Ishockey

Publicerad 22 oktober 2009 Uppdaterad 22 oktober 2009
Textstorlek 1 2 3

VIK står fast vid målsättning

Efter storförlusten mot Växjö Lakers var VIK Hockeys lagkapten Andreas Lindh inne på att klubben borde revidera sin målsättning.
   På torsdagen gav ordföranden Thomas Cajander svar på tal:
   - Vi står inte bakom Andreas ord. Vår målsättning står fast, säger han till vlt.se

Relaterat

VIK Hockey har drabbats av flera tunga smällar den här säsongen.
Prestigeförlusten (3-6) mot Örebro i fredags följdes upp med en riktig stjärnsmäll när Växjö Lakers vann med 7-2 på onsdagen.

Efter matchen sa lagkaptenen Andreas Lindh så här till VLT:
”Vi får nog koncentrera oss på att försöka ta oss till play off med tanke på hur tabelläget ser ut just nu. Vi ska givetvis komma fram till det här tillsammans, men vi måste vara ärliga och se vart vi är just nu.” 

VIK har tydligt klargjort och gått ut med att det är topp 3 som gäller och en direktplats till kvalserien. 

Och svaret kom tydligt på torsdagen. Från högsta ort:
- Vad Andreas tycker får stå för honom, men vi står inte bakom det. Det är fortfarande topp 3 som gäller. Vi ser ingen anledning till att ändra på det, säger ordföranden Thomas Cajander. 

Är ni oroliga över den senaste tidens svaga resultat?
- Det är klart att vi känner en viss oro. Det knyter sig för laget för tillfället. Men vi har bara spelat elva omgångar. Förra året låg vi illa till ända fram till jul men det löste sig ju bra till slut ändå. 

Många VIK-supportrar känner frustration, vad har du att säga till dem?
- Jag kan förstå deras frustration och en supporter tänker sällan långsiktigt. Men det är vårt adelsmärke att göra det. Vi tror på det vi håller på med, vi tror på tränarna och vi tror på spelarna. 

Så Lars Ivarsson och Fredrik Nilsson sitter säkert?
- Ja, ja. Det håller inte att byta tränare efter elva omgångar. Det tror vi inte på. 

Långsiktighet som sagt, säger Cajander som ändå medger att fredagskvällens hemmamatch mot Bofors blir viktig:
- Den blir så klart jätteviktig med tanke på det läge vi befinner oss i, vi behöver resultat.

Andreas Lindh förtydligar sitt uttalande dagen efter Växjöförlusten:
- Det var inte riktigt så jag menade. Jag menade bara att vi måste börja med att titta mot playoff-strecket och därefter titta mot topp 3. Det är en tuff målsättning men vi tror på den fortfarande. Vi kan ju inte bara lägga oss ned och dö så här tidigt på säsongen, säger VIK-kaptenen.

Publicerad 22 oktober 2009 Uppdaterad 22 oktober 2009
Textstorlek 1 2 3

Senaste kommentarerna:

Skrivet 22 okt 2009 15:20 Jimbo

Vad skönt att läsa att dom satsar på att åka ur i år. För det är väl så det kommer att sluta. Tror aldrig jag sett sådant dåligt spel. Helt utan spelidé. Och helst ska Ivve ta timeout när det är 2 min kvar och ligger under hela matchen pga att vik spelat precis samma spel hela matchen utan att ens vara nära. Dags att göra något! Ivve kommer aldrig få sluta och han kommer aldrig gå självmant heller. Slår vad om att alla i vik är bästa kompisar och håller varandras ryggar. Ett är säkert iaf, jag kommer inte gå på mer hockey förrän det händer något. Riktigt skönt att säsongskortet uteblev i år.

Skrivet 22 okt 2009 15:42 Storebror

Intressant att Cajander anser att supportrar inte kan se långsiktigt......och därmed inte behöver lyssnas på - MEN resultaten talar sitt tydliga språk - och detta under flera år - så jag undrar vem som kan se långsiktigt - Cajander? Knappast - Avgå och gör oss alla en tjänst - ta med dig de överbetalda soffliggarna i A-truppen samt de 2 tränarna som uppenbarligen inte har någon självinsikt!

