”Situationen var ohållbar”
Beslutet togs vid ett styrelsemöte på söndagskvällen.
- Vi kände att situationen var ohållbar, säger ordföranden Thomas Cajander till vlt.se.
Relaterat
Förlusten mot Bofors (2-5) i fredagskväll blev droppen. Efter det kände VIK-ledningen att man var tvungen att agera.
- Visst var Boforsmatchen en nyckelmatch för oss. Vi ville se positiva tendenser men vi såg inga, säger Thomas Cajander.
VIK sladdar i tabellen efter den senaste tidens svaga resultat.
Gulsvart är på elfte plats och har tio poäng upp till Malmö på tredje plats.
- Tränarparet (Ivarsson och Fredrik Nilsson) har inte fått fart på det här. De har inte nått ut med sitt budskap. Potentialen i gruppen är så mycket högre. Vi vill ge det här en ärlig chans för att kunna nå vårt mål som fortfarande är topp 3.
Hur tycker du att det märks på laget att det inte fungerat, förutom att ni förlorar hockeymatcher?
- Spelarna har sett nervösa ut på isen. Det har varit dåligt självförtroende. Jag är säker på att det finns så otroligt mycket mer att få ut, säger Cajander.
I förra veckan sa Thomas Cajander till VLT att: ”man sparkar inte tränare efter elva omgångar”.
- Jo, men jag markerade också att Boforsmatchen var en nyckelmatch. Vi kan inte gå och vänta längre. Vi behöver en förändring som skakar om. Något som ger laget energi.
Hur reagerade Lars Ivarsson när han fick beskedet?
- Han kände nog det på sig. Han tycker att situationen har varit jobbig och att han inte fått ut allt han velat av laget. Vi gillar Lasse som person och uppskattar det han gjort för klubben. Men nu kände vi att vi ville ha en radikal förändring.
Fredrik Nilsson leder laget tills tränarfrågan är löst – och Cajander ser Nilsson som en del i ledarteamet även framöver.
- Vi tror mycket på ”Fredda”. Vi ser honom i en stor roll framöver. Det han behöver är en erfaren tränare att gå bredvid.
När vill ni ha klart med en ny huvudtränare?
- Så snart som möjligt. Leif Rohlin har inlett det arbetet i dag (måndag). Samtidigt vill vi inte ta in vad som helst. Vi vill ha in en erfaren tränare som kan tillföra energi. En ny röst och ett nytt ledarskap helt enkelt, säger Cajander.
VIK spelar i veckan ett viktigt dubbelmöte med Borås (borta på onsdag, hemma på fredag) och det är inte troligt att en ny huvudtränare är presenterad innan de matcherna.


3 m/s













Senaste kommentarerna:
Skrivet 26 okt 2009 10:28 Dino
Det är väldigt sällan som det löser något att sparka tränaren! Problemet brukar ligga djup rotat i spelartruppen. Hoppas att det inte är så i det här fallet och att det blir ett lyft för VIK.
Finns bara en väg och gå nu VIK! Rakt uppåt!
Skrivet 26 okt 2009 10:48 En bland alla på ståplats
Detta var det fegaste av alla alternativen man hade att tillgå. Varför har man inte kurage att sparka en av dom väl betalda spelarna som kommit hit och inte presterat någonting alls? Om inte denna åtgärd hjälper kommer någon av dom värvnings ansvariga att lämna sin plats då ? Varför stannar Freik Nilsson kvar på sin plats och inte tar parti för Lasse ? Har inte han delaktighet i detta som har hänt fram till nu ?
Skrivet 26 okt 2009 11:00 Egon
Tack VIK, det var det logiska valet. Jag är dock inte alls så kritisk mot Ivarsson som många andra är. Ivve har tjänat VIK utomordentligt väl genom åren och jag har bara gott att säga om honom. Däremot är det så att det behövs någon annan för att skaka om truppen för att få den att börja prestera och det måste tyvärr vara någon som kommer utifrån. Boorken är ett sånt exempel.
