan helg.
betalar minst 15 tusen i skatt varje månad.
men vad ser folket så fort jag lämnar mitt hem.
"ännu en kille som ska ut o begå brått"