Håller med Jimobo till 100%: Måste bli ett slut på svågerpolitiken! Alla VET - ingen vågar säga något för rädsla att hamna utanför inre kretsen - RENSA!!!

Skrivet 22 okt 2009 15:45 Sponsor/supporter

Oro!
Som både sponsor och supporter kan man inte känna annat en stor oro för VIK i år. Ser man till senaste tidens prestationer och läget i tabellen så tror jag att alla hockey intresserade delar min oro.
Men det som oroar mest är att det inte sker någon förändring i syfte att få fart på poängproduktionen. Jag och många med mig skulle nog gärna se en förändring på både tränar och målvaktssidan. Sen tycker jag också att det ar anmärkningsvärt att lagkaptenen som är den som skall driva på resten av laget går ut offentligt och sänker lagets målsättning. Det var inte det vi hade hoppats på.

Skrivet 22 okt 2009 15:49 En korv me bröd.

Ett givet svar i detta läge från Cajander. Men verligheten ter sig annorlunda tyvär. Det är för mycket gamla kompisar och pappor i Rocklundahallen. Alla tycks vara beroende av att hålla ihop och det är svårt att komma med nya ideer. Vik måste bli proffsigare och hänga med i tiden. Hur många juniorer har inte fasats ur och snackats bort i korridoren i Rocklundahallen. Vilken spelare idagens lag är villig att offra armen för att ta vinst i en skitmatch, ingen tycks det. Nästa år skall de ju lira någon annanstans. Snillet Rohlin får nog tänka till och gå några kurser i personlig utveckling. Hela VIK får bakläxa. Nu får ni skärpa er så det blir riktig hockey i hallen igen.

Skrivet 22 okt 2009 15:53 trogen supporter

Sådana som Jimbo behövs inte i hallen, ingen trogen supporter. Man stöttar "sitt" lag i med & motgångar. Det tråkigaste som finns är att höra Er som står på ståplats stå och skrika glåpord till "våra" egna spelar, vad gör ni i hallen igentligen?

Nej, kom till hallen på fredag och hejja fram "vårat" VIK dom behöver allt stöd dom kan få.

Skrivet 22 okt 2009 16:11 Storebror

Trogen supporter.....Du menar alltså att om man framför kritik och sin mening om hur VIK fungerar - på isen - till styrelserummet - DÅ är man ingen riktig/trogen supporter - Du menar att man oavsett vad som sker ska stå där med fuktig blick, tiga och hålla med! Folk utan ryggrad finns det många av - och du är en av dom.

Skrivet 22 okt 2009 16:16 Kelly

Det var inte länge sedan Cajander gick runt i matchtröja och var just - supporter, Det svänger fort må jag säga. Att torska då och då får man ta i idrottslivet. Man är väl knäpp, men det är väl det här som är en av tjusningarna med det hela.......

Skrivet 22 okt 2009 16:17 Irascible

Totalt ointressant.... När börjar Div.1 Norra 1010?

Skrivet 22 okt 2009 16:30 Jimbo

Till Trogen Supporter

Vilken TUR då att VIK INTE är mitt lag. Jag står inte och skriket glåpord till varken spelare eller domare. Verkligen inte! Och varför betala för en såkallad underhållning som inte är värd pengarna? Skulle du gå och titta på säg Metallica när du redan innan vet att det du kommer få se/höra det som uppfyller din förväntan? Att allt du får se/höra är helt intetsägande, ostämda gitarrer, trasiga trummor och en sångare som är aspackad. Det är vad jag anser att VIK är nu. Jag har inga problem med att gå och se ishockey och VIK förlorar. Det är sättet dom gör det på. Men visst jag kan avstå att ge pengar till "din" klubb då jag egentligen inte är viksupporter innerst inne utan vill se hockey. Jag börjar förstå hur den här staden fungerar efter en del år i den. Är man Västeråsare får man antingen hålla på fotboll, bandy eller hockey. Att man som Västeråsare är stolt och vill alla västeråslag väl finns inte..

FBK - Svenska Mästare

Skrivet 22 okt 2009 16:31 cucumber

men är ni men eller möss i vik sen att kalla folk för svikare inga riktiga supportrar där ska ni ha en känga vilka trogna supportrar åker på borta matcher för att bara Hata slåss och maskera sig nä riktiga supportrar ska få säga som dom tycker i motgång och medgång .
vi som hållit på vik genom åren ser ju att de trevliga glada spelförande och glada vik har vikt ner sig sedan förlusten mot leksand att man har nya spelare och att säga att dom ska ju spelas in är så patetiskt vik har spelat mer än 20 talet matcher träningskamper inräknat det ska räcka mer än väl för att man ska kunna spela bra allsvensk hockey sen att tränarna inte håller riktigt ännu på denna nivå då menar jag avsaknad ar rutin som en tränare bör ha den lyser rakt igenom Ivarsson och Co sen har vik tyvärr inte haft en bra ordförande och sportchef sedan brosthet och Co nä lite för mycket svåger politik i dagens vik är det man måste våga nya saker och prova nya ider typ att skaffa en rutinerad målvakt samt en gnuggar lina.

Skrivet 22 okt 2009 17:50 Sigge

Sanningen är väl att VIK inte vill upp i eliten? Annars kan inte jag se någon förklaring till samma klena vinnarskallar både i laget och i föreningen i stort.
Folk som kan hockey (dock inte jag men jag älskar hockey) har ju påtalat i ett par säsonger nu att det måste tas in en riktig kunnig erfaren målvakt. Det är ju en början i alla fall.
Gick mycket på hockey förut men vägrar kasta ut så mycket pengar på sån skithockey som VIK presterar. Som någon annan påpekar; om jag ska gå på en musikkonsert t ex så förväntar jag mig att få valuta för pengarna men det får man knappast av VIK´s spel...
Var finns vinnarskallarna? Ska det vara så svårt för dom spelaransvariga att få tag i spelare med lite jävlar anamma?
Håller med om att det är för mycket kompisar i VIK-ledet.......

Skrivet 22 okt 2009 17:52 Irsta89899

Först: bra att Cajander står fast! Det visar i alla fall på att man tror på ledare och spelare.
Min högst personliga reflektion har länge varit; vart tog hela duktiga juniorlaget, -89, vägen? Dom var ett av Sveriges bästa J-20 lag, topp 4. VIK är väl Västerås? Jag vill se spelare som är Västeråsare i VIK. Gammaldags tänkande, jag vet, men trots alla pengar i hockeyn vill jag tro på lag/föreningskänslan. Det finns i VIK:s organisation peroner som har samma bakgrund och förhoppningsvis tänkande som jag. Börja där, bygg upp VIK och Västeråskänslan istället för att handla människor som bara de riktigt inbitna vet vilka de är. Heja VIK!!!

Skrivet 22 okt 2009 18:05 Per

"- Jag kan förstå deras frustration och en supporter tänker sällan långsiktigt. "

Tack för den passningen... förutom att tappa poäng, är du ute efter att tappa supportrar nu också?!

Skrivet 22 okt 2009 19:56 Gotte69

Det finns spelare som underpresterar och för att sätta lite press på dem så skicka dem till Sura i div 1. Sura frågar ju efter VIK juniorer men låt några från A-laget gå dit och låt några juniore få chansen i A-laget.Vill de spela för A-laget så visar de det i Sura men det kan ju vara så att juniorerna presterar bättre än vad vissa gör i A-laget och då kan det ju vara svårt att åter ta platsen i VIKs A-lag.
I NHL går man till farmalaget om man inte visar framfötterna varför är det inte så här, det ska ju daltas så mycket med så kallade stjärnor.

Skrivet 22 okt 2009 21:36 GSU

Igår fick vi åter se hur spelarna sviker klubben vi älskar genom att låta sig förnedras nere i Växjö.

Imorgon spelar vi mot Bofors hemma i Rocklunda och vi inom Gulsvart ultras uppmanar ALLA att komma till R/S och sjunga fram klubben VIK. Vi måste visa att vi inte viker ner oss totalt som våra spelare, vi måste visa vart fan skåpet ska stå. Vi ska visa hur mycket mer hjärta vi på läktaren.

Sprid detta budskap till samtliga kamrater ni har, varje röst räknas verkligen imorgon. Detta är det viktigaste!

Vi hoppas även att en hel del av er tar svängarna förbi skallberget och avnjuter ett gott sällskap med tillhörande dryck och en bit mat.

saxat från ultras.se

Skrivet 22 okt 2009 23:30 vaken

Bra sagt GSU!

Se bara till att inte ställa till något efter "tillhörande dryck" :)

Skrivet 23 okt 2009 03:56 Sharp

Cajander är en pajas utan dess like!
Att vara VIK:s A-lagstränare måste vara ett drömjobb med tanke på hur illa det än sköts så kan man inte få sparken :)

Avgå Cajander och ta Ivarsson med dig!!!!

Skrivet 23 okt 2009 11:38 Egon

Per, du kan inte påstå att de flesta supportrar tänker långsiktigt, allra minst under pågående säsong. De är drivna av sina känslor och när det lag de älskar förlorar genom att spela dåligt så är det bittert och hårt och man kräver vinst per omgående till nästan vilket pris som helst. Då vill man inte höra att om tre år så ska vi vinna eller att vi tror på det vi gör - vinsten ska komma nu! Det är så det fungerar när man är i affekt. Sen när säsongen är över då försvinner affekten sakteliga och det logiska resonemanget börjar - förhoppningsvis. Utan känslor skulle hockeyn vara grå och trist det är ett empiriskt faktum men det är som med bussföraren, du vill inte ha en upphetsad och känslostyrd förare i en buss full med livliga och pushande passagerare.

Skrivet 23 okt 2009 11:41 Affe1

Problemet är djupare än så. Elitföreningen vill inte ha sina egna spelare från ungdomsföeningen och satsa på dem. Vihar många förmågor som kommer från ungdom som skickas tillbaka eller skickas till andra klubbar pgaatt man på Hockeygymnasiet hellre vill ha spelare från andra städer. De som kommer är inte bättre än våra egna ändå tar de plats och våra åker ur. Det är sorgligt och resulterar i att det blir tunnare och tunnare på spelare underifrån. Varför satsa på VIK när man inte konkurerar på lika villkor? Borde inte VIK Elit ner och leta förmågor bland våra egna, stimulera dem och ge dem utveckling. Då skulle man inte behöva köpa dyra spelare utifrån. Titta på Brynäs, de har nästan bara egna spelare på Hockeygymnasiet och de är riktigt bra på att ta hand om sina egna spelare.

Skrivet 23 okt 2009 13:38 En korv me bröd.

Affe1 jag håller med dig.
Viks 89 och 90 kull var riktigt bra, nu är flertalet ut fasade.
De som finns kvar utom en enstaka är kvar pga pappa eller att man sponsrar. Hemskt

Skrivet 23 okt 2009 21:13 Snygg-Krylle

Synd att Sura ser ut att åka ur. Hade varit kul med lite derbyn nästa säsong.

Innehåll

Annat innehåll

Sportnyheter

 Lokus: Jobb Lokus Motor Lokus Bostad Lokus Köp & sälj Lokus Resor Annonsera på vlt.se Annonsera på vlt.se

Ung Sport

Kontaktinformation

Nyhetschef:
Mats Nydahl Tel: 021-19 92 78

Red.chef/tf ansv utgivare:
Mårten Enberg Tel: 021-19 90 30
Tf tidningschef:
Göran Lundberg Tel: 021-19 90 00

Övriga kontakter / sök en VLT-are Växeln: 021-19 90 00 (må-fr 8-17)
Webbredaktionen:
webben@vlt.se
Telefon:
021-19 92 97 (6.00-24.00)
019-15 50 55 (0.00-6.00)
Copyright © VLT All kopiering av texter, bilder och grafik är enligt upphovsrättslagen förbjuden. VLT - En del av PromediaLedningsgruppen