Dino, jag håller med men se det så här: det är lättare att byta ut en person än 10.
Skrivet 26 okt 2009 11:11 muppo
Tur att det finns en orförande som står vid sitt ord.
Sagt den 22/10: Så Lars Ivarsson och Fredrik Nilsson sitter säkert?
- Ja, ja. Det håller inte att byta tränare efter elva omgångar. Det tror vi inte på.
Hela Artikeln hittar du här: http://vlt.se/sport/ishockey/1.606934
Hoppas på Hellas nu!!!
Skrivet 26 okt 2009 11:18 Flingan
Någonting var tvunget att göras...och ett av dom alternativ som fanns var att sparka Ivarsson. Nu är det gjort och nu gäller det att få ihop laget. Mitt val på ny tränare är Boorken!
Skrivet 26 okt 2009 11:19 jao
Tråkigt för vik. Lycka till i fortsättning Ivarsson, du har gjort en grym insats.
Hur töntigt av klacken var de inte att ropa ut avgå ivarsson i fredags på en skala? Hjärta för laget? nej nej nej
Skrivet 26 okt 2009 11:34 Snygg-Krylle
Tja, något måste ju göras. Det kommer snart att visa sig om det blir någon effekt.
Nu gäller det bara att dom gör ståplats av H-sektionen igen så ska jag börja gå på hockey också.
Skrivet 26 okt 2009 11:54 Larssons
För i helsike, det skall bli slut på svågerpolitiken nu, in med en helt ny tränare som inte vart i Västerås förut!
Skrivet 26 okt 2009 12:07 rosenmannen
Jaha så var det med den satsningen! Lycka till hur ni än gör grabbar!!
Och åskådare byt till den stora hallen så blir ni nog nöjdare.
Heja VIK & VSK!!
Skrivet 26 okt 2009 12:19 SomeOne
ÄNTLIGEN!
Det är ju alltid tränarens ansvar att se till att spelet fungerar och ha rätt spelare på rätt platts osv för att de ska bli så bra som möjligt. När en tränare inte får ut 100% av alla spelare då ligger man där man ligger i serien. De går ju inte å skylla på enskilda spelare för då har man ju som tränare iaf misslyckats att motivera den spelaren att ge allt å kanske ha satt en spelare i fel roll på planen.
NU KÖR VI-K!
Skrivet 26 okt 2009 12:29 Sharp
Helt rätt! Det här var efterlängtat.
Nu kan vi börja blicka uppåt i tabellen. Kom igen nu GulSvart nu kör vi!
Älska VIK
Skrivet 26 okt 2009 13:41 jycken
5 spänn på att det blir Rydmark, för det lär inte vimmla av bra och meriterade tränare.
Vet inte om han är rätt man för jobbet, men det skulle inte kännas bra då han var en latmask på isen.
Kanske dax att ta nya grepp och hitta någon utifrån gruppen av gamla VIK are!
Skrivet 26 okt 2009 13:44 Conny
"KLACKEN"
Tycker att det är läge för en ordentlig hyllning på fredag som tack för allt slit han lagt ner för klubben.
Skrivet 26 okt 2009 13:46 blom
Varför inte innse att VIK inte är bättre än så här. I elitserien har dom ingenting att göra. Det ända rätta är att sänka lönen för spelarna med 75% och betala för den insats dom gör de är inte värda mer. Nej se till att det blir AMMATÖR status på hochyn igen. Det är intre NHL.
Skrivet 26 okt 2009 13:55 Sharp
blom: Du kan väl fortsätta att gå på din Div1 fotboll,den är ju grymt proffsig :)
Vi som älskar hockey fortsätter med det. Det blir väl bra så eller?
Skrivet 26 okt 2009 13:58 SPEAKERN
Med facit i hand kanske man redan i våras skulle ha lättat på lädret för att få behålla POPPE.SSK går ju så här långt skapligt i Elitserien.
Skrivet 26 okt 2009 15:24 jycken
5 spänn på att det blir Rydmark, för det lär inte vimmla av bra och meriterade tränare.
Vet inte om han är rätt man för jobbet, men det skulle inte kännas bra då han var en latmask på isen.
Kanske dax att ta nya grepp och hitta någon utifrån gruppen av gamla VIK are!
Skrivet 26 okt 2009 16:17 En bland alla på ståplats
Jag tycker det är pinsamt att läsa mångas kommenterar om Lasses roll i det hela . Är det inte så att alla har ett ansvar för sitt handlande i klubben och det borde gälla alla spelare som har sin anställning där och då även dom som sitter på kammaren där bakom den stora läktaren.
Nu är det alla som suttit eller stått i hallen tillsammans under dom omgångar som gått och spytt galla över ledningen (värvningsansvariga )som tar den lätta vägen och det gör man tillsammans med alla osansade supportrarna och skyller det hela på Lasse .
Ni är så fega att ni inte törs ställa större krav på den styrelse som sitter där idag. (tror att det vara Pasi som skrev detta ?) att det är något sjukt i föreningen. Om det nu är så ,så bör VIK kanske vaccinera sig mot inkompetenta personer och svåger politik. Skulle gärna vilja ha en kommentar från dom sponsorer som trots allt elände ändå går med på "sponsra" detta korthus .
Trots det som hänt idag kan Lasse gå rakryggad genom stan .
Skrivet 26 okt 2009 17:03 Kalle77
Äntligen agerar VIK. Nu vill jag ha LEIF BOORK till VIK!!!!!
Skrivet 26 okt 2009 18:32 Conny
MH 76
Man skall också komma ihåg allt gott han gjort för klubben. En av de som haft störst hjärta för klubben genom detta äventyr. Tycka vad man vill om den akuta situationen. Lyft lite på huvudet och se på hela resan.
Skrivet 26 okt 2009 18:38 tomten
nu har dom gjort steg 1 av 2 nu är det bara att kasta iväg sållen sk målvakterna vik har o köpa in en stabil o säker post längst bak så backarna får en trygghet som kommer resten av sig själv
går ju inte ha schweizerostar i kassen !!!!
Skrivet 26 okt 2009 18:50 forsaken
När jag ser VIK spela så tycker jag att det ser ungefär lika ut sedan flera år: stora starka snabba spelare som saknar spelintelligens och omdöme. Det mesta går på en höft, och ständiga små felbeslut och fummel med detaljer i spelet resulterar i onödiga och ibland direkt förnedrande förluster - åtminstone om VIK skall vara ett topplag.
Det är möjligt att en ny tränare kan fixa detta, men själv tror jag det är fel på scoutingen. VIK värvar fel spelartyper, åtminstone de senaste åren. Behovet av ett par intelligenta spelstrateger är skriande.
Skrivet 26 okt 2009 19:35 pebe1
Vill skriva en kommentar till signaturen "En bland alla på ståplats".
Äntligen finns en person som verkligen har helt rätt, håller med dig till 100 %!
mer folk borde hålla med dig!
Skrivet 26 okt 2009 20:12 Moborn
Jag tycker fortfarande att det är sportchefen och styrelsen som borde ta ansvar när man inte lyckades ersätta målskyttarna Albrandt och Olausson. Tränaren har tyvärr att hantera de medelmåttor som blev kvar!
Skrivet 26 okt 2009 21:54 Västeråsare
Conny skrev: "KLACKEN"
Tycker att det är läge för en ordentlig hyllning på fredag som tack för allt slit han lagt ner för klubben.
Har du blivit knäpp? Ska klacken hylla L. Ivarsson nu när de i fredags skanderade AVGÅ IVARSSON?
Tror inte Ivarsson uppskattar det, de är i mångt och mycket klackens förtjänst att det blivit som det har... Visar mer sitt missnöje än att heja fram laget när det går som sämst och t.o.m skanderar HATA...motståndare, sånt hör inte hemma hos VIK...
Skrivet 26 okt 2009 21:58 pebe1
Vill skriva en kommentar till signaturen "En bland alla på ståplats".
Äntligen finns en person som verkligen har helt rätt, håller med dig till 100 %!
mer folk borde hålla med dig!
Skrivet 26 okt 2009 22:12 estetmunky
det måste in någon som sätter griller i huvudena på spelarna...bänka dom som inte presterar och tillsätt en ny lagkapten så lindh kan gå tillbaka till sin gamla stil.
jag skulle inte tycka det var helt fel med curre lundmark, förvisso en gammal viklegend men han kommer få respekt på en gång och kunnig är han ju
Skrivet 26 okt 2009 22:31 Meatloaf
Hur är det med FLYGIS har han något uppdrag?
Skrivet 26 okt 2009 22:42 Johansson
Det spelar ingen roll vem det är som tränar vik-laget. Dom kommer inte längre än så. Sätt ner dom en division längre ner,så kanske det blir fart på dom. Dom kan gott få vara där nere i 10 år. Dom är inte bättre än vad dom är.
Skrivet 27 okt 2009 00:00 Per
In med Leif Boork och ge han fria händer utan styrelsens medgivande!
Skrivet 27 okt 2009 00:11 Supermario
Conny skrev: "KLACKEN"
Tycker att det är läge för en ordentlig hyllning på fredag som tack för allt slit han lagt ner för klubben.
Västeråsare skrev: Har du blivit knäpp? Ska klacken hylla L. Ivarsson nu när de i fredags skanderade AVGÅ IVARSSON?
Tror inte Ivarsson uppskattar det, de är i mångt och mycket klackens förtjänst att det blivit som det har... Visar mer sitt missnöje än att heja fram laget när det går som sämst och t.o.m skanderar HATA...motståndare, sånt hör inte hemma hos VIK...
Ja för det är ju säkert därför laget underpresterar?
Skärp dig nu. Klart folk visar sitt missnöje när ett lag som iaf förväntas ligga 3-6 i tabellen ligger i botten av tabellen.
Hoppas det kommer in en tränare som inte har spelat i VIK/känner någon på kanslit som det brukar vara. Svågerpolitiken måste ut från klubben och det måste in en utifrån med rutin och som vågar ställa krav på spelarna. Prestera eller hamna på bänken.
Skrivet 27 okt 2009 09:06 krillekock
Jag hoppas av hela mitt hjärta det inte blir Rydmark som ersätter.
Tror och hoppas det kommer en riktigt rutinerad tränare samt att han har en supermålis i bakfickan.....hoppas kan man väl fågöra!!!!!!
Skrivet 27 okt 2009 09:45 Sir Charles
Meatloaf skrev: Hur är det med FLYGIS har han något uppdrag?
NEJ NEJ NEJ - ALDRIG FLYGIS !!! Han är överlägset den sämsta tränaren som någonsin haft chansen att leda VIK. Förvisso en legend som spelare, men samtidigt en total katastrof som tränare.
Skrivet 27 okt 2009 10:34 Filou
Var på besök i Västerås i fredags och tittade på matchen mot Bofors.
Jag såg en match där VIK var urdåliga i första - då var laget livligt påhejat av hejarklacken. I andra började VIK spela bättre då vände klacken sig emot laget. I tredje började VIK spela riktigt bra då krävde man tränarens avgång istället för att hjälpa sitt lag. Det hade varit bättre att klacken satt i parken och söp istället för att motarbeta sitt lag. Det är väl i motgång ett lag behöver stöd av sina supportrar. Totalt sett avgjordes ju matchen på ett antal individuella misstag, knappast något tränaren kan hjälpa. Däremot saknas det system i spelet som tränaren borde rätta till. Skall VIK klättra i tabellen så behövs det stöd av riktiga supportrar och inte några patetiska låtsassupportrar som dessutom inte har bättre förstånd än att de kastar in saker på isen som kan skada spelarna. Urdåligt!!!!
Skrivet 27 okt 2009 10:39 jycken
Jag har inte sett någon som utpekats som aktuell.
Någon som hört något mer officiellt?
Rydmark och Flygis är bara spekulationer från oss här, även om de säkert är ett rimmligt antagande.
Skrivet 27 okt 2009 10:48 Gwen
In med Magnus Arvedson...
Skrivet 27 okt 2009 10:48 JoWe
Kan inte styrelsen i VIK och med Cajander och Rohlin mfl ta handen på Ivarsson och gå tillsammans ur VIK verksamhet. Det borde var den bästa lösningen. Ni kan även ta med er VSK Fotbolls styrelse också. De har samma inteligens allihopa. Ta med Er VIBs (innebandy) styrelse också på samma gång. Däremot vill jag framhålla VSK Bandy. Där verkar allting fungera. Ta lärdom därifrån.
Skrivet 27 okt 2009 11:47 Filou
Var på besök i Västerås i fredags och tittade på matchen mot Bofors.
Jag såg en match där VIK var urdåliga i första - då var laget livligt påhejat av hejarklacken. I andra började VIK spela bättre då vände klacken sig emot laget. I tredje började VIK spela riktigt bra då krävde man tränarens avgång istället för att hjälpa sitt lag. Det hade varit bättre att klacken satt i parken och söp istället för att motarbeta sitt lag. Det är väl i motgång ett lag behöver stöd av sina supportrar. Totalt sett avgjordes ju matchen på ett antal individuella misstag, knappast något tränaren kan hjälpa. Däremot saknas det system i spelet som tränaren borde rätta till. Skall VIK klättra i tabellen så behövs det stöd av riktiga supportrar och inte några patetiska låtsassupportrar som dessutom inte har bättre förstånd än att de kastar in saker på isen som kan skada spelarna. Urdåligt!!!!
Skrivet 27 okt 2009 12:47 Egon
Ang. Cajander så måste jag säga en sak. VIK har gått från 7 till 24 miljoner i omsättning och det hade inte hänt utan de som under de senaste åren arbetat stenhårt nämligen styrelsen och marknadssidan. Utan Cajander och de andra som de senaste åren suttit i styrelsen hade VIK spelat i division 1. Ingen som helst tvekan om den saken.
Skrivet 27 okt 2009 19:31 stolt dotter
Alla ni som sitter här och kommenterar. Hur såg viks ekonomi ut innan cajander tog över? Det har väl inte ni en aning om. Det har blivit en klar förbättring ekonomiskt för vik hockey.Från 7 till 24 milj. Dom har råd att köpa spelare som förväntas prestera bättre. Tyvärr så verkar inte laget prestera så bra ändå på isen och det måste väl ändå bero på nånting annat.Vad hände med klacken som ska vara den 6:e spelaren?Heja på erat lag ist för att trycka ner det. Nu blickar vi framåt och hejjar fram vårat lag óch Fredda som får ensam roll ett tag framöver. Det är så typiskt västeråsare att så fort någonting går dåligt så ska det gnällas och slängas glåp ord på alla.Men så fort det går bra då är alla så jävla nöjda med allt.Gå dit på fredag och visa att vi VIKer oss aldrig.Det är fortfarande topp 3 som gäller!Det tänker i alla fall jag göra!Hoppas ni hänger med.
Skrivet 27 okt 2009 21:08 En korv me bröd.
Hoppas verkligen att det går att få tag på en tränare utan en gammal anknytning till Västerås. Skulle vara kul med en tuffing som dumpar puck och spelar hårt framför mål när det behövs. En som spelar i rundeln i pressade lägen. Men som också spelar en teknisk och modern hockey emot topplagen. Kom igen nu VIK.
Skrivet 28 okt 2009 18:08 Gunde
Såg ni att BOORKEN var intresserad av tränar jobbet
" BOORK Om Anders Berglund ringer, som jag tror är den starke mannen i kulisserna, och frågar seriöst så ska jag ta mig en funderare. Men något säger mig att han inte gör